marcusss Skrevet Februar 8, 2012 Skrevet Februar 8, 2012 Da har jeg kjøpt meg enda en bmw e34. Denne gangen blei det en 525 IX. Bilen er importert fra Tyskland til England, også ble den importet hit til Norge for 2 år siden. Den har rulla 136 000. Det eneste av rust jeg har klart å finne er en liten sprekk på 2x10 mm ved bensinlokket. Kommer til å drøsse ut med bilder og skal samle de i første tråd sånn at det blir litt mer oversiktlig. Planene for bilen: -Mørke blink lys forran -Sorte hella frontlys -Sorte hella grøftelys -Shaddowline nyreholder -Recaro interiør med bar -M5 Matter -M5 girkule -Reiger leppe -Senk -Sort taktrekk, gulvteppe, a-stolpe deksler og hattehylle -Nye felger -M5 spoiler -M5 baklykter? -Altbier klistremerker? -Garret T3/T4 -Datasprut -Sveisa senter og bakdiff -Reiger bakrutesenk? -Reiger sideskjørt? -EBC slissa og borra skiver -Bluestuff klosser -M5 bremserkallippere -M5 bakfanger -Sandblåse og lakkere opp alt som lar seg sandblåses. Kom gjerne med tips om hva som kan gjøres. 07.02.2012 Hentet bil, montert hvite blinklys, hella front og tåkelykter og shaddowline nyreholdere. Ja eller Nei til bakrutesenk? klarer ikke bestemme meg. 08.02.2012 -Byttet vannpumpe til en i alu, i og med at den gamle var bare småbiter igjen av(plast). -Byttet termostat. -Montert Recaro interiør -Byttet LMM -Byttet radiator -Prøvekjørt og alt funket som det skulle etter vannpumpe og termostat ble byttet. Matt svart eller grønn med shaddowline nyreholdere? 09.02.2012 Glemte selvfølgelig kameraet hjemme idag så fikk ikke tatt noen bilder. Dette er blitt gjort idag: -Sandblåst og lakkert termostathus, oljefilterlokk og gasspjel. ( Matt sort) -Renset og smørt opp gasspjel. -Bestilt turbomanifold til toppmontert turbo. 16.02.2012 Da har jeg begynt å samle sammen delene. -Fikk turbomanifold igår. -Datasprut blir hentet innen neste uke. -Turbo ligger klar. -IC ligger klar. -M5 spoiler lakkeres. -M3 sidespeil (Elektriske) ligger klare. sitter å vurderer om jeg skal ha de svarte eller nauticgrun. -Recaro dørpanel hentes i morgen. -Begynt å plukke ut elnettet til elektriske vinduer bak. Tenkte å ta det samtidig som jeg bytter dørpanel. Mangler bare toppakning og bensintrykksregulator + eksos rør og luftrør. Ellers har jeg bare styra med litt interiør og annlegg. Ikke noe morsomt desverre. Skal få tatt noen bilder til helga. mvh
marcusss Skrevet Februar 8, 2012 Forfatter Skrevet Februar 8, 2012 Da blir det bytting av termostat og vannpumpe idag, fordi bilen bare koker... Har fått tak i et ordentlig kamera så skal få tatt litt bilder av bilen idag.
staM Skrevet Februar 8, 2012 Skrevet Februar 8, 2012 Hvor sitter egentlig termostaten på disse. Er det bare i "toppa" på radiatoren? Fin bil forresten, ikke så alt for mange av disse ix-ene, og i hvert fall ikke sedan.
tordah Skrevet Februar 8, 2012 Skrevet Februar 8, 2012 staM skrev: Hvor sitter egentlig termostaten på disse. Er det bare i "toppa" på radiatoren?Fin bil forresten, ikke så alt for mange av disse ix-ene, og i hvert fall ikke sedan. sitter foran på motoren, rett over vannpumpa
marcusss Skrevet Februar 9, 2012 Forfatter Skrevet Februar 9, 2012 Lagt ut bilde av hvor termostat og vannpumpe sitter. Termostat øverst og vannpumpe nederst.(bilde nr 1) Vifta sitter i vannpumpa så den sitter rett inn der vifta er. mvh
marcusss Skrevet Februar 9, 2012 Forfatter Skrevet Februar 9, 2012 Blir prøving av sideskjørt og innkjøp av orginalfarge slik at m5 spoileren får like farge. Begynner å plukke motordeler å sandblåse og lakkere. Skal få seg en poleringsvask også.
oddis Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Morsomt med iX turbo Har du gjort noen tanker om du skal ha lav eller toppmontert turbo. Den hydraulikksentralen på høyre fjærtårn står veldig dumt til mtp toppmontert. Jeg regner med at din også er før 94 modell siden den har første genrasjon drivverket?
marcusss Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 Ja, riktig at det er før 94 modell. Tenkte å prøve å få flytta den hydraulikksentralen slik at jeg får toppmontert turbo. Hva gjør denne hydraulikksentralen? Hvilken funksjon har den? mvh
Azeton Skrevet Februar 10, 2012 Skrevet Februar 10, 2012 Den er vel mest sannsynlig til sperra bak den da?
marcusss Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 jaok, prøvde å koble den ut og kjøre merket ingen forskjell.
hanskr Skrevet Februar 10, 2012 Skrevet Februar 10, 2012 Får følge me her spent på kor mykje ix driv verke tåler
marcusss Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 Supert. Planen er å sveise senter diffen, sånn at jeg får bort den hydraulikkpumpa(?) som sitter der den toppmonterte turboen kommer til å bli. Etter hva jeg har skjønt så er det hydraulikktank+pumpe til senter diff. Mulig jeg tar feil, rett meg gjerne. Bakdiffen lar jeg være slik den er enn så lenge. Er vell viskose diff(?) noen som vet hvordan det er å sveise/låse?
oddis Skrevet Februar 10, 2012 Skrevet Februar 10, 2012 Har ikke kikket nøye på hva den går til, men er riktig at det er er noe visko opplegg til bakdiffen i hvertfall. Forrige eier på min har også koblet en krets fra den boksen og dratt en ledning til en knapp på toppen av girstanga som strammer opp/låser centerdiff på ønsket tidspunkt. Selve hydraulikksentralen ser kurrant å fytte ut. Det enkleste er bare å kjøpe seg noen skjøtekobler og flytte den helt fram til bak frontlykta 10-20cm. Så er det nok plass. Skal man dra helt nye rør bakfra blir det mye arbeid. Noen lure skjøtestykker fra Tess tror jeg gjør susen, og en ny-sveiset brakett. Hele sentralen mates av servopumpa.
marcusss Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 kommer gjerne å ser på hvordan det er gjort på din bil hvis du ikke bor langt unna akershus? Er det ikke lamelldiff bak på 525 ix 1994? Har M50B25 innsugskam!
Azeton Skrevet Februar 11, 2012 Skrevet Februar 11, 2012 oddis skrev: Har ikke kikket nøye på hva den går til, men er riktig at det er er noe visko opplegg til bakdiffen i hvertfall. Forrige eier på min har også koblet en krets fra den boksen og dratt en ledning til en knapp på toppen av girstanga som strammer opp/låser centerdiff på ønsket tidspunkt.Selve hydraulikksentralen ser kurrant å fytte ut. Det enkleste er bare å kjøpe seg noen skjøtekobler og flytte den helt fram til bak frontlykta 10-20cm. Så er det nok plass. Skal man dra helt nye rør bakfra blir det mye arbeid. Noen lure skjøtestykker fra Tess tror jeg gjør susen, og en ny-sveiset brakett. Hele sentralen mates av servopumpa. 336mik sin bil du har handlet? Bakdiffen på 525ix er lamelldiff som slår inn hyderaulisk. Så er nok noe han har koblet der Har aldri satt meg noe spesielt inn i 525ix sitt drivsystem. men om det er ganske likt som 325ix så er det er fergusonsystem. Framdiffen er av et krafigere slag enn på 325
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå