Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg e38 som bil nr 2 i heimen, men.. Hvilken av de er å satse på? Rekke 6 eller gå for store slem v12? Hva slags utstyr og km? Noen som har tips?

Skrevet

kass motor du bør satse på er vel litt usikkert men vist du tenker økonomisk er jo rekke sekser bedre vill eg si men vist du ikkje tenker på det så ville eg gått for v 12.

Km stad så ville eg prøvd og funne ein som hadde gått 170 tusen eller mindre men bmw bruker som regel ikkje ha noe problemer sellom di har gått litt spørs altid hvordan bilen er behandlet :)

Skrevet

Som bimmer325ia sier, motor kommer etter hvor økonomisk du vil ha bilen.. 728 er vel den som bruker minst på mila på bensin utgavene vel, og det samme med 725tds hos diesel utgavene?

Når det kommer til kmstand så er det ofte bare et tall OM service har vært gode og tatt gjevnt og trutt. Jeg vil også tro det at en 740/750 som har gått 200 tusen km er mindre slitt enn en 728 som har gått det samme, en større motor jobber lettere i en slik stor og tung bil og en mindre en vil jobbe tyngre som igjen kan føre til mer slitasje.. Dette er nå mitt synspunkt på dette, men er sikkert noen som setter fingeren på det.. :P

Når det kommer til rust på disse bilene så er det enkelte tilfeller ved panserkantene forran under ved falsen som starter å ruste, ellers er det disse typiske stedene som bakasjelokk, bakskjermer ( rundt hjulbue ) og nedre del av alle dørene.. Når du titter på en E38, spør eier om å få se under disse listene som sitter på dørene, her er det ofte mye rust!

Ellers så ville jeg nå siden det starter å bli kaldt ute spørre eier om å få en prøvetur med kald motor for å høre hvordan den svirrer og hvordan girkassa girer når dette er kaldt, om det lugger litt ved giring så kan det være lenge siden oljeskift men om den girer like mykt ved kaldt som varmt så er olja sikkert nokså ny. Merket hvertfall denne forskjellen da kassa mi ble overhalt. :-)

Når det kommer til understell så er dette en tung bil så understellet blir ofte fortere slitt enn lettere biler.

Som eier av en 740 vil jeg si at forbruket er overaskende bra til å være såpass stor og tung bil med M62B44 motoren, på motorvei kjøring i hastigheter 100-130 så bruker bilen 0,8-0,9 på mila og merker lite forskjell på om bilen er lastet eller ei.

Er en svensk side med kjøpsinfo om denne og flere BMW modeller, husker ikke hva den heter men håper noen kan slenge den inn her så du får lest igjennom den. :-)

Lykke til med kjøpet! :-D

Skrevet

Største motoren, alt utstyr, og lav km. Valget er veldig enkelt. ;)

Servicer mener mange er viktig, men jeg er egentlig mere tilhenger av få eiere, som har hatt bilen over lengre tid. Da får man gjerne informasjon om hva slags oljer som er brukt, større deler som er byttet, tidligere feil etc.

Det aller viktigste er at man sjekker at alt utstyret virker før man kjører hjem med bilen. Spesielt om den har kostbare ting som SLS og EDC.

Rust er og selvfølgelig lurt og sjekke. Dytte litt i dørlistene for å høre etter knekkebrødlyder, løfte på matter, stikke inn fingre bak kanalskjørter etc.

Motormessig må du bare basere deg på hva du selv ønsker ut av bilen.

V8en er litt mere hi-tech enn V12en, som resulterer i bl.a lavere utslipp (skal ikke uttale meg om hvor stor forskjellen er). Det er dog en tilsvarende mere avansert motor, med desto flere ting som kan bli ødelagt. V12en er en relativt low-tech, men knallsterk motor. Godt utprøvde løsninger og lite hk/liter gjør at det er en relativt ubelastet klump med alu.

Personlig tror jeg ikke at noen av motorene (V8/V12, vet ingenting om de små motorene, eller diesel) vil skuffe deg. Til syvende og sist koker det ned til personlig preferense. Har du mulighet kan du jo prøvekjøre begge før du bestemmer deg. Ingen av dem har så omfattende problemer at det er noe man burde basere et kjøp på.

Leser du igjennom artiklene lagt ut i denne tråden, vil du ihvertfall få et litt klarere bilde.

Ozibimmers greatest E38 articles in PDF form for you to download

Skrevet

Det er "begagnatguiden" eller hva den heter på "autopower.se det refereres til over her som den svenske siden.

BMW opererte med stor frustrasjon for alle oss som har/har hatt automatkasser produsert på 90tallet, med "evighetsolje" på girkassene. De BØR flushes hver 100-150k km. Etterhvert vil de havere hvis ikke. En slik flush koster fra ca 5000 til 10 000kr. Greit å ta det med i beregningen og gjøre jobben med en gang dersom tidligere eiere ikke har gjort det. Når kassen begynner å tulle seg, er det egentlig allerede for seint.

Som med alle andre bmwer, handler et godt kjøp om å finne den bilen med rett historikk. Og med historikk mener jeg ikke nødvendigvis serviceintervaller etc, men hvilket inntrykk du får av eieren. Hvordan bruksmønsteret hans har vært, og hvor pertentlig han har vært med bilen. Feks min e39, hadde hatt samme eier siste 10år, fult alle servicer etc. men bruker forholdsvis mye olje. Hun som hadde hatt den hadde stortsett småkjørt bilen, og det jeg ikke viste den gang, var at motoren min har nikasil-stempelringer, som ikke liker kaldstart! Å kjøpe en bil av noen som har peiling, og som bryr seg over snittet om bilen, kan ofte lønne seg i lengden på det som en gang var eksklusive biler.

Skrevet

Hei!

Jeg har en 2000 mod.728 iA, og synes at denne motoren passer bra til bilen. Rask nok til vanlig kjøring, og greit forbruk. Litt over literen på mila ved litt blandet kjøring, og ned mot 0.8 på fin langkjøring.

Som de andre sier her bør du sjekke at alt utstyr virker, og rust.

Sjekk spesielt at bensintanken ikke lekker. De ruster istykker.

Jeg kjøpte bilen i september, men måtte nå skifte tanken, og det kom på kr.16500,- inkl.arbeid på verksted. ikke spesielt billig :( .

Ellers er det en god og komfortabel bil å kjøre.

Jeg valgte en bil som hadde gått lite (129`), og ikke så mye utstyr, men er fornøyd med den.

Lykke til!

Hilsen

Sverre

Skrevet

Masse bra tips her, føyer til at det er verdt å sjekke ut linken:

http://www.e38.org/

samtidig husk også at deler til en 7-serie er ikke helt gratis, så det blir uansett ikke en "billig" bil å eie, disse bilene er trossalt 10 år eller eldre, når det er sagt er det en fantastisk bil å kjøre så for min del er utgiftene uansett "tilgitt" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...