Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo. E38, 97 modell.

Jeg har litt problemer med kjølevannet på bilen.

Det er sånn at jeg får ofte "Check coolant level" i speedometeret. Kjølevæsken ligger på det nivået den skal ved kald motor (stått over natten).

Når bilen står på tomgang, står nålen rett opp og ligger der stabilt. Det er ikke noe kjølevann i slangene hvor dekselet til termostaten sitter når bilen står på tomgang. Jeg får da ingen check coolant level. Dårlig pumpe? Luft?

Når jeg gir gass på tomgang kommer det væske i slangene.

Når jeg begynner å kjøre og får turtall synker temperaturen. Da går temperaturen nedover og får "check coolant level". Hvis jeg kjører i nedoverbakke og feks. bremser på giret synker den veldig fort!

På test nr. 7 ligger temp. på ca 68 grader ved vanlig kjøring... Husker ikke eksakt temp når den står på tomgang.

Jeg har tatt en diagnose, men ser ingen konkrete feil på kjøle problematikken. Det eneste er at jeg har feil på begge lambda sensorene. vet ikke hvilken betydning dette har mtp. kjøling, men legger ved bilde av full diagnose på bilen. (nedre del på bilde 2 og øverste del på bilde 3 er overlapping)

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Jeg har kjøpt inn ny termostat, pakning og termostathus, men har ventet med å bytte dette pga manglende væske i slanger (og mye styr hvis jeg må ta opp igjen for å evt. bytte vannpumpe)

På forhånd takk :)

diagnose-del1.bmp

diagnose-del2.bmp

diagnose-del3.bmp

Skrevet

Termostat ødelagt i åpnet posisjon? Altså den stenger ikke slik at driftstemp forblir lav. Hadde en e34 som ble driftvarm (nåla pekte rett opp, men sank til 1/4 når jeg begynnte å kjøre) bytt den ut så har du hvertfall eliminert. Termostat er billig å enkel å bytte.

Skrevet

Ang forbruk, så må du huske på at du kjører jo flaggskipet til BMW;) veier jo sitt, samt at du ikke har den mest økonomiske motoren:) men, en liten rens og service hjelper jo! Luftfilteret ditt er kanskje tett:) legger merke til at du bor i Bergen, og da tenker jeg mitt ang. skit og støv i filter.

• 4 weeks later...
Skrevet

Da har jeg fått byttet termostat, pakning og termostathus. Ikke noe særlige skader på huset, men pakningen var totalt ødelagt.

Nå får jeg hvertfall god varme i motor, litt for god etter første lufting, men temperaturen har kommet seg vell bedre nå.

Jeg har nå vært ute på en kjøretur med varierende kjøring mtp. turtall og pådrag.. Når motor kommer opp i drifts temperatur lå KTMP på 98-107. 98 grader i litt bratt nedoverbakke med ca 3500 omdreininger.. Nålen ligger forsåvidt kl 12, kanskje 1-2mm lengre mot rød..

Høres dette normalt ut?

Åpner termostaten fullt på 92 grader eller er det bare da det begynner å bli gjennomstrømning?

Er det noen som vet på hvilken temperatur den elektriske viften på radiatoren starter? ligger det en separat temperaturføler i radiator?

Kan legge til at check coolant level har ikke kommet opp (enda) og at termostaten jeg fikk fra GS var litt annerledes i forhold til den som stod der.. Om det er en uorginal jeg har fått eller om det har stått en uorginal der fra før er uvisst...

Takker for alle mulige svar =)

Skrevet

Importert bil? Bakgrunnen for spørsmålet er at i nordiske land blir det montert termostater som åpner på 92', mens den åpner på 88' i øvrige land. Derav peker nåla på din bil litt over mot rød-sida.

Skrevet

Okei, så det er en grunn for det ja... Den er førstegangsregistrert i Norge i 2000.. Da tenker jeg det er i skjønneste orden =) bare passe på nivået et par dager fremover =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...