Gå til innhold

Hvordan få bra lyd?

Anbefalte innlegg

Har en forsterker på 2000-2500W, og 2stk 6*9 + en sub (husker ikke størrelsen nå i farten)!

Det jeg lurer på, er rett og slett om jeg får bedre lyd med en forsterker med mindre styrke?

Hører alltid at butikker/forhandlere foreslår forsterkere med mindre styrke enn f.eks styrken på høytalere osv...

Har også tenkt å kjøpe ny sub, noen forslag/nettsider? Og evt, cd-spiller (Disse skal være gode og ikke minst pene!) :)

Nå er jeg ikke ekspert på dette område, men skikkelig god lyd, er noe jeg er stor fan av! Vil ikke ha den der "sprengte" basslyden som kommer av forskjellige anlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha litt bedre lyd, so kan du ta ut 6x9 høgtalerene. Monter eit skikkelgt komponentsett framme.

Eg tviler sterkt på at forsterkeren din er på 2000-2500w!!!

Forsterkeren bør jo være so sterk at den klarer å få bra liv i høgtalerene. So forsterkeren bør ha litt krefter. Du får jo ikkje dårligare lyd fordi forsterkeren er kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forsterkeren skal helst gi så mye som mulig MER watt enn det høyttalerne trenger. Dette for å ikke skade høyttalerne med klipping, og at forsterker ikke skal jobbe seg i hjel og bli varm.

Oppskriften på et godt anlegg er en bra cd-spiller, et bra frontsett med stor forsterker, samt sub med stor forsterker, i tillegg til lydisolering. Du vil også få mye mer ut av mindre ved oppgradering til bilstereo-batteri, og større kabler til bilens lading (jording dynamo, jording batteri, pluss fra dynamo til batteri). Gjerne en 15" sub, da arealet på større subber gjør at de trenger å bevege seg mindre for å lage samme volum som en mindre sub som må ha lengre slaglengde. Selvom mange tror bassen kommer senere ved større element, dette kommer av for dårlige komponenter/bygging. Velg mellom lukka kasse, eller porta kasse med lav tuning (f.eks 25hz). Sub i lukket kasse trenger endel mer strøm enn sub i porta kasse. 6x9" kan du kaste eller selge på finn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forsterkeren skal helst gi så mye som mulig MER watt enn det høyttalerne trenger. Dette for å ikke skade høyttalerne med klipping, og at forsterker ikke skal jobbe seg i hjel og bli varm.

Oppskriften på et godt anlegg er en bra cd-spiller, et bra frontsett med stor forsterker, samt sub med stor forsterker, i tillegg til lydisolering. Du vil også få mye mer ut av mindre ved oppgradering til bilstereo-batteri, og større kabler til bilens lading (jording dynamo, jording batteri, pluss fra dynamo til batteri). Gjerne en 15" sub, da arealet på større subber gjør at de trenger å bevege seg mindre for å lage samme volum som en mindre sub som må ha lengre slaglengde. Selvom mange tror bassen kommer senere ved større element, dette kommer av for dårlige komponenter/bygging. Velg mellom lukka kasse, eller porta kasse med lav tuning (f.eks 25hz). Sub i lukket kasse trenger endel mer strøm enn sub i porta kasse. 6x9" kan du kaste eller selge på finn. :)

AKKURAT som jeg skulle sagt det selv. Dette er oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med frontsett, sub og 6x9? alt på forsterker selvfølgelig. Blir det bra?

Er du ute etter lydkvalitet, so dropper du 6x9.

Da slipper du unna med 2 kanaler mindre og 2 høgtalere. Disse pengene kan du bruke på resten av anlegget, so lyden blir enda bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...