Anders92 Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Lurer på å starte en ombygging av engelsk m3, over på 320 e36. Hva må jeg være obs på? Hvor lett er det egentlig å få det over? Vet om traversfester som må forsterkes, og styring, selvfølgelig. Noe annet? Vanskelig å bruke innvendige el nettet med tanke på at det er lagt opp motsatt vei, eller går det bare an å snu det? Hvordan er det med plombering av deler før godkjenning? Må man ha med hele donorbilen, eller holder det å ta med delene man skal bruke, og legge frem momspapirene fra bilen de kommer fra? Svar er til til utrolig stor hjelp! Mvh. Anders!
Anders92 Skrevet Februar 13, 2012 Forfatter Skrevet Februar 13, 2012 Sikkert flere enn meg som vurderer ombygging? Finner ingenting når jeg søker rundt på forumet.
brunsame Skrevet Februar 14, 2012 Skrevet Februar 14, 2012 Det letteste og beste er å ta med hele donor bilen for blombering om du har hele.. Vist ikkje må du vell legge fram dokumentasjon på hver enkelt del.. Enkleste er jo å ikkje skifte ledningsnett i bilen, men om du apselutt vill gjør det er det jo mulig å snu ledningsnettet.. Noe må vell kansje skøytes men:s Så bruker du bare tannstage fra 320 så er ikkje styringa noe problem;)
Anders92 Skrevet Februar 14, 2012 Forfatter Skrevet Februar 14, 2012 Tusen takk for svar Er det ikke noe med kortere vandring på 320 enn på m3?
brunsame Skrevet Februar 14, 2012 Skrevet Februar 14, 2012 Er det 3.2 eller 3.0 du skal bygge til? 320 og 3.2 har samme.. 3.0 har vell litt kortere styring, men har ikkje noe å si. Er vell snakk om 1/4 runde kortere eller noe.. Jeg kjører 316 tannstag på 3.2 understellet mitt;)
BMW ///BJ Skrevet Mars 15, 2012 Skrevet Mars 15, 2012 Låner denne tråden litt jeg, jeg fikk svar fra svv om søknaden min om ombygg fra 320 - M3. Der fikk jeg det godkjent MEN, " .....denne ombyggingen som her er kjent, men skal dokumenteres/ beskrives av kjøretøy leverandør, eller uavhengig kompetent laboratorium i henh til kjtf par 7-2 punkt 7. Hvis det med rimelighet kan kontrolleres av SVV, at det som foreligger av retningslinjer fra produsent (BMW) er fulgt, vil dette legges til grunn som retningsgivende dokumentasjon. Slik at dette helt klart synliggjør, at ombyggingen har fulgt det kjøretøyprodusenten kan godkjenne ombygd. Øvrige modifiseringer som kjøretøyprodusenten har beskrevet, må også komme helt tydelig frem av dokumentasjons papirer, hvis disse ikke er identifiserbare som originale på kjøretøyet. De originale M3 komponentene du skal benytte, må stamme fra M3 kjøretøy, som er produsert i samme tidsperiode som din E36. (donorkjøretøy)...." Det avsnittet der er litt forvirrende syns jeg, krever de at jeg fremlegger godkjenning/ papirer fra Bmw at jeg kan bygge om bilen? Eller at jeg får papirer med liste over deler fra M3 som må skiftes ut for å bli riktig? Tror dere det holder med å vise en original bil Å få plombert delene? Hva har dere som har bygd om gjort for få det godkjent? Fått tak i disse dokumentasjonene jeg trenger? For så vidt jeg har hørt så vil jo ikke Bmw Norge gi ut noe dokumentasjonen eller godkjenningen av ombygg?? Eller tar jeg feil? Setter pris på gode svar og hjelp! For jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå for å få dette i orden.
Anders92 Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Skrevet Mars 16, 2012 Bare å låne tråden, ja! Bare kjekt å få avklaring rundt dette, slik at kanskje andre kan få nytte av å lese her også. Sånn jeg har forstått det skal det i bunn og grunn holde å få godkjent søknad, vise begge biler samt plombere donorbil, bygge etter forskrifter og passe på at det er i forsvarlig stand i forhold til bremser, forsterkninger osv. Men andre steder har jeg også hørt at man må ha papirer fra BMW eller TÜV.
BMW ///BJ Skrevet Mars 17, 2012 Skrevet Mars 17, 2012 det har jeg også hørt, men får liksom ikke noe helt konkret svar på hva man skal gjøre.. det jeg også lurer på er hva de mener når de skriver at jeg må få dokumentasjon fra levrandør eller et uavhengig komponent laboratorium... hva eller hvem kan være et såkalt laboratorium
Anders92 Skrevet Mars 17, 2012 Forfatter Skrevet Mars 17, 2012 Der sa du det! Veldig mye snakk, men lite konkret. Skulle fått opp en liste på ting her. Så alle som har erfaringer er velkomne til å dele litt erfaringer! Hører også mange som bare har et par liter på tanken og stripser opp flotøren for å få ned totalvekta.
Janisen Skrevet April 17, 2015 Skrevet April 17, 2015 Nå er jeg i deres situasjon! Noen av dere 2 over som har bygd om og fått godkjent nå? isåfall hadde det vært suupert med en veiledning til hvordan dere gjorde det
Anders92 Skrevet Mai 8, 2015 Forfatter Skrevet Mai 8, 2015 Jeg bygger om nå. Har tatt litt vel lang tid. I min prosess har jeg søkt, og spesifisert i søknad hva jeg ville gjøre. -tatt med den engelske bilen til b-t for å gå igjennom, ta bilder, og plombere delene med metallstrips som beviser at de delene som påvirker ombyggingen faktisk kommer fra den bilen. Så er det bare å sørge for at bilen er innenfor vekta og de spesifikke kravene de setter til selve ombyggingen når du skal vise. Jeg bygger på en original 4syl bil, ikke gjør det.
Anders92 Skrevet Mai 8, 2015 Forfatter Skrevet Mai 8, 2015 Noen av kravene jeg fikk var å dokumentere at Startsperre fungerer, og at airbag fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå