Madde Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 prøver meg med info.. sjekket bilen i dag. og det ser ut som det blir mer hvitt på pinnen. motoren tikker en del mer etter oljeskift og motorrens.. og det hvite ser ikke ut til å forsvinne. rett etter oljeskift lyste motorlampen, jeg fikk det sjekket og fikk som svar at det var katalysator som hadde utslag ved diagnose.. mekaniker sa det ikke var farlig og sa at jeg burde sjekke det hvis lampen begynte å lyse igjen. snakket med en annen bekjent av meg som nevnte at det kunne være åndingen på bilen.. dere nevner veivhus ventilasjonen, er det det samme? og kan det føre til at man får hvitt i oljen? og er forresten åndingen noe man kan bytte samtidig ved bytte av toppakning? og burde man bytte reg kjede samtidig med toppakning? hehe sikkert mange håpløse spørsmål og mange kommer til å dævve av.. men takker på forhånd for evt svar kort oppsummert: -det hvite i oljen forsvinner ikke (mer på peilepinne og bittelitt på oljelokk) -motorlampe lyst, katalysator som fikk utslag, en bekjent sa det mest sannsynlig var ånding?? (aldri hørt om det engang) -mistenker at det har kommet litt mer grums i kjøleveske... (kanskje tidlig stadium????) -motor tikker mer enn vanlig etter oljebytte og motorrens (lest at det kan være defekte ventiler, men rart at det kom nå som jeg merket resten) -og sist og størst... kan man og bør man bytte åndesystem samtidig med kjede og/eller topp? og kommer dette til å koste over 20k?? takker igjen hvis noen kan gjøre meg litt klokere
Yttervik Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Første som slår meg når du nevner hvitt på peilepinne, er at kjølevæske har lekket ut i olja, antakeligvis grunnet gåen toppakning. Er usikker på om registerkjede skal byttes på disse bilene? Hører du noe rasling fra motoren? Det jeg har lest og hørt ang. registerkjede på andre merker, er at det nærmest er evigvarende, og behøver normalt sett ikke byttes. Ang. tikkingen. Har du nok olje? Ganske basic å sjekke dette, men man kan fort glemme av slike enkle ting
Madde Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 jepp er nok olje. akkurat byttet. agip 5w 40 tror jeg. dyrt på bytte toppakning? får sjekke om man kan bytte det og samtidig ta en kikke på åndingen og om kjedet er stramt nok.. kommer vel til å koste med i huet og ræva! :/
Yttervik Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Vet ikke hvor dyrt det blir, har gjort det selv hvis det har trengtes, men blir nok fort noen lapper ja. Skal du ha det gjort på verksted, så ring i alle fall rundt for å høre pris. Er store prisforskjeller ute å går. Med mindre du hører ulyder fra motoren som tilsier at det kan være registerkjedet (raslelyder vanligvis), så tror jeg ikke du skal være bekymret for det. Husk at et registerkjede normalt sett ikke trenger å byttes slik registerreim gjør.
Baslek Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Hvilken type oljerens har du brukt, og var det kvitt i oljelokk/peilepinne før du byttet olje med rens? (Noen av dårlig kvalitet kan gi litt hvite merker på oljelokk og peillepinne) Synker kjølevæske nivået? Har du skiftet olje type denne gangen i forhold til hva du har brukt før? En feilkode på katalysator skal ikke ha noe med veivhus ventilasjonen å gjøre. Skal du bytte topp pakning kommer det helt ann på hva du har lyst til på hvor mye det skal koste, vil du bytte alt av pakninger, simmeringer, ventil tetninger, ventil løftere, kammer, ventiler, plane topp osv... kommer det fort opp i 30k+++ på verksted. Angående kjede, måten du sjekker den på skikkelig er å legge den flatt på ett bord, så tar du 10 "lenker" mellom henda, og drar fra og til. Er det litt slakk i den når du drar i den da, kan du bytte den. Er ikke like lett å kontrollere dette montert på bilen. Men før du setter i gang å bestille en masse med deler og verksted timer, så kan du spare mange tusenlapper med å gå til ett verksted og forklare symptomene, og få de til og diagnostisere problemene, og evt. gi deg en pris på reperasjon.
Madde Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 Jeg er ikke sikker på hva slags oljerens som er brukt. gjorde det på autoklinikken på kalbakken. og bilen er temmelig nyinnkjøpt. så har ikke byttet olje før denne gangen. syns den gikk finere før oljebytte og motorrens, dessuten var den gamle peilepinnen temmelig dårlig stand og det røde nederst var morkent.. tror det var litt hvitt før oljebytte, leste at dette var kondens, men nå som det er mer begynner jeg å lure på om det er mer alvorlig. jeg skal nok prøve å ta den med på naftest og forklare etter beste evne... men er deres sjekk god nok? de åpner jo ikke motor? kan de sjekke åndingen? kan de garantert evt bekrefte eller utelukke om toppakningen er gåen? takk for fint svar btw
gullsakar Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 du kjører rett å slett 2 tråder liksågodt på samme emne?? hmmmm
Baslek Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Jeg pleier aldri å anbefale NAF test for å diagnostisere, det eneste NAF er brukendes til er bruktbil test hvis du har kjøpt bilen hos forhandler med brukt bil garanti, og NAF er her bra fordi de kan stille med advokat hjelp, og bilforhandlere legger seg sjelden ut med NAF pga. de er så påståelige. Men!! Skal du diagnostisere motor problemer så hør heller litt rundt der du bor hvilke verksteder som er flinke på bmw, og bestill time hos de. Skal du bestille time hos NAF for å diagnostisere kan du like gjerne levere bilen til Kristiansand dyrepark, og håpe at de har en mekaniker dressert apekatt. EDIT: I frykt for å legge meg ut med dyrevenner her, så skal det sies at jeg er glad i dyr, og synes apekatter er kjempesmarte dyr.
Madde Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 hmm er det virkelig så ubrukelig? tenkte å melde meg inn og ta den testen til en samlet pris på 2600,- men leste at de ikke demonterer noe som helst.. sist eksosavgasser ble lest av fant de ikke tegn til at pakningen hadde gått.. men ja.. mer hvitt kan jo faen ikke være bra uansett.. og sammen med tikking så blir jeg ikke akkurat mer positiv.. vet du om noen bra og mer eller mindre rimelige steder, tatt situasjonen i betraktning?
Madde Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Skrevet Januar 24, 2012 Jeg pleier aldri å anbefale NAF test for å diagnostisere, det eneste NAF er brukendes til er bruktbil test hvis du har kjøpt bilen hos forhandler med brukt bil garanti, og NAF er her bra fordi de kan stille med advokat hjelp, og bilforhandlere legger seg sjelden ut med NAF pga. de er så påståelige.Men!! Skal du diagnostisere motor problemer så hør heller litt rundt der du bor hvilke verksteder som er flinke på bmw, og bestill time hos de. Skal du bestille time hos NAF for å diagnostisere kan du like gjerne levere bilen til Kristiansand dyrepark, og håpe at de har en mekaniker dressert apekatt. EDIT: I frykt for å legge meg ut med dyrevenner her, så skal det sies at jeg er glad i dyr, og synes apekatter er kjempesmarte dyr. En liten update. var innom Alf Lie Motor akkurat nå, og mekanikern der kom frem til at det garantert var veivhus ventilasjonen som var eller hadde vært tett. han sa han så det på fargen på det hvite/gule som var på peilepinnen og at motoren stoppet da han åpnet oljefyllelokket. Han virket som en virkelig hyggelig kar som kunne sakene sine, og med all positiv omtale de har fått her på forumet må jeg jo prøve det verkstedet. Håper dette ikke bare blir for dyrt
OrjanBmw Skrevet Januar 24, 2012 Skrevet Januar 24, 2012 Det er nok rett det Madde. lenge siden du kjøpte bilen? Hvis feilen har vært der før du kjøpte bilen, og hvis du har en dugelig kontrakt kan du nok kreve penger igjen fra selger. her er det nemlig en regel som heter opplysningsplikt, denne gjelder til og med hvis bilen er solgt som den er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå