Thomas9 Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 http://www.tv2.no/underholdning/broom/t ... 48775.html Får satse på at dette blir suksess! -Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hankook Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Satser på det går igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas9 Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2012 Likt som i Sverige Vår store takknemlighet skyldes at saken om at Norge endelig kan få et regelverk for ombygde kjøretøy på lik linje med det de har i Sverige - et regelverk som driver motorhobbyen fram på en både inspirerende og sikker måte - har vært oppe i Stortinget. Der ble det bifalt, med 53 mot 48 stemmer, at Stortinget anmoder Regjeringen om å sette ned et forslag til et nytt regelverk for ombygde kjøretøy i forbindelse med framleggingen av statsbudsjettet for 2011. Ja, hadde vært stas hvis dette gikk igjennom! -Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Nøkkelen her ligger i hvor mye hk/pr kg koffisienten blir som er lovlig. I Sverige er den latterlig lav, og en E30 kan f.eks ikke godkjennes over ca 220hk der. Men det skal bli en sann glede å kunne bygge rørammebil lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas9 Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2012 Nøkkelen her ligger i hvor mye hk/pr kg koffisienten blir som er lovlig. I Sverige er den latterlig lav, og en E30 kan f.eks ikke godkjennes over ca 220hk der.Men det skal bli en sann glede å kunne bygge rørammebil lovlig. Med tanke på det du sier om e30 der at den ikke kan godkjennes med over ca 220hk.. Veldig mange her i Norge virker det som bygger turbo motorer av 2,5l. Sånn jeg ser det da, er at du får godkjent bilen med turbo. Problemstillingen til mange idag er jo at/når dem blir stoppet av snuten/vegvesenet langs veien og at dem mistenker noe å ber deg åpne panseret å ser at det er en turbomata maskin du har under der, som ikke er godkjent ombygd! Men hvis de nye reglene trer ikraft kan man bygge opp en turbo mata 2,5l, jeg sier ikke at dette er noe som ikke kan godkjennes slik det er nå, men sånn jeg har følelsen av fra mye forum lesing er at det kommer veldig an på hvilken trafikk stasjon du prøver å sende inn en søknad. Så hvis det blir slik at det blir noe lettere å få godkjent et turbo bygg å at motoren er bremset til 220hk. Slik at det står i vognkortet, er det jo lettere å bare mate på med ladetrøkk! Så lenge man ikke blir tatt inn til denne bremsebenken vegvesenet har. Er jeg ikke inne på noe her? -Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 En turbomotor som bremser 220hk, det er en svært liten motor. Det blir umulig å godkjenne turbo på "større" motorer ala S50, S54, M60, M70, S62, S65, S85 osv. Eller bare godkjenne en S50 i E30 overhode. De burde absolutt justere hk standarden etter hvilken standard som foreligger i bilindustrien med vridestivhet og materialtykkelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinwenberg Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 En turbomotor som bremser 220hk, det er en svært liten motor. Det blir umulig å godkjenne turbo på "større" motorer ala S50, S54, M60, M70, S62, S65, S85 osv. Eller bare godkjenne en S50 i E30 overhode.De burde absolutt justere hk standarden etter hvilken standard som foreligger i bilindustrien med vridestivhet og materialtykkelse. Så med min M20B20, kan jeg få godkjent turbo ganske greit siden den er 132 hk originalt? tenker på å få sirka 200hk godkjent i vognkortet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Ja.. Men ta ingenting som sikkert. Det er masse løse ting som skal på plass i dette regelverket. Kommer nok til å ta minst 5 år før det er implementert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinwenberg Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Okei. Veit jo om folk som har fått det godkjent med M20B25 turbo. Tenker at hvis jeg skriver en bra søknad der de forstår at jeg har peiling, så er det vell ikke umulig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas9 Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2012 Ja, dette vil ta TID! Men lov å håpe -Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Får allerede godkjent e30 med over 300 her til lands ganske "lett". Men helt klart et steg i riktig retning Sent from my HTC Sensation using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Får allerede godkjent e30 med over 300 her til lands ganske "lett". Men helt klart et steg i riktig retningSent from my HTC Sensation using Tapatalk Gjør man? Jeg forsto det som det var nettopp turbomotor som var problem, siden de hadde ulik avgass. Skal snart sende en 330hk turbo-e30 søknad selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Problemet kommer med datasprut f.eks Sent from my HTC Sensation using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 ja, blir vell litt krøll om man har datasprut? for det skal vell helst være orginal motorstyring etter det jeg har skjønt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinwenberg Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 Det trenger jo ikke biltilsynet å vite om du har datasprut.. Du legger jo boksen der originalhjernen ligger, sånn at dem ikke ser den Men hvordan blir det på EU-kontroll hvis de skal feilsøke bilen? Ser de da om du har datasprut eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg