Rønningen Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Åssen er m50b25 motorene å bygge turbo på uten å skifte noe særlig innmat? Sett mange turbobygg, men de fleste har jo gjerne skiftet det som er. Jeg har fint lite peiling på turbobygg osv. Men kunne tenke meg å eksperimentere litt på en 2,5liter jeg har fått kjøpt for et par tusen. Så sitter å stusser på hva disse tåler originalt, evt med tykkere topp-pakning. Kom gjerne med tips og slikt. Mvh Marius. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Da bruker du denne toppakningen: http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... a19f58beac Kjør datasprut og e85. Original innmat Alt rundt som turbo, grenrør, bensinpumpe, dyser etc i tilstrekkelig kapasitet og størrelse. Da kan du bare begynne å eksperimentere. Jeg tror du blir overrasket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønningen Skrevet Januar 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2012 Da bruker du denne toppakningen: http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... a19f58beacKjør datasprut og e85. Original innmat Alt rundt som turbo, grenrør, bensinpumpe, dyser etc i tilstrekkelig kapasitet og størrelse. Da kan du bare begynne å eksperimentere. Jeg tror du blir overrasket. Mye trykk tror du jeg kan kjøre, og likevell holde det rimelig holdbart? så jeg slipper å skru mer enn jeg kjører? 0,4-0,5 bar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Vanskelig å si, men den pakninga tåler mye mer enn 0,4-0,5. Det er noe du må ta litt som det kommer i benken, da du har litt mer tall og verdier å gå etter. Det er ikke så gunstig å få altfor mye sylindertrykk ettersom det er original komp heller, men med et skikkelig map så kommer man langt. Vanligvis må man litt opp på ladetrykk for å få noe effekt ut av det med de originale kam'ene, men nå kompenserer kompresjonen litt i dette tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønningen Skrevet Januar 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2012 Vanskelig å si, men den pakninga tåler mye mer enn 0,4-0,5. Det er noe du må ta litt som det kommer i benken, da du har litt mer tall og verdier å gå etter. Det er ikke så gunstig å få altfor mye sylindertrykk ettersom det er original komp heller, men med et skikkelig map så kommer man langt.Vanligvis må man litt opp på ladetrykk for å få noe effekt ut av det med de originale kam'ene, men nå kompenserer kompresjonen litt i dette tilfellet. Men er litt i tvil med tanke på datasprut å benking, jeg tenker bare på et skrotprosjekt, billig og greit. Helst slippe å mappe og styre med datasprut med tanke på at jeg ikke engang en liten anelse åssen dette fungerer. Vil bare prøve meg litt fram å ta ting som det kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wendel Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Hvis du kjøper skikkelig datasprut skal det vel fint gå ann å kjøre 1 bars trykk. Men hvis du skal ha chip ville jeg nok gått litt lavere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 +1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønningen Skrevet Januar 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2012 Mye må jeg ut med for "skikkelig datasprut"? Og hvilke chip anbefales? =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Du trenger ikke det råeste datasprutet hvis du skal ha et bygg som er så billig som mulig. Megasquirt er et fint alternativ. Ligger på rundt 5000kr, og det er som regel plug'n play sprut. Chip ligger på rundt 2-3000kr vil jeg anta, men da slipper du kostnadene for mapping. Det negative er jo at du ikke vil få bilen like fint/bra mappet for din motor, med mindre du drar i benk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønningen Skrevet Januar 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2012 Megasquirt er et fint alternativ. Ligger på rundt 5000kr, og det er som regel plug'n play sprut.. Ja, for jeg aner ikke hvordan dette fungerer, eller hvor dette kobles hen, skal jo få signaler fra allverdens følere og div? Og programere dette må jeg få noen andre til å ta. Men er jo slikt enn lærer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Monteringen er enkel da du bruker for det meste originale følere. Du bytter bare motorstyreenheten, med en ny boks. Dette er vel egentlig det minste problemet. Programmering også kalt mapping må gjøres av noen som kan det, men dette er det flere i Norge spesialiserer seg på. Det er etter min mening den klart beste veien å gå, men for all del, chiptuning kan også fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinwenberg Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Jeg driver på med samme greia nå. Driver å lodder datasprut selv ( MegaSquirt 2), flere som sier det fungerer ganske greit. Måtte ut med 2500kr for sprutet, men det er ikke loddet. Må lodde alt selv, det kan du se i tråden min Hvis du ikke har særlig peiling, anbefaler jeg deg å kjøpe ferdigloddet megasquirt. Men siden du ikke skal hente så my ut ifra turboen, klarer du deg nok sikkert med chip. En motor kan fint funke opp til 1 bars ladetrykk, så lenge du har korrekt blandingsforhold og at den ikke tenner feil. ( Fuelcut ). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønningen Skrevet Januar 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2012 Får begynne med innkjøp av grenrør og toppakning å diverse som må til. Har en garret liggende som bør funke Spruten får jeg ta til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå