Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynt å bruke (les:lekke) en del olje nå. Siden jeg har kjøpt den har jeg kjørt ca 12-1500km, og fylt 2,5 liter olje. Ser den legger fra seg mye olje når jeg kjører nå og det gjorde den ikke i byrjinga, så det er nå nylig det har skjedd noe. Kanskje etter at jeg etterfylte helsyntetisk olje første gangen? Er det ikke noe om at motorer som har gått på delsynt/mineral som får helsynt i seg at de kan begynne å lekke? Avleiringer der det kanskje ellers ville lekket blir løst opp i helsynt-olja?

Må komme fra helt bakpå motoren, rundtomkring innfestinga til girkassa. Er egentlig mye oljesøl på bakre del av motoren generelt, helt fra toppen rundt dyseneg. Er det noe svake punkt her i området på disse motorene som kan begynne å lekke? Har ikke klart å lokalisert det helt nøyaktig, kommer meg ikke under bilen da garasjejekken er for høy. Stikker innom biltema i morgen og plukker opp slike små ramper å kjøre opp på.

Er det noe veivhusventilasjon som kan ha tettet seg kanskje?

Skrevet

:mrgreen:

Går stadig forover med "nybilen", greide ikke dy meg :D

Les dette innlegget, noe delte meniger men du får sikkert noe ut av det.

viewtopic.php?f=1&t=211661

Når det gjelder oljesøl tenker jeg at om bilen sto en stund før du kjøpte den kan noen pakninger tørke og bli sprø og da tetter de jo dårlig. Vet ikke om veivhus-vent på disse er noe problembarn men det skader ikke og ta det opp etter 300km :D

Skrevet

Hehe, skal være litt småplukk innimellom! Får prøve å se om jeg får sett hvor det lekker ved å la bilen gå og komme meg under den.

Henter "ny" motor en dag uansett, så blir det gale får vi heller bytte!

Skrevet

Veldig vanlig med lekk fra oljetrykk bryteren. Sitter i bakkant av toppen på innsug siden. Gir olje søl på de stedene du beskriver. Bilig del som tar 5min. og fikse.

Skrevet

aldri opplevd lekasje fra oljetrykkbryern, men kan jo sjekkes, toppdekslet kan lekke endel, men da lukter det fordi det drypper ned på eksosen. pleier å svette endel mellom blokk og topp disse når di begynner å bli noen år, bunnpanne er også kjent lekasjepunkt på m30 da olja ligger over skjøten mellom blokk og topp så og si alltid.

sjekk også registrdeksel foran. det pleier og lekke der det er sjøtet mellom blokk og topp.

Skrevet

Men lukter egentlig ikke noe særlig i motorrom, kommer hvit røyk fra enden av eksosen, samt midt under på bilen (hull i eksosen). Tror fremdeles det er toppen?

Skrevet

Mja, ikke sånn voldsomt. Toppet vel opp med glykol i romjula (ikke fordi det var lite, men litt lavt frysepunkt), og ser nå at nivået har sunket litt, men ikke mye.

Skrevet

Morty! Er nok siden du er så ung det, at alle m30 motorne du kommer over har fått bytten denne på service bulletin det. Tror jeg byttet disse på ca. 30% av alle e23 og e28 jeg hadde på 80-90 tallet. Kjøpte til og med et par biler grise billig da eieren hadde fått pris på bytte av bakkere simring. Den nye utgaven er noe bedre. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...