evi Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Fant en sprekk i blokka mi her om dagen, så nå har jeg vært å handlet inn ny motor. Det jeg da lurer på er hvordan det er å få ut den gamle motoren? Kan jeg koble av ved girkassa, eller må den være med ut? Isåfall, hvordan blir det når jeg skal få ny motor inn igjen? Takker for svar
evi Skrevet Februar 9, 2012 Forfatter Skrevet Februar 9, 2012 Beklager bump, men må ha svar om noen vet noe:p
LarsBMW Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Du kan kanakje det, men jeg anbefaler å løfte ut komplett. Skal dras ganske langt fram for å gå av inngående Aksel og den motoren er lang..
evi Skrevet Februar 9, 2012 Forfatter Skrevet Februar 9, 2012 Okai. Radiatoren er ute, og om jeg tar av vifta har jeg vel 15 cm med plass foran motor. Burde i teorien holde? For å få det ut komplett løsner jeg vel bare mellomakslingen ut av kassa, og alt av kabler og fester som sitter der?
joachim sørlie Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 er mye enklere og bare løfte ut alt med engang og skifte kasse på gulvet har du skrudd litt før så bør du få ut motoren uten altfor mye hodebry, er ikke så vanskelig!
evi Skrevet Februar 9, 2012 Forfatter Skrevet Februar 9, 2012 Skjønner. Da blir det til at jeg tar ut alt! Er da (industri)mekaniker lærling som straks skal opp til fagprøve, så burde iallefall kunne det grunnleggende. Har bare ikke drevet så alt for mye med bil enda, og da er det veldig enkelt å spørre her etter tips, isteden for å gå på en smell.
joachim sørlie Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Er ikke altfor altfor komplisert så burde gå, står du fast er det bare og spørre
evi Skrevet Februar 11, 2012 Forfatter Skrevet Februar 11, 2012 Har litt problemer med å få koblet drivakslingen av girkassa. Er det bare å skru løs de fire mutterene som sitter inntil kassa? Hvordan får jeg snudd på akslingen så jeg kommer til på mutterene på oversiden? Sitter hardt som f... Er automat om det har noe å si.
evi Skrevet Februar 11, 2012 Forfatter Skrevet Februar 11, 2012 Fikk av to nå, etter en del banning fra garasjegulvet. Må jeg jekke opp bilen bak, skru på strømmen, sette kassa i nøytral, og så dra rundt bakhjula for å få snudd på akslingen slik at jeg kommer til på de øverste?
evi Skrevet Februar 12, 2012 Forfatter Skrevet Februar 12, 2012 Fikk endelig løs mellomakslingen etter mye om og men. Når jeg skal demontere kassa fra motor må jeg vel løsne konverter før jeg åpner det?
evi Skrevet Februar 28, 2012 Forfatter Skrevet Februar 28, 2012 Når jeg skal montere råder, hvordan skal de merkene som er på hvert hjørne sitte? Skal merkene "matche" de to delene av råden? Hadde vært kjekt med svar fort så jeg får bestilt eventuelle deler
LarsBMW Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Ja, det vil jeg tro, men det mÅ du sjekke/merke under demontering. Må skru konverter løs frA motoren og ta den av sammen med girkassa.
evi Skrevet Februar 28, 2012 Forfatter Skrevet Februar 28, 2012 Fikk løs converter for en stund tilbake! Jeg vet ikke helt. Mener bestemt jeg satt de slik de sto, men de små merkene matcher da ikke.. Har en mistanke om at noen har skrudd der før, som kanskje ikke helt har fulgt med. Vurderer å kun ta blokka av motoren jeg kjøpte, og flytte over resten fra den "gamle" motoren min. Det jeg tror da kommer til å være mitt største problem er å sørge for at stempeler og ventiler er timet riktig.. Er dette veldig vanskelig? Noe sted jeg kan lære hvor jeg gjør det? (f.eks. en nettside?)
evi Skrevet Februar 29, 2012 Forfatter Skrevet Februar 29, 2012 Og om jeg flytter over, hva burde jeg kjøpe nytt? Alt av pakninger, simmeringer, rådelager, veivlager, og stempelringer?
LarsBMW Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Dersom du velger å flytte alt over i en annen blokk må du måle at sylindra er innenfor spec. Er de det kan du hone sylindra så du får en ny ru overflate å montere nye stempelringer. Også kjøper du bunn og topp sett så du får alle pakninger og slikt du trenger for å skru sammen. Veiva må måles med micrometer så du får riktige lagerklaringer. Må også måles med måletråd når du setter sammen. Dersom du kjøper en Haynes bok f. eks står det om å time registerkjedet der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå