Gå til innhold

Pluttselig kaldluft i varmeaperat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en 91 modell 320 e36 med m50 motor og ac,

Kjørte på fjellet i helga og da jeg var kommet fram og drev på og pakket ut av bilen begynte det plutselig og blåse kaldluft utav varmeaperatet..tenkte ikke mere over det da, men idag da jeg skulle kjøre hjem kom det aldri varme utav aperatet,skal sies at det var -30 blå ute da,så turen hjem gikk i ullundretøy og lue og var en kald opplevelse :?

Lurer på omdet kan være noen hær inne som har opplevd det samme eller noe lignende,ville vert til stor hjelp om noen orket å dele erfaringer.

På forhond takk for hjelpen :D

Skrevet

Sjekk at du har nok kjølevæske, samt at alle slangene blir varm. Kan være alt fra luft, termostat, vannpumpe eller feil på varmeregisteret :)

Skrevet

Sjekk kjøleveska,,, dette skjedde meg for noen dager siden,,,,, selv om den ikke går varm så kan det mangle nok til ikke og kjøre apparated ditt

Skrevet

Med tanke på at motoren holde fin driftstemperatur så virker det jo rart om det skulle være termostat eller vannpumpe. Eller luft i systemet for den saks skyld.

Når jeg hadde gåen termostat og luft i systemet så var nåla på temp-måleren all over the place, så i mine ører høres det ut som det er selve varmeapparatet det er noe tull med.

Skrevet

Tenkte og på en ting,,, er det ikkje noen vannventiler som er magneter på,, hvis dei ikke virker vil dei ikke stenge for varmtvann inn til registeret da

Skrevet
Tenkte og på en ting,,, er det ikkje noen vannventiler som er magneter på,, hvis dei ikke virker vil dei ikke stenge for varmtvann inn til registeret da

Stemmer dette, et tilfelle som skjedde meg på E32'n min..

Jeg ville først prøvd å lufte systemet ordentlig en gang for å utelukke at det ikke er luft i anlegget før evnt. reperasjon av vannventilen.. :-) Til E32'n så kostet denne noen tusen om jeg husker riktig..

Edit: Siden du startet å få kaldluft sånn ut av det blå så må du ha en lekasje et sted i anlegget om det skulle plutselig være luft i anlegget slik at kjølevæskenivået har synket..

Når du ruser motoren opp mot 3-4 tusen rpm, kommer det heller ikke noe varmluft da heller? ( typisk når det er luft i systemet )

Skrevet

Som de fleste andre hinter til, sjekk nivå, prøv å luft (sett varmebryteren på maks).

Hvis ikke dette er problemet, kan det være at varmeventilen har 'låst seg/hengt seg opp'

Disse kan låse seg pga. urenheter i kjøleveska.

Har du 2sone klima analog (2 temp vribrytere)?

Varmeventilen fungerer slik at den skal slippe igjennom varmt vann hele tiden, med mindre magnetventilen slår inn og begrenser vannstrømmen.

Magnetventilen styres av temp. instillingen på klimapanelet.

Har selv fikset min, jeg hadde derimot motsatt problem. hos meg var det full guffe på varmeaparatet. Typisk; enten varmt eller kaldt.

Her har du en DIY for rens av ventilen: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=144027&start=0

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...