Gå til innhold

M20B25: Suge - turbo - v8?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er masse tråder rundt omkring om trimming av m20, men bestemte meg like vel for å sette opp en tråd da jeg ikke fant noe som kunne svare på mitt dilemma!

Har en original 325i preface, som jeg vil gjøre litt ekstra med!

Det står da mellom lettere sugetrim, mild turbobygg eller v8 konvertering!

Vet at om man sugetrimmer så får man veldig lite hk iforhold til penger, men jeg er ikke ute etter flere hundre hk og spinne ut alle gira! jeg vil ha godt drag og rå lyd!

mildt turbobygg tenker jeg da på rundt 15000kr, noe som sikkert er veldig gøy, men jeg er skeptisk til om det vil være noe holdbart iforhold til sugetrimming!

Jeg har fått godkjent søknad om v8 m60b30 i bilen, problemet er at jeg ikke er veldig flink til å skru selv, og er avhengig av andre stort sett for å få dette til, om jeg velger å gjøre dette så er jeg redd det blir et prosjekt som kommer til å ta laaaaang tid og bli mye dyrere enn beregnet, vil ha noe som kan bli montert i løpet av kort tid.

Ved sugetrimming så har jeg tenkt på:

Grenrør, , sportsluftfilter, eksos,chip/datasprut, kam og muligens letta svinghjul Ser for meg dette vil gi en grom lyd og være en leken motor! vet ikke hvor mye det er mulig å hente her 200hk maks? motoren vil også få en komplett overhaling for å hente igjen evnt tapte hester.

Turbobygg: Blir da å få tak i et rimelig turbokitt, for så og gjøre motoren litt mer solid enn hva jeg her tenkt til å ta ut av det slik at det blir holdbart, negative med det er om man skulle bli stoppa av de i gule vester osv, eller om jeg havner i en ulykke og evnt det skulle kommet frem der.

Tenker et sted rundt 250hk, så ja mildt:)

V8: Vil ta mye tid, blir da m60b30 men vil få utrolig rå lyd! selvom jeg digger sterkt 6èr lyden. jeg er en person som kan fort bli lei om jeg møter veggen, og er da redd jeg vil gi opp prosjektet og ende opp uten bil, men det er gjennomførbart.

Andre alternativer jeg regner med blir foreslått er s50 og andre motorer, men det jeg vil ha er enten trim på m20 eller v8 konvertering!

Ingen vits i å skrive Søk så finner du svar, for jeg har søkt i flere dager og er mye rare meninger der ute.

Skal sies at jeg kan fint lite om bil og motor, derfor den store tvilen, hører og leser noe nytt hver dag på nettet så vet ikke helt hva man skal gjøre!

Så jeg vil ha tips fra dere som har sugetrimmet m20b25, hva har dere gjort og hvordan var forskjellene?

Dere som har milde turbobygg, hatt noe problemer? fordeler?

V8 er det nok ikke så mange som har i e30 så lite tips å få der tenker jeg:)

Hva ville du gjort? og hvorfor?

Håper det kommer noe feedback som kan hjelpe andre også, og denne ikke dauer ut i løpet av 2 dager.

Takk takk:)

Skrevet

Nå vet ikke jeg om hvor mange godkjente e30'er det er der ute med v8, men om det er forholdsvis skjeldent så kan det jo hende at du får litt for den ved et salg senere, om du velger v8. Er det så mye mer jobb å få nedi en v8 kontra å bygge turbo f.eks? Bygge nye motorfester, kanskje rattstang og slikt må bygges litt om, så er det vel litt elektrisk i forhold til ny motor.

Turbo er sikkert det billigste, men hadde jeg vert deg hadde jeg holdt meg til v8 siden du faktisk har fått godkjent søknaden. Hjelp får du jo mye av her inne, så alt er overkommelig!

Skrevet
Nå vet ikke jeg om hvor mange godkjente e30'er det er der ute med v8, men om det er forholdsvis skjeldent så kan det jo hende at du får litt for den ved et salg senere, om du velger v8. Er det så mye mer jobb å få nedi en v8 kontra å bygge turbo f.eks? Bygge nye motorfester, kanskje rattstang og slikt må bygges litt om, så er det vel litt elektrisk i forhold til ny motor.

Turbo er sikkert det billigste, men hadde jeg vert deg hadde jeg holdt meg til v8 siden du faktisk har fått godkjent søknaden. Hjelp får du jo mye av her inne, så alt er overkommelig!

Er ingen tvil om at v8 hadde vært rått og ja det er ganske så sjeldent.. Motorfester må lages, eller så kan det vel kjøpes evnt fra 300mm.de mener jeg å ha lest! Bkf må flyttes, mellomaksel må modifiseres, nye bremser + tårnstag, ledningsnett må modifiseres osv det er bare litt av det jeg vet om, ikke så lett å finne info om det når det ikke er så mange som har gjort det før.. pratet med schmiedmann angående dette og han sa at det var veldig mye mer jobb enn man trodde spes om man aldri har gjort noe lignende før.. og som nevnt tidligere så er ikke jeg mye til mekaniker, et turbobygg ville gått lettere da jeg har en bror som er ganske flink med det + at det er på langt nær like mye jobb! Får nesten bare se med tiden rett og slett! er bare redd for å få et prosjekt som blir stående i flere år om jeg begir meg ut på v8:)

Skrevet

Siden du er usikker på så mye ang. skruing. Så tror jeg det er best og starte me den motoren du har, sugetrimme den.

Eventuellt kjøpe en annen m20 så du kan overhale/trimme mens du fortsatt kan bruke bilen, da får du bedre tid. Du kan også kjøpe en ferdig trimmet.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg beholdt motoren så står i bilen.

Du kan montere kam og grenrør. Må også få en chip så er tilpasset ditt oppsett.

Billigeste og enkleste måten å få bilen mer burtal og gøyal, er og montere en diff me annen utveksling. Vil annbefale 4:10 med sperre. Gjerne oppstramma til 40%.

Skrevet
Siden du er usikker på så mye ang. skruing. Så tror jeg det er best og starte me den motoren du har, sugetrimme den.

Eventuellt kjøpe en annen m20 så du kan overhale/trimme mens du fortsatt kan bruke bilen, da får du bedre tid. Du kan også kjøpe en ferdig trimmet.

Billigeste og enkleste måten å få bilen mer burtal og gøyal, er og montere en diff me annen utveksling. Vil annbefale 4:10 med sperre. Gjerne oppstramma til 40%.

Takk for svar, Ny diff må jeg uansett ha da jeg har klart å knekke foringsfeste på toplokket når jeg skulle sette inn ny så det blir garantert sperre på den nye!

Er det noen betydelig forskjell om man bruker tilpasset chip eller går får litt dyrere datasprut? så har jeg evnt om jeg vil ha turbo seinere?

Er det noen som tilpasser chipper til min bil og motor? og evnt hvor mye koster sånt? får jo chip til 30dollar fra ebay, men vet ikke om jeg stoler helt på noe som er så rimelig..

Syntes forøvrig bilen går veldig friskt originalt.. er jo min første bil og sprekeste jeg har kjørt foreløpig hehe:) men savner litt råere lyd og enda litt mer drag hadde ikke skadet:)

Skrevet

Takk for svar, Ny diff må jeg uansett ha da jeg har klart å knekke foringsfeste på toplokket når jeg skulle sette inn ny så det blir garantert sperre på den nye!

Er det noen betydelig forskjell om man bruker tilpasset chip eller går får litt dyrere datasprut? så har jeg evnt om jeg vil ha turbo seinere?

Er det noen som tilpasser chipper til min bil og motor? og evnt hvor mye koster sånt? får jo chip til 30dollar fra ebay, men vet ikke om jeg stoler helt på noe som er så rimelig..

Syntes forøvrig bilen går veldig friskt originalt.. er jo min første bil og sprekeste jeg har kjørt foreløpig hehe:) men savner litt råere lyd og enda litt mer drag hadde ikke skadet:)

Billigeste måte å trimme en sugemotor, er å forandre utvekslingsforholdet i bakakselen.

3:64 er standard på preface 325. Du må da gå høyere opp. 4:10 er vanskelig å finne til e30, så kommer du over 3:91 så slå til på det.

I første omgang tror jeg du kan få tak i annen eksos so gir mer lyd, og få tak en annen bakaksel.

For deg med så lite erfaring tror jeg de to tinga listet over holder i første omgang.

Datasprut er ikke veien å gå for deg.

Skrevet
Her har du grom diff til E30'n din! Har selv hatt diffbrems med 3.91 utveksling da jeg hadde en lettere oppsremt 2.7l M20, og skulle gjerne prøvd 4.45!
Skrevet
Her har du grom diff til E30'n din! Har selv hatt diffbrems med 3.91 utveksling da jeg hadde en lettere oppsremt 2.7l M20, og skulle gjerne prøvd 4.45!

4.45 blir litt for mye av det gode, kun giring. Hehe. Vist jeg husker riktig ga 4:45 en toppfart på rundt 150km ca.

Så 4:10 er igrunnen max. på m20, lurer på om jeg hadde ca 3000 omdr. i 80-90.

Skrevet

du nevnte muligens komplett overhaling på M20 motoren med div sugetrim. bare overhalinga koster deg fort 10 lapper i bare deler. og du hadde budsjett på 15000,- men kan si at du får mere HK ved turbokonvertering. er en liten tommelfinger "regel" på sugetrim, 1hk koster 1000,- noe som er fakta ;) så med 15 lapper så får du 15 hk, men det er som regel når motoren allerede er blitt trimmet fra før ;) men kan anbefale deg V8, har satt inn en M60B40 med alpina B8 deler i en E36, med godkjent søknad ;) men i E30 er det veldig trangt med V8, så vanskelig å få plass til BKF

Skrevet

For første gang her inne er jeg ikke helt enig med simon.

Overhaling og sugetrimming av m20 til 200hk er mer omfattende enn v8.

Skrevet

Mye gode tips og triks her! Diff blir en med litt høyere utveksling ja, men for høyt vil vel også gjøre motoren veldig "stressa" ?

Blir først å kikke om det trenger å overhales! virker som motoren er i meget bra stand, nå har jeg kanskje tatt meg vann over hodet når jeg skreiv overhale, og det betyr kanskje mer for andre enn det jeg tenkte på, for å spesifisere så tenkte jeg å bytte alt av pakninger osv, gå over slanger og sørge for at alt er som det skal og at det ikke er noe som er slitt i motoren..

Angående BKF så har jeg sett at det kan bli plassert der hvor batteriet stod, og flytte batteri bak evnt? er mye å tenke på her, er nok veldig mye mer en det jeg er klar over selv som må gjøres for å bytte motor, selvom det hadde vært konge med v8! da måtte alternativet blitt å kjøpe en bil i mellomtiden isåfall og la det bli et litt langtidsprosjekt, noe som ikke er gøy for en som akkurat har fått lappen:D

Turbo har jeg igrunn lyst på, bare redd for at det skal gå i stykker om det ikke blir gjort skikkelig og at det fort blir mye dyrere enn beregnet! selvom det ikke er noe problem over tid..

Åssen bakaksel ville dere foreslått når det ble nevnt bytte av bakaksel?

Hva er realistisk tall å se på om jeg feks Bytter grenrør,eksos,kvasskam, sportsluftfilter og chip? +10-15hk kanskje? er neppe merkbart men ser for meg motoren vil oppføre seg ganske annerledes og være litt mer villig:)

er bare veldig i tvil, og søker dagen lang rundt for å få bestemt meg, sikkert flere som har vært borti dette!

Skrevet

Er du mest interessert i å kjøre som 18 åringer flest, så kan du jo starte der:-)

Du har mange år på deg tilå bygge motor. Kjøp en m20 du kan pusle med ved siden av. Så kan du ta motorbytte etterpå. Da kommer du til å lære ekstremt mye om hvordan en motor er bygget opp, samtidig kan du spe kostnadene over lengere tid, og samtidig kjøre bilen du er så glad i

Skrevet
Er du mest interessert i å kjøre som 18 åringer flest, så kan du jo starte der:-)

Du har mange år på deg tilå bygge motor. Kjøp en m20 du kan pusle med ved siden av. Så kan du ta motorbytte etterpå. Da kommer du til å lære ekstremt mye om hvordan en motor er bygget opp, samtidig kan du spe kostnadene over lengere tid, og samtidig kjøre bilen du er så glad i

Ja er enig i at det er veldig lurt det du og simon nevner, å kjøpe en motor ved siden av som jeg kan pusle med og modifisere + lære mye selv!

grenrør og chip er noe jeg tror jeg kommer til å kjøpe uansett, det koster ikke stort og det jeg har på bilen nå er helt gult så har sikkert godt av å bli byttet ut!

står fortsatt ved et dilemma angående V8 konverteringen, men det er jo ikke noe jeg ikke kan utsette en stund, klør bare litt i fingra så vil gjøre et eller annet!

Er forøvrig 23, men vil nok kjøre like mye som om jeg var 18:)

Skrevet
Har en turbomotor for salg:) dog ikke m20 men går langt verre enn en m60 ;)

Har mest lyst til å gjøre det selv om jeg skal bygge turbo, men mer info?:) kan sende på pm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...