ghostrider Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Vurderer å kjøpe en E39 520-525i. 2001-2003 mod. Trenger tips. Det er en del tips på forumet, men de fleste tråder omhandler eldre utgaver. Hvordan er automatkassa? Er dieselutgaven til å stole på mht pumpe etc. Ting jeg bør være obs på og styre unna. Ting som ryker ved x antall km.. På forhånd takk..
Terje79 Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Har kjøpt denne selv for ikke lenge siden og kan vel svare på noe. Min er en 2001 520iA touring med 2.2l motor på 170 hk. 1. Sjekk belger bak for nivåregulering, dersom morken bør den byttes. Ta begge hvis du må bytte 1. 2. sjekk foringer framme og bak, mine var slitt som bare det. 3. VANOS er mest sannsynlig sliten og motor yter ikke 100%, grei jobb å gjøre selv og delene koster ikke mer enn 400-500 og du sparer deg for mellom 6-10k på å gjøre selv vs verksted. 4. Sjekk toppdekselpaking, min var sprø som kjeks. Dersom røyk ut av luftedysene i midten inne i bilen under prøvekjøring så lekker toppdekselpakning bak mot torpedovegg, det drypper olje ned på eksos og blir sugd inn i bil. Ikke noe å bekymre seg for. 5. Sjekk autojustering på kjørelys dersom xenon, sensor framme hos meg var gåen. Tar 5min og fixe med ny del. 6. Sjekk xenonpærer, koster flesk og bør byttes 2 og 2. 7. Sjekk pixel feil i instrumentcluster. Får kjøpt nybrukte på ebay, BMW her hjemme tar 6k. 8. Sjekk når eier sist byttet olje hvis automatkasse, hvis ikke byttet siden husker ikke så få flushet kassa. Enten selv eller på verksted, koster rundt 3-4k på verksted, men er en helt overkommelig jobb å gjøre selv. 10. Er utsatt for rust på bakluke rundt glasset. Sjekk også om visker bak funker (touring) Har ikke hatt noe stress med bilen borsett fra vanos og litt annet dill dall, motor og kasse funker som ny. Spess etter at jeg byttet pakninger på vanos enheten. Jeg er meget godt fornøyd, en skikkelig kjøremaskin!
ghostrider Skrevet Februar 13, 2012 Forfatter Skrevet Februar 13, 2012 Takk for svar. Har sett på en 01 modell, gått ca 150000. Fulgt alle servicer. Ble ikke vanos forbedret ca 1999/2000?
Terje79 Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Min hadde ca 230k på telleren da jeg kjøpte. Jeg tror dobbel vanos kom rundt de tider, tidligere var det enkel. Borsett fra det tror jeg ikke det er gjort endringer på innmat, er en del som har problemer med denne. Det er pakningene på vanos som går, de blir stive som f og tetter ikke i det hele tatt. På min så lå stempel og danset i sylinderet, ble mye tightere etter bytte. Fikk tilbake en del hester som hadde forlatt bilen da jeg kjøpte den, var litt skuffet da jeg kjørte den første gang. Hadde trodd det skulle være mer trøkk, men det har jeg nå så da er det gull!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå