Gå til innhold

Hvordan utføre skikkelig understellsbehandling/tectylering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har noen gode tips og hvordan en skikkelig understellsbehandling/tectylering skal utføres?

Og hvilke produkter som er best og bruke?

Ta for oss for eksempel mitt tilfelle da, jeg holder på og pusse opp en gammel E28, som har litt div rust i kanaler, hjulhus, dørk o.s.v. Så har jeg pusset bort ALL gammel tectyl under hele bilen og i hjulhus, så da lurer jeg på etter jeg har sveist all rust og slik. - Hvilke produkter skal jeg bruke?

- Hvordan skal jeg gjøre det?

- Pusse ned sveiser eller skal jeg ikke?

- Hvordan skal jeg få behandlet ''bart'' stål og sveiser inni kanaler?

- Skal bruke karosserikit elns på sveiser for å sikra de er tette og slike de ikke samler opp fuktighet?

- Skal jeg bruke rustmelk der det har vært litt overflate rust?

Jeg har sikkert tusen spørsmål til...

Men jeg lurer på om det er noen som har en forklaring/konklusjon på hvordan dette skal utføres på best mulig måte? Og hvilke produkt som skal til slik at jeg slipper å ta det igjen om ett par år?

Jeg hadde satt veldig stor pris på om noen med god erfaring med dette kunne forklart meg litt..

Mvh

Håkon

Skrevet

vanskelig for de uten faglig utdannelse innenfor dette å gi et bra svar-

ville nok tatt en tur til et bra tectylverksted og spurt de, finn noen som er hyggelig og hjelpsom så får du bra svar :)

Skrevet

Ta deg en titt på prosjekttråden om min E30, der var det omfattende understellsbehandling.

Utover det kan jeg anbefale deg å ikke pusse rust som med en stålrondell. Dette polerer bare rusten, fjerner ikke problemet.

Sandblåsing er langt bedre.

Når sveis er utført er det utallige produkter å bruke..

Til understellet kan det være lurt å først bruke en tynnflytende masse som kryper i alle kriker og kroker, og deretter en tykkere som beskytter mot bl.a steinsprut.

Hulromspray der det er naturlig osv.

Skrevet

der du har sveist: puss ned sveisene, grunn med 2komponent grunning, selv bruker jeg hagmanns sin gule CA primer, 3-4 strøk. så karosserikit for å tette sveisene.

Skrevet

Jeg brukte også Hagmans CA primer på alt bart stål, og det er ikke antydning til problemer i ettertid.

Kan anbefale Teroson Understells/stenskydd spray.

F.eks framfor Hagmans F40 (den røde), den blir aldri helt tørr og er klissete i lang tid etterpå. Hagmans T03 er helt super til trange plasser osv. (tynnflytende) men den er veldig grisete å jobbe med (halvparten var nok fordelt på golv/meg selv etterpå)

Gjør det skikkelig første gang, så slipper du å ta igjen noe :)

Lykke til ;)

• 3 weeks later...
Skrevet

Okei, takk for gode tips, jeg har hørt både 2k epoksy grunning og owatrol stål på alle sveiser og bart stål jeg? Men ser ut til at jeg kommer til å grunne alt bart stål og sveiser med 2k epoksy, så blir det til at jeg blander owatrol og arcanol på alt sammen etterfulgt av understellsmasse under hele bilen ? Det bør vell holde fuktighet og rust borte en stund? :D Selvfølgelig karosserikit på alle sveiser før arcanol og owatrol :D

Mvh

Håkon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...