VassFEITEN Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Heisann, Jeg har ett problem med min BMW 320i e36 1993mod sedan. Problemet ble oppdaget da jeg satt i bilen en kald dag med motoren på tomgang og varmen på full fyring, mens jeg koblet på bilstereoen. Jeg satt kanskje en time eller to mens bilen stod på tomgang. Da jeg skrudde av tenningen og gikk ut hørte jeg en boble-lyd, (noe lignene lyden som oppstår når man tømmer vann fra en 1,5liters brusflaske.). Jeg kikket rundt panseret og det var en dam under bilen. Jeg trodde først det var olje, men det viste seg å være vann som hadde blandet seg med drit på gulvet og fikk en olje-lignende-konsistens. Det lekker med andre ord fra kjølesystemet en plass. Jeg startet bilen opp igjen dagen etter og fant ut at det kom fra radiatoren. Jeg tok ut radiatoren, spylte den innvendig med hageslangen, samme gjorde jeg med slangene som går til motoren. Jeg stramte så skruene i bunn og fylte så på ny kjølevæske, ca 40% blanding på øyemål. Jeg fikk kanskje på 1 liter eller 2. Jeg startet motoren for å få væsken til å sirkulere, men nivået i tanken gikk aldri ned. Jeg klemte på noen slanger her og der og da sank nivået i beholderen litt, så satte jeg på korken og tok ut på en liten tur. Temperaturmåleren gikk ganske fort fra 0%, til 50% (driftstemperatur), men den stoppet ikke der. Jeg kom ikke langt før den beveget seg mot det røde. Jeg stoppet opp og åpnet panseret, nå dryppet det en del fra bunn av radiatoren. Jeg fylte på litt mer væske og kjørte ett stykke til, og samme problemet oppstod, når jeg nå åpnet lokket fosset det ut kjølevæske. Jeg kjørte så hjem, men rett før jeg kom hjem ble den så varm at varsellyset kom på. Jeg stoppet opp og ble stående for å kjøle den ned. Jeg kom meg etterhvert hjem og parkerte i garasjen. I dag tenkte jeg at jeg skulle se på problemet igjen. Det jeg gjorde var å bytte lokk på radiatoren, samt at jeg fant ut at lufteskruen var fucked. Denne skruen var knekt og det var skrudd en treskrue ned i senter av skruen. Jeg skrudde ut denne knekte lufteskruen, og fylde på med kjølevæske og lot motoren svive til den nådde driftstemperatur. Og nå stoppet den faktisk på driftstemperatur, noe den ikke gjorde før. Jeg tenkte at nå var endelig problemet løst, men jeg hadde ikke før tenkt tanken så kom det en mye damp ut fra denne lufteskruen, men vann temperaturen var fortsatt OK. Jeg slo av motoren og gikk inn for å forhøre meg her på forumet. Så, er det noen som har en anelse om hva problemet kan være? Dersom jeg hadde hatt en lufteskrue som passet å skrudd denne i, kunne da problemet vært løst? Eller er denne dampen et annet problem? EDIT: Lastet opp bilder av 2 skruer; Den hele er fra en BMW318is som jeg tenkte å bruke, men det var feil gjenger på den. Den andre er den knekte skruen med en treskure skrudd inn i senter:
martinwenberg Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Når du tar av radiatoren, blir det luft i kjølesystemet. Det er ikke nok å bare fylle på kjøleveske. Skal fortelle deg trinnhvis hva du må gjøre.. 1: få fronten opp, sett den i en bakke eller på bukker. 2: Slå varmeapparatet på fullt, full varme osv 3: Ta ut lufteskruen og ekspansjonstank lokket 4: Gi 3-4000rpm til du får varme, etterfyll med kjøleveske. Når du får god varme har du ikke luft lengre. Skru på lufteskruen og lokket å du er good to go. Kan godt hende du hadde frost i tanken på radiatoren, så det ble så mye trykk at vannet rant ut. Lykke til
sufii Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Er vanlig med damp ut av der hvor denne skruen sitter når bilen er varm og på, ingenting å bekymre seg for, du MÅ ha en ordentlig skrue som sitter ordentlig i hvis du ikke vil at det skal komme luft inn i systemet igjen ellers blir du aldri kvitt problemet. - Kjøp deg ny lufteskrue, koster ikke mer enn 25-30 kr. Søk på google om hvordan man lufter motoren din, mange som har slitet med samme problem. Er ikke vanskelig når du først har teknikken. Er flere forskjellige metoder. Jeg har pleid å sette på full varme, imens tenningen er på trinn to. Og åpnet lufteskruen og lokket på ekspansjonstanken. Og fyllt på kjøleveske, og når kjølevesken er på fullt og nesten renner ut, fortsetter du å helle forsiktig, og tar pauser, når du ser det kommer bobler ut av lufteskruen er du på god vei, og deretter fortsetter du bare å fylle på helt til det kommer rent vann uten bobler fra lufteskrue hullet og når du får det er det bare å sette på lufteskruen og lokket til ekspansjonstanken. Er du ferdig. Rett meg hvis jeg tar feil folkens
martinwenberg Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Sufii.. Fronten må opp, har slitt med dette lenge, er ikke bare å jekke den litt opp å tro at nå klarer du det. Luften stiger, og er derfor du har en lufteskru på toppen av radiator og ikke under.. Det beste er å få den så bratt som mulig, for da er du sikker på at du får ut luften. Man må også sjekke at alle slangene til radiator er helt tett. Hvis den tar inn litt luft fra returen ( under radiator ), vil du ikke klare å lufte dette. Derfor at man bør gi mye gass, er fordi vannet sirkulerer fortere og det blir mer trykk i motoren, da kommer luften lettere ut. Bruker og gi kanskje 5000rpm i 1-2 sekunder og da kommer luften med en gang. Lykke til med luftinga, er ikke så vanskelig som alle skal ha det til, bare følg trinnene mine som jeg skrev lenger opp så går dette bra Jeg sier ikke at du tar feil her, men måtte bare oppdatere litt
sufii Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Ja, det er kanskje din metode. Men jeg har snakket med en mekaniker på bavaria og han mente at lufteskruen er på det høyeste punktet så det er ikke nødvendig å ha den på bratt bakke, men er sikkert ikke dumt, og det med å gi gass er sikkert lettere metode men heller ikke nødvendig når sirkulasjonspumpen går dersom vifta i bilen står på. men er bare å prøve seg frem det. Du har rett i at alle slangene skal være tette.
martinwenberg Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Jepp. Vil bare ikke at han skal plages med luftinga, for veit hvor kjedelig det er
VassFEITEN Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Skrevet Januar 24, 2012 Takk for mange gode forslag. Får prøve å få problemet fikset en dag jeg har tid. Jeg kom til å tenke på at reima til ventilasjonen (?) er borte. Det var en kompis som oppdaget dette rett etter at jeg hadde kjøpt bilen. Men jeg får varme osv? Hva skjer nå som denne reimen er borte? Og kan dette ha noe med kjøleproblemet å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå