Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg skulle hente noe i bilen i dag, og i det jeg satte meg i førersetet trykte jeg helt tilfeldig inn clutch-pedalen og oppdaget at det ikke var motstand denne. Jeg kan uten problem trykke pedalen til bunns med lillefingeren. Det gjelder en BMW 320i Sedan E36 1993 modell.

Jeg antar at dette må være en hydraulisk feil, sannsynligvis en lekkasje. Men var rart at dette har oppstått sånn nå plutselig sånn uten videre. Jeg vet ikke hvordan dette hydraulikk systemet fungerer på biler og hvor jeg kan finne slangene og pumpene.

Så, hva tror dere? Kan det være noe annet enn en lekkasje? Hvordan kan jeg komme til slangene/pumpene? Vil dette blir dyrt å få fikset, og hvordan kan jeg gå frem?

Takker for svar og tips :)

EDIT:

Må legge til at bilen har stått i ro i garasjen i flerne dager uten å ha vært i bruk, og garasjeporten har stått åpen. Med andre ord har den vært utsatt for kulde over tid, gjerne noen minusgrader. Kan dette muligens ha forårsaket problemet?

Skrevet

Lekkasje på slavesylinderen! Du vil se olje på gulvet like under girkassa. Løsne den fra clutch-huset og ta en visuell sjekk; antar lekkasje rundt stempelet. Skift denne, fyll på olje og luft systemet.

Skrevet

Slikt kan skje plutselig. Ny slavesylinder kommer på mellom 500,- og 1000,- avhengig av butikk. Enkelt og bytte, men kan ta litt tid å lufte systemet manuelt. Gjorde det nettopp på bilen til en kamerat ('95 520i). Det skjedde også helt plutselig...

Skrevet

gansje sikker på at det er slavesylinder ja. nettopp skiftet på min E36 :) samme.. skulle ta bilen dagen etter og clutchen gjekk rett i bunn.. en kamerat som hjelper å trykke på clutchpedalen mens du er under og lufter. veldig enkelt :)

Skrevet

Takk for svar. Det er altså slavesylinderen dere tror det er. Jeg har forsåvidt en 318is 1997 delebil stående, kan slavesylinderen på denne brukes på min 320i?

Skrevet

når det gjelder lufting av clutch væska så syns jeg det er mye lettere å skaffe seg en væske pumpe som du finner på Jula/biltema osv, og bare fylle den opp med clutch væske og pumpe væska opp fra slavesylinder lufte nipplen til det fyller opp bremsevæske beholderen vis brems og clutch deler beholder da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...