Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant en sprekk i blokka mi her om dagen, så nå har jeg vært å handlet inn ny motor.

Det jeg da lurer på er hvordan det er å få ut den gamle motoren? Kan jeg koble av ved girkassa, eller må den være med ut?

Isåfall, hvordan blir det når jeg skal få ny motor inn igjen?

Takker for svar :)

Skrevet

Okai.

Radiatoren er ute, og om jeg tar av vifta har jeg vel 15 cm med plass foran motor. Burde i teorien holde?

For å få det ut komplett løsner jeg vel bare mellomakslingen ut av kassa, og alt av kabler og fester som sitter der?

Skrevet

Skjønner. Da blir det til at jeg tar ut alt!

Er da (industri)mekaniker lærling som straks skal opp til fagprøve, så burde iallefall kunne det grunnleggende. Har bare ikke drevet så alt for mye med bil enda, og da er det veldig enkelt å spørre her etter tips, isteden for å gå på en smell. :P

Skrevet

Har litt problemer med å få koblet drivakslingen av girkassa.

Er det bare å skru løs de fire mutterene som sitter inntil kassa?

Hvordan får jeg snudd på akslingen så jeg kommer til på mutterene på oversiden?

Sitter hardt som f... Er automat om det har noe å si.

Skrevet

Fikk av to nå, etter en del banning fra garasjegulvet.

Må jeg jekke opp bilen bak, skru på strømmen, sette kassa i nøytral, og så dra rundt bakhjula for å få snudd på akslingen slik at jeg kommer til på de øverste?

bzd4rkub5n7l00xrzhhw.jpg

Skrevet

Fikk endelig løs mellomakslingen etter mye om og men.

003qe.jpg

Når jeg skal demontere kassa fra motor må jeg vel løsne konverter før jeg åpner det?

  • 3 weeks later...
Skrevet

Når jeg skal montere råder, hvordan skal de merkene som er på hvert hjørne sitte? Skal merkene "matche" de to delene av råden?

Hadde vært kjekt med svar fort så jeg får bestilt eventuelle deler :)

Skrevet

Fikk løs converter for en stund tilbake! :)

Jeg vet ikke helt. Mener bestemt jeg satt de slik de sto, men de små merkene matcher da ikke.. Har en mistanke om at noen har skrudd der før, som kanskje ikke helt har fulgt med.

Vurderer å kun ta blokka av motoren jeg kjøpte, og flytte over resten fra den "gamle" motoren min. Det jeg tror da kommer til å være mitt største problem er å sørge for at stempeler og ventiler er timet riktig.. Er dette veldig vanskelig? Noe sted jeg kan lære hvor jeg gjør det? (f.eks. en nettside?)

Skrevet

Og om jeg flytter over, hva burde jeg kjøpe nytt?

Alt av pakninger, simmeringer, rådelager, veivlager, og stempelringer?

Skrevet

Dersom du velger å flytte alt over i en annen blokk må du måle at sylindra er innenfor spec. Er de det kan du hone sylindra så du får en ny ru overflate å montere nye stempelringer. Også kjøper du bunn og topp sett så du får alle pakninger og slikt du trenger for å skru sammen. Veiva må måles med micrometer så du får riktige lagerklaringer. Må også måles med måletråd når du setter sammen. Dersom du kjøper en Haynes bok f. eks står det om å time registerkjedet der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...