Desko-K Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Hatt utrolig mye styr med bilen siden den begynte å koke en varm sommerdag. Byttet radiator og termostat, vannpumpe var allerede byttet til nyere type med metallimpeller, og fortsatt koker den. Luftet antakelig ikke godt nok, siden det er en ganske omfattende jobb. Satte den inn på verksted og fikk de til å gjøre det for meg, så fungerte den helt fint i noen uker før den plutselig begynte å koke igjen. Har veldig liten tro på toppakning, er null symptomer på det. Men ser det damper fra termostathuset når bilen koker, og har fortsatt et i plast så kan være noe med det? Ellers så ble jeg tipset om å sjekke vifta. Virker som den alltid går i samme tempo, og merker lite motstand i den når jeg prøver å snurre på den. Pratet med en fyr på verkstedet som mente at det kunne være grunnen, fordi nåla pleier å gå tilbake til normaltemp når jeg f.eks kjører på strada, men blir varm igjen når jeg småkjører. Så er kanskje vifta som ikke drar nok...? Hvis det er viskose på vifta, hvordan sjekker jeg det, og hvordan er det å gjøre denne jobben? Dyrt? Takker for alt av tips som kan hjelpe meg å løse dette mysteriet
Bimmerfører Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 viskosekoblingen får du kjøpt billig på ebay. Test den med å holde igjen vifta ved driftstemp, liten eller ingen motstand betyr defekt vifte. Sjekk slanger og slangeklemmer, prøv å lokaliser hvor lekasjen er for som du skriver så damper det og da har du en lekasje. Reis til ett lokat verksted få de til å helle på middel på radiator for å sjekke om topp-pakning er defekt, dette gjøres på minuttet.
Johannes1993 Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 på min har jeg gjort så godt som det samme, men bilen kokte ved småkjøring, (saktekjøring) feks på tomgang steg tempen men vis jeg gikk ut på motorveien sank tempen til normalt igjen Da var det Viskosen som var gåen, denne kostet 2200 på bavaria, men bestillte min fra ebay i tyskland ga ikke mer enn 700kr og det var med toll + mva og alt .. Det er veldig enkelt å bytte denne du må bare løsne mutteren. men mutteren på viskosen går motsatt vei av vanlige muttre. å den trenger nok et hardt dunk for å løsne vist den har stått lenge på. Tar ikke mer en 5 min å bytte den
Desko-K Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Tatt vifte av og på 100 ganger så det er null stress skal prøve å finne viskose på ebay da. Høres veldig likt ut som deg da! Så håper det er det. Bimmerfører: da jeg hadde bilen på verksted og spurte om de kunne sjekke toppakning sa han at det ikke var noe vits, fordi den kan jo ryke flere veier så han kunne ikke si noe sikkert ved f.eks trykktest.
hao Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Da var det Viskosen som var gåen, denne kostet 2200 på bavaria, men bestillte min fra ebay i tyskland ga ikke mer enn 700kr og det var med toll + mva og alt .. Det er veldig enkelt å bytte denne du må bare løsne mutteren. men mutteren på viskosen går motsatt vei av vanlige muttre. å den trenger nok et hardt dunk for å løsne vist den har stått lenge på.Tar ikke mer en 5 min å bytte den Kopiert fra https://www.koed.no/ Information: Bliver din bil ofte for varm når du holder stille, men holder temperaturen når du kører. Så er det ofte viskosekoblingen som er defekt. Logiken er at kølingen forudsætter luftgennemstrømning igennem køleren, dette forekommer altid med bilen i fart. Men med en defekt viskosekobling forekommer det aldrig i stilstand. Viskokobling 4 hulls(kontroller din egen) www5000 NOK 528,00 / NOK 660,001 Kjøp stk. Til følgende modeller: 520i M52 Limousine, Touring, Til og med 8/1998 (Uden Automatisk Aircon)
LK Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Ville byttet både viskosekoplingen og thermostathuset. Hadde selv mye problemer med disse tingene. Når du har lekkasje en plass i kjølesystemet blir det dratt inn luft og det bygger seg opp et stort trykk i systemet. Dette førte igjen til at ekspansjonstanken revnet på min bil. Ser du det kommer damp noe sted er det garantert lekkasje der. Jeg kjøpte på viskose og thermostathus på Koed,ikke hatt noe tull etter jeg byttet.
Mikael-B Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Ikke bytt til originalt plastikk termostathus, de vil bare lekke igjen. Skaff heller et aluminium hus.
Desko-K Skrevet Januar 30, 2012 Forfatter Skrevet Januar 30, 2012 Skal bytte termostathus til aluminium ja. Men det har de ikke på koed lenger, noen som vet hvor jeg får tak i? Finner ikke på GS heller... Hørt litt forskjellig ang testing av viskosekobling nå. Syns ikke det høres så safe ut å prøve å holde igjen vifte mens den går, kan jeg teste mens motor er av og kald? Ifølge en jeg snakket med på GS kunne jeg prøve å snurre på den, det skal ikke gå hvis viskosekobling er i orden. Stemmer det?
hao Skrevet Januar 30, 2012 Skrevet Januar 30, 2012 Poenget med viskosekoblinga er at den skal dreie rundt vifta når den er blitt varm. La bilen stå rolig med motor igang mens temperaturen stiger å se om vifta går for fullt. Ta deg en avis å stikk bort i vifta. Den denne skal da ikke stanse eller det skal være betydelig motstand.(når motor er varm)
smaavilt Skrevet Mars 20, 2012 Skrevet Mars 20, 2012 Jeg har det motsatte problemet av det du har ser jeg Vifta mi blåser konstant, uansett varm eller kald motor.. Høres ut som et fly når jeg kommer kjørende. Dette kom vel og merke etter jeg skiftet vannpumpe. Noen som har tips??
summitjohnsen Skrevet Mars 27, 2012 Skrevet Mars 27, 2012 viften min går også konstant.. vamr eller kald motor, men temperatur nål og varme i biln er normal! hmmm
LK Skrevet Mars 29, 2012 Skrevet Mars 29, 2012 Da høres det ut som den er for "stram i fisken" Etter jeg byttet blåser det også som en gammel Volvo,men det gir seg når det blir litt varme i motorrommet. Har dere prøvd å snurre på den for hånd uten motor igang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå