helland Skrevet September 11, 2012 Forfatter Skrevet September 11, 2012 Rogern skrev: Bjørnar har veiv (hel motor med registerras) om han vil selge er noe annet... det er vel meget usannsynlig regner jeg med.. men går jo selfølgelig an å høre med han.. Har jo uansett ikke skrudd av lagerbukkene enda.. så vi får se...
helland Skrevet September 11, 2012 Forfatter Skrevet September 11, 2012 bare vent sier jeg !! ///Mordi har kjøpt seg hus nå, så da må han vel begynne å vaske klær selv han også !!
Pedi Skrevet September 11, 2012 Skrevet September 11, 2012 helland skrev: Vi ble enige om å spørre Pedi... MIN teori, er at oljen har blitt varm, koka, og oljepumpa har tatt kveld av den grunn?? så hvis jeg er heldig, så er råde/veivlager intakt ? SELFØLGELIG skal dette sjekkes, men rakk ikke mer i kveld... Noen som har noen innspill ??????? At olja har blitt så varm kan jeg ikke forstå egentlig. Men att det tydeligvis er "mange" som synes at det er flott med masse riper og slitasje i oljepumpa, så synes jeg ikke det. Det er umulig å si ut fra bildene at pumpa gir ditt eller datt, men tydelig slitasje er aldri bra. Har du målt klaringene i pumpa? Ser vanen slitt ut? Som jeg nevnte tidligere, så oppga jeg vel målene for slitasje i tråden min. Jeg tror også at jeg kom med noen bilder etterhvert der. Er utrolig morro å følge denne tråden, du har jo tatt helt av nå. Dette liker Pedi'en vettu Morty999 skrev: har sett MYE værre som har fungert smertefint. selv i min egen m88 er den nok værre. og jeg har 6 bar oljetrykk på 3000 rpm. 3 bar på tomgang.. men kan jo være ventilen. ta opp rådebukkene nå så vi får se. Mye værre Morten? Som du har latt passere, og montert i?? Hva klaringer snakker vi om da? Det høres merkelig ut. Hvis en pumpe hadde vært MYE værre enn den avbildet, så kunne jeg aldri med samvittigheten i behold montert den sånn uten videre. Jeg har fått inntrykk av du du har god kjennskap og innsikt i motor generelt, så jeg forstår ikke det at du i det hele tatt lar slikt passere? Litt OT, men hva trykk har du i motoren din med annen olje enn Biltema oljen?
Morty999 Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Pedi skrev: Morty999 skrev: har sett MYE værre som har fungert smertefint. selv i min egen m88 er den nok værre. og jeg har 6 bar oljetrykk på 3000 rpm. 3 bar på tomgang.. men kan jo være ventilen. ta opp rådebukkene nå så vi får se. Mye værre Morten? Som du har latt passere, og montert i?? Hva klaringer snakker vi om da? Det høres merkelig ut. Hvis en pumpe hadde vært MYE værre enn den avbildet, så kunne jeg aldri med samvittigheten i behold montert den sånn uten videre. Jeg har fått inntrykk av du du har god kjennskap og innsikt i motor generelt, så jeg forstår ikke det at du i det hele tatt lar slikt passere? Litt OT, men hva trykk har du i motoren din med annen olje enn Biltema oljen? har man ikke noe annet så får man bruke det beste man har tilgjengelig, den eneste jeg hadde som var bra blei ødelagt da jeg reiv av hele bunnplata på bunnpanna, da inkl sila og dro sila ut av pumpa så gjenger og alt blei ødelagt. og måtte ha bil, derfor tok jeg å gikk over en annen gammel jeg hadde . likte det ikke, men måtte ha bil å kjøre med og det fungerer fint. har kun testet med biltema, men med castrol 10w-60 så tok det evigheter før oljelampa slukket og motoren hørtes ut som ett flipperspill.
helland Skrevet September 12, 2012 Forfatter Skrevet September 12, 2012 Pedi skrev: helland skrev: Vi ble enige om å spørre Pedi... MIN teori, er at oljen har blitt varm, koka, og oljepumpa har tatt kveld av den grunn?? så hvis jeg er heldig, så er råde/veivlager intakt ? SELFØLGELIG skal dette sjekkes, men rakk ikke mer i kveld... Noen som har noen innspill ??????? At olja har blitt så varm kan jeg ikke forstå egentlig. Men att det tydeligvis er "mange" som synes at det er flott med masse riper og slitasje i oljepumpa, så synes jeg ikke det. Det er umulig å si ut fra bildene at pumpa gir ditt eller datt, men tydelig slitasje er aldri bra. Har du målt klaringene i pumpa? Ser vanen slitt ut? Som jeg nevnte tidligere, så oppga jeg vel målene for slitasje i tråden min. Jeg tror også at jeg kom med noen bilder etterhvert der. Er utrolig morro å følge denne tråden, du har jo tatt helt av nå. Dette liker Pedi'en vettu Morty999 skrev: har sett MYE værre som har fungert smertefint. selv i min egen m88 er den nok værre. og jeg har 6 bar oljetrykk på 3000 rpm. 3 bar på tomgang.. men kan jo være ventilen. ta opp rådebukkene nå så vi får se. Mye værre Morten? Som du har latt passere, og montert i?? Hva klaringer snakker vi om da? Det høres merkelig ut. Hvis en pumpe hadde vært MYE værre enn den avbildet, så kunne jeg aldri med samvittigheten i behold montert den sånn uten videre. Jeg har fått inntrykk av du du har god kjennskap og innsikt i motor generelt, så jeg forstår ikke det at du i det hele tatt lar slikt passere? Litt OT, men hva trykk har du i motoren din med annen olje enn Biltema oljen? Jeg kan ikke noe med slikt som å få målt klaringer på pumpa, men jeg vil helst slippe å sette i den pumpa, siden det var spon når den ble demontert, og ripene er ganske grove mener jeg.. Mulig det er nok oljetrykk fordi, MEN jeg liker å vite at alt er som det skal, så som Pedi skriver her, så kan jeg ikke montere den med god samvittighet å tute og kjøre videre.. Er det samme oljepumpe på alle m30 ? skal se om jeg ikke får tak i ei, mulig jeg har ei liggende også.. Står det beskrevet hvordan klaringene skal måles i din tråd også Pedi ? Greit å få målt på den nye før jeg setter den i.. Fikk ikke sjekka rådelager i går heller, som ///Mordi viste litt lengre opp i tråden her, så var det litt husarbeid som måte gjøres Så avslutta med The Avengers i kjellerstua med en pils
Pedi Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 helland skrev: Står det beskrevet hvordan klaringene skal måles i din tråd også Pedi ? Greit å få målt på den nye før jeg setter den i.. Seff, det er jo meningen at min tråd skal være både informativ og underholdende. Gå tilbake til mars, sånn ca 18nde. Side 91. Der finner du det du trenger vil jeg tro. Er spent på hva klaringer du har... Morty999 skrev: har kun testet med biltema, men med castrol 10w-60 så tok det evigheter før oljelampa slukket og motoren hørtes ut som ett flipperspill. Jeg har tenkt endel på et par faktorer her. Selv om du har sprengt alle turtallsrekorder på omtrent samtlige baner i Norges land med denne olja, så har jeg en magefølelse som konsekvent som sier meg at du kjører med feil olje. 3 bar tomgang samt 6 bar på 3000 på en standard pumpe er for mye synes jeg. Trykk i et system dannes av struping/motstand, "ingenting" annet. En motor skal jo ikke bare slavisk ha trykk, den skal jo selvsagt ha flow - for den skal jo kvitte seg med olja utover motorkomponenter osv. Jeg tror viskositeten og/eller densiteten (nå er jo ikke jeg en olje-ingeniør) i den olja du kjører er for høy. Hadde du målt trykket i motoren med den Castrol 10w-60, så hadde du nok vært på en mer normalt nivå. Har du målt nøyaktig olje temp på motor? Kan det tenkes at motoren er litt varmere nå enn med Castrol olje? Struping av et oljesystem genererer jo varme...
helland Skrevet September 12, 2012 Forfatter Skrevet September 12, 2012 Pedi skrev: helland skrev: Står det beskrevet hvordan klaringene skal måles i din tråd også Pedi ? Greit å få målt på den nye før jeg setter den i.. Seff, det er jo meningen at min tråd skal være både informativ og underholdende. Gå tilbake til mars, sånn ca 18nde. Side 91. Der finner du det du trenger vil jeg tro. Er spent på hva klaringer du har... Det er jeg også spent på, vet ikke om jeg rekker det i kveld, men skal prøve på det ! Morty999 skrev: har kun testet med biltema, men med castrol 10w-60 så tok det evigheter før oljelampa slukket og motoren hørtes ut som ett flipperspill. Jeg har tenkt endel på et par faktorer her. Selv om du har sprengt alle turtallsrekorder på omtrent samtlige baner i Norges land med denne olja, så har jeg en magefølelse som konsekvent som sier meg at du kjører med feil olje. 3 bar tomgang samt 6 bar på 3000 på en standard pumpe er for mye synes jeg. Trykk i et system dannes av struping/motstand, "ingenting" annet. En motor skal jo ikke bare slavisk ha trykk, den skal jo selvsagt ha flow - for den skal jo kvitte seg med olja utover motorkomponenter osv. Jeg tror viskositeten og/eller densiteten (nå er jo ikke jeg en olje-ingeniør) i den olja du kjører er for høy. Hadde du målt trykket i motoren med den Castrol 10w-60, så hadde du nok vært på en mer normalt nivå. Har du målt nøyaktig olje temp på motor? Kan det tenkes at motoren er litt varmere nå enn med Castrol olje? Struping av et oljesystem genererer jo varme...
Morty999 Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Pedi skrev: Morty999 skrev: har kun testet med biltema, men med castrol 10w-60 så tok det evigheter før oljelampa slukket og motoren hørtes ut som ett flipperspill. Jeg har tenkt endel på et par faktorer her. Selv om du har sprengt alle turtallsrekorder på omtrent samtlige baner i Norges land med denne olja, så har jeg en magefølelse som konsekvent som sier meg at du kjører med feil olje. 3 bar tomgang samt 6 bar på 3000 på en standard pumpe er for mye synes jeg. Trykk i et system dannes av struping/motstand, "ingenting" annet. En motor skal jo ikke bare slavisk ha trykk, den skal jo selvsagt ha flow - for den skal jo kvitte seg med olja utover motorkomponenter osv. Jeg tror viskositeten og/eller densiteten (nå er jo ikke jeg en olje-ingeniør) i den olja du kjører er for høy. Hadde du målt trykket i motoren med den Castrol 10w-60, så hadde du nok vært på en mer normalt nivå. Har du målt nøyaktig olje temp på motor? Kan det tenkes at motoren er litt varmere nå enn med Castrol olje? Struping av et oljesystem genererer jo varme... jeg vet ikke olje temp nei, men oljekjølern er såvidt varm etter 15 runder på banen. helt likt som med castrol. der kjørte jeg ganske rolig på vålerbanen bare, og da jeg har kjent på kjølern etterpå så er den lik, til tross for en MYE hardere kjørestil på rudskogen og acr.. målte ikke trykket med castrol, eneste att oljelampa bruker 3-4 sek lengre tid på å slukke. med biltema olja slukker den akkuratt i det jeg vrir på startern. selv etter 1-2 mnd stille.
vegardk Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Har noen oljepumper liggende jeg Stig:)
vegardk Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 jeg har reg drev til m30 med dobbel kjede liggende
helland Skrevet September 12, 2012 Forfatter Skrevet September 12, 2012 vegardk skrev: jeg har reg drev til m30 med dobbel kjede liggende jeg vet
Lamek Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Hadde du tenkt å løsne på rådene snart eller? Løsne nr 6 først...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå