BD Racing Skrevet Januar 28, 2012 Skrevet Januar 28, 2012 Hey Lest igjennom mange tråder men ikke funnet ut noe fakta ennå !! Jeg skal ha 5-bolt på min E30 og vet at jeg trenger e36 forstilling med 3.2 bærearmer, men jeg skal ha coilovere på. Kjøper jeg coilovere til E36 så passer disse foran med E30 topplager, ikke sant ? Men har lest at coiloverne bak til E36 er ca 7cm lengre enn hva coilovere/fjærbein til E30 er. Betyr det da at jeg brenner inne med noen coilovere bak til E36 som ikke vil passe på e30 på grunn av lengden ? Jeg skal ha coilovere bak også, må jeg da kjøpe et nytt sett med coilovere til E30 og kun bruke de som skal sitte bak ? Da vil jeg jo sitte igjen med coilovere foran til E30 og bak til E36 som jeg ikke får brukt ??? Jeg har ikke planer om å sveise om hjulhus bak på e30'en for å få på E36 coiloverne. Eller vill jeg klare å justere inn de 7cm på høyden selv med coilovere til E36 bak på E30 ?? Neste spørsmål: Jeg har noen 325 bærearmer jeg skal bygge om til 5-bolt bak, kan jeg da kjøpe hjullager og nav fra E36 compact eller må jeg kjøpe begge deler fra E30 M3 ?? Delene til E36 compact er mye billigere. Når jeg får 5-bolt bak, kan jeg da kjøpe bremser bak til E30 M3 og vil de da passe på 325 bærearmene ?? Med tanke på feste til kalipper braketten/kloa ?? Spørsmål 3: Holder på nå og sveise inn et FIA godkjent bur i E30'en min fra Pedersen racing. Under monteringen har jeg laget 4 bokser som buret står på i hvert hjørne på gulvet. Disse buksene har jeg laget for å senke buret etter jeg har punktet det for å få hel sveiset den på øversiden også. Når buret er ferdig sveiset skal boksene sveises fast i gulvet og buret sveises fast på toppen av boksen med en 3mm plate oppå boksen, altså 6mm totalt. Har lest i bilsport boken og der står det at buret må skrus fast i boksene itilegg til å sveise det med min 8mm bolter. Har sett flere på Gatebil og rundt forbi som ikke har skrudd buret i boksene, men kun sveiset ? Hva er riktig og godkjent ?? Håper dere forstår hva jeg mener Mvh Nicolai
Jørgen-A Skrevet Januar 28, 2012 Skrevet Januar 28, 2012 Bak er m3 bærearmer og 325 samme. Så alle m3 delene passer. Send pm til anders, han har m3nav til salgs. Dette monterer du med org hjulager. Bremser må du ha m3. Ang bur så tror jeg ikkemdu trenger bolter i tileg til sveising. Det jeg har fårstått er att du må ha 4 bolter på hvert pungt om du skal ha mulighet til og ta buret ut av bilen og evt bruke det i ett annet karroseri.
BD Racing Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Skrevet Januar 28, 2012 Bak er m3 bærearmer og 325 samme. Så alle m3 delene passer. Send pm til anders, han har m3nav til salgs. Dette monterer du med org hjulager. Bremser må du ha m3.Ang bur så tror jeg ikkemdu trenger bolter i tileg til sveising. Det jeg har fårstått er att du må ha 4 bolter på hvert pungt om du skal ha mulighet til og ta buret ut av bilen og evt bruke det i ett annet karroseri. Ok, tusen takk Noen som vet noe mere angående coilovere ?
Rogern Skrevet Januar 28, 2012 Skrevet Januar 28, 2012 Jeg kjører fram: e36 coilovere med justerbare topplager, 3.2 armer med eksentrisk foring, e36 320i spindel og bremser. (planen er e36m3 spindel og bremser) Bak: e36 dempere og fjær med justerbar høyde (mutter) Bilen blir veldig stiv bak og får ikke senket den nok. Topplagrene mine måtte forsterkes da gummien slapp stålet, så dette er ikke å anbefale... (Planen er e30 demper og fjær med justeringen fra coiloversettet) Utfordringen er å finne en e30 fjær som har stort nok hull til justeringen. Edit: Hvis du tenker på coilover bak som demper med fjær i ett så selger ppf dette, men da må "bensinlufteslangeopplegget" bygges om.
Rogeren Skrevet Januar 29, 2012 Skrevet Januar 29, 2012 Hey Lest igjennom mange tråder men ikke funnet ut noe fakta ennå !! Jeg skal ha 5-bolt på min E30 og vet at jeg trenger e36 forstilling med 3.2 bærearmer, men jeg skal ha coilovere på. Kjøper jeg coilovere til E36 så passer disse foran med E30 topplager, ikke sant ? Men har lest at coiloverne bak til E36 er ca 7cm lengre enn hva coilovere/fjærbein til E30 er. Betyr det da at jeg brenner inne med noen coilovere bak til E36 som ikke vil passe på e30 på grunn av lengden ? Jeg skal ha coilovere bak også, må jeg da kjøpe et nytt sett med coilovere til E30 og kun bruke de som skal sitte bak ? Da vil jeg jo sitte igjen med coilovere foran til E30 og bak til E36 som jeg ikke får brukt ??? Jeg har ikke planer om å sveise om hjulhus bak på e30'en for å få på E36 coiloverne. Eller vill jeg klare å justere inn de 7cm på høyden selv med coilovere til E36 bak på E30 ?? Neste spørsmål: Jeg har noen 325 bærearmer jeg skal bygge om til 5-bolt bak, kan jeg da kjøpe hjullager og nav fra E36 compact eller må jeg kjøpe begge deler fra E30 M3 ?? Delene til E36 compact er mye billigere. Når jeg får 5-bolt bak, kan jeg da kjøpe bremser bak til E30 M3 og vil de da passe på 325 bærearmene ?? Med tanke på feste til kalipper braketten/kloa ?? Spørsmål 3: Holder på nå og sveise inn et FIA godkjent bur i E30'en min fra Pedersen racing. Under monteringen har jeg laget 4 bokser som buret står på i hvert hjørne på gulvet. Disse buksene har jeg laget for å senke buret etter jeg har punktet det for å få hel sveiset den på øversiden også. Når buret er ferdig sveiset skal boksene sveises fast i gulvet og buret sveises fast på toppen av boksen med en 3mm plate oppå boksen, altså 6mm totalt. Har lest i bilsport boken og der står det at buret må skrus fast i boksene itilegg til å sveise det med min 8mm bolter. Har sett flere på Gatebil og rundt forbi som ikke har skrudd buret i boksene, men kun sveiset ? Hva er riktig og godkjent ?? Håper dere forstår hva jeg mener Mvh Nicolai Angc oilovere...kjøp til compact eller Z3, det er bolt on. e36 foran,e30 bak. Kjører KW til z3 m på min e30 touring, 3,2 armer, eksentriske foringer og 3,2 spindler. bruke e30 m3 deler på 325 armene dine, så kan du lett oppgradere til 300mm ventilerte skiver bak også, bruk fra e90 (f.eks 320si) så passer de rett på brekket. Må ha adapter til caliper.
BD Racing Skrevet Januar 29, 2012 Forfatter Skrevet Januar 29, 2012 Hey Lest igjennom mange tråder men ikke funnet ut noe fakta ennå !! Jeg skal ha 5-bolt på min E30 og vet at jeg trenger e36 forstilling med 3.2 bærearmer, men jeg skal ha coilovere på. Kjøper jeg coilovere til E36 så passer disse foran med E30 topplager, ikke sant ? Men har lest at coiloverne bak til E36 er ca 7cm lengre enn hva coilovere/fjærbein til E30 er. Betyr det da at jeg brenner inne med noen coilovere bak til E36 som ikke vil passe på e30 på grunn av lengden ? Jeg skal ha coilovere bak også, må jeg da kjøpe et nytt sett med coilovere til E30 og kun bruke de som skal sitte bak ? Da vil jeg jo sitte igjen med coilovere foran til E30 og bak til E36 som jeg ikke får brukt ??? Jeg har ikke planer om å sveise om hjulhus bak på e30'en for å få på E36 coiloverne. Eller vill jeg klare å justere inn de 7cm på høyden selv med coilovere til E36 bak på E30 ?? Neste spørsmål: Jeg har noen 325 bærearmer jeg skal bygge om til 5-bolt bak, kan jeg da kjøpe hjullager og nav fra E36 compact eller må jeg kjøpe begge deler fra E30 M3 ?? Delene til E36 compact er mye billigere. Når jeg får 5-bolt bak, kan jeg da kjøpe bremser bak til E30 M3 og vil de da passe på 325 bærearmene ?? Med tanke på feste til kalipper braketten/kloa ?? Spørsmål 3: Holder på nå og sveise inn et FIA godkjent bur i E30'en min fra Pedersen racing. Under monteringen har jeg laget 4 bokser som buret står på i hvert hjørne på gulvet. Disse buksene har jeg laget for å senke buret etter jeg har punktet det for å få hel sveiset den på øversiden også. Når buret er ferdig sveiset skal boksene sveises fast i gulvet og buret sveises fast på toppen av boksen med en 3mm plate oppå boksen, altså 6mm totalt. Har lest i bilsport boken og der står det at buret må skrus fast i boksene itilegg til å sveise det med min 8mm bolter. Har sett flere på Gatebil og rundt forbi som ikke har skrudd buret i boksene, men kun sveiset ? Hva er riktig og godkjent ?? Håper dere forstår hva jeg mener Mvh Nicolai Angc oilovere...kjøp til compact eller Z3, det er bolt on. e36 foran,e30 bak. Kjører KW til z3 m på min e30 touring, 3,2 armer, eksentriske foringer og 3,2 spindler. bruke e30 m3 deler på 325 armene dine, så kan du lett oppgradere til 300mm ventilerte skiver bak også, bruk fra e90 (f.eks 320si) så passer de rett på brekket. Må ha adapter til caliper. Tusen takk, det var smart
BD Racing Skrevet Februar 7, 2012 Forfatter Skrevet Februar 7, 2012 Noen som vet noe mere angående coilovere bak fra E36 ?
Hawkon88 Skrevet Februar 8, 2012 Skrevet Februar 8, 2012 Nå er det 3 tråder på første siden i teknisk som omhandler det samme.. viewtopic.php?f=1&t=210572 Jeg leste forøvrig her inne tidligere i natt at K-sport/GS kommer med coilovers (demper+fjær i ett) med justering til e30. Fjøren blir da plassert i bunn, slik at man går klar dempertårnet. e36 compact+ z3m bakstilling går i e30. alle 3serie skiver+kalippere passer e30 bærebroene, men man må ha brakett for å få kalipperne fra e30m3 til å passe bak. I tillegg må man selvsagt ha 5bolts nav.
Joachim_M5 Skrevet Februar 8, 2012 Skrevet Februar 8, 2012 Bak er m3 bærearmer og 325 samme. Festeørene som man skrur kalipperen i er ikke lik på 325 og M3. Ulik avstand i mellom dem.
BD Racing Skrevet Februar 8, 2012 Forfatter Skrevet Februar 8, 2012 Bak er m3 bærearmer og 325 samme. Festeørene som man skrur kalipperen i er ikke lik på 325 og M3. Ulik avstand i mellom dem. Ok ? hmm Hva kjøper man bremser til da, hvis man bygger om til 5 bolt bak ?
Joachim_M5 Skrevet Februar 8, 2012 Skrevet Februar 8, 2012 E36 compact er det vel mange som bruker calippere fra. Snakk med Trond eller Sondre på GS, mener de har solgt slike "oppsett" før.
BD Racing Skrevet Februar 8, 2012 Forfatter Skrevet Februar 8, 2012 E36 compact er det vel mange som bruker calippere fra. Snakk med Trond eller Sondre på GS, mener de har solgt slike "oppsett" før. Skal ha K-Sport
joachim sørlie Skrevet Februar 8, 2012 Skrevet Februar 8, 2012 når jeg bygde bur i e28`n min måtte jeg feste platene med 4 8mm bolter på hver punkt, eller 2 på hvert punkt på hjulhusene bak.. men tok 4 der og! og jeg har hadde sveisa plater først i gulvet, så en plate på selve røret og sveiset de sammen, men måtte ha bolter for det om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå