OrjanBmw Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 skiftet i går bensinfilter, fulgte en DIY som jeg fant her på forumet for min bil, den viste seg å være feil... filteret var ikke fint plassert langs siden bak et deksel, men mellom girkasse og motor ca midthøyde, endte med å skru opp alt med bøyelig skruhjern montert på 3 forlengere og demontere deler av bilen men nok om det! Har ikke skiftet filter etter jeg kjøpte bilen for ca 1 år siden, og fant ut at jeg bare skulle fikse det nå, filteret jeg tok ut er fra 2005 (prod.dato), og ifølge flere på nettet var en god måte å sjekke om filteret måtte byttes å blåse gjennom det, hvis jeg møtte litt motstand måtte det byttes, dette kryssjekket jeg med det nye filteret, kjente ingen motstand i det hele tatt, det gamle derimot kunne jeg ikke blåse gjennom uansett hvor mye jeg prøvde, lakk bittelitt luft ut, men jeg syns det er rart at det ikke har strupet motoren noe sykt, ellers har pumpen jobbet overdrive siden 2005 så: er det vanlig at gamle filtere skal være umulig å blåse gjennom? eller var dette en ekstrem situasjon? spm2: kan dette være positivt for forbruk/effekt? når jeg har nytt filter? sliter med å forstå hvordan mer bensin gir mindre forbruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tonyku Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 Blåste du i pilens retning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 vært borti dette flere ganger, og har ikke klart å blåse igjennom mange brukte hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2012 jupp, blåste begge retninger, prøvde til og med med kompressor, hjalp lite det og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 Sliter med å forstå hvordan mer bensin gir mindre forbruk Mere bensin(nok bensin) gir mindre forbruk fordi du får rette blandingen av luft og drivstoff. Er dette feil vil motoren jobbe dårligere og du vil gi mere gass for å få den til å dra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 Sliter med å forstå hvordan mer bensin gir mindre forbruk Mere bensin(nok bensin) gir mindre forbruk fordi du får rette blandingen av luft og drivstoff. Er dette feil vil motoren jobbe dårligere og du vil gi mere gass for å få den til å dra. Eg skifta filter på min bil sist helg. Det eg merka, var at bensinforbruket gjekk opp i bykjøring og gjekk litt ned på landeveiskjøring. Mykje av kvitrøyken som eg hadde, forsvant også etter bytte, og no rykker ikkje bilen min ved girskifte. Eg testa ikkje om eg klarte å båse igjennom det gamle filteret, men eg går ut ifra at filteret var nok så tett da filteret var frå 2002. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 Når jeg bytta på e30en så gikk det helt fint å blåse gjennom. Dette var byttet i 2004 sist i følge kvitteringen jeg fant:p synes også den bruker mere bensin enn før jeg bytta, mulig jeg bare innbiller meg det:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 ellers har pumpen jobbet overdrive siden 2005 var vel ikke så tett når det var nytt.... merkelig det skulle være så vrient å komme til. +1 på hao sin kommentar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 Dessuten har du en bensintrykksregulator som vil justere riktig trykk inn på fuelrail, og dyser som kun åpner når de skal. Så forbruket ville ikke øket selv om du tok vekk filteret.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2012 bilen sto over natten og ble startet ca 15:30 i dag, tror det må være en lekkasje i systemet etter filterbyttet (slangeklemme som ikke kniper godt nok eller lignende?) måtte svive i ca ett minutt før bilen startet. det var vel tiden det tok å pumpe hele veien fra tanken til filter. skal la bilen stå i natt og sjekke igjen i morgen om problemet er der fortsatt. syns det er rart siden bilen sto i ro i ca 6 timer etter jeg hadde testkjørt bilen etter filterbytte, da startet den med en gang. kan dette være et engangsproblem som er "vanlig" etter filterbytte? er nå på jobb og har lagt papp under bilen for å se etter lekasjeflekker når jeg er ferdig, var ute i sted og fant ingenting. litt vann fra hjulbuen, luktet på det og det luktet IKKE bensin. forstår ikke hvor bensinen blir av i så fall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 det er noe som skal gå seg til. Er som regel bare første gangen etter filterbyttet du må kjinne litt før den starter. min starta på 2 forsøk, typ 5 sekunder med kjinning, så synes 1 minutt var lenge. Burde heller ikke dra starteren i mer enn 10 sek av gangen, det liker den ikke;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2012 tror du misforstår her. bilen startet nesten med en gang etter filterbytte, kjørte i ca 2 timer før jeg parkerte den for natten, der stod den til ca 16:00 neste dag, altså ca 15 timer. det var da jeg fikk startproblem. la papp under den mens jeg var på jobb, og ca 22:00 var den ikke tegn til lekkasje og bilen startet på eller før første sveiv (innen 0-0,5 sek) som vanlig. ska teste igjen i dag ca 16 tiden, da har den stått ca 18 timer, hvis det ikke er noe problem da går jeg utifra at det var et engangstilfelle. ellers er det sikkert en lekkasje et sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå