Gå til innhold

Akselvekt. Hvordan veie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal bygge en 318is til 328. Gjelder e36. Jeg skulle gjerne få veid akselvekten både foran og bak for å se hvor mye vekt jeg har å gå på. Hvor får man veid det?

Noen som også vet hvor mye akselvekten foran og bak er på 328?

Og hvor mye veier en 328 med full tank og en passasjer?

Gjelder bil med takluke foresten :)

Med godkjent søknad, så mangler det bare litt mer info for meg selv ang vekt :D

Skrevet

Du bor jo i Follo. Det er vekt på Støkkensletta (E-6), Traraldrud (E-6) og syd for Nygårdskrysset (E-18). Denne er ute av drift nå tror jeg. Og så har vel biltilsynet i Drøbak en vekt. Disse vektene veier først hver aksel og siden totalvekten.

Skrevet

Du kjører bare saaaakte over. Først vises forakselvekt i displayet, så bakakselvekt, har du flere aksler vises så disse, og tilslutt totalvekten. Det går å ta flere veiinger for kontroll.

Skrevet

Traraldrud (E-6) - Denne fungerer stortsett hele tiden og du får plass til hele bilen på hele vekt-flata, om du skal ha vekta på for/bakaksel så har du kun disse 2 hjula på vekt-flata.. :-)

OM det skulle stå CA på displayet, kjør på og vent noen sekunder så starter den opp.. ;)

Skrevet

Ja :) noen som hva akselvekten er sånn ca på e36 328?

Er hvertfall 100 kg forskjell på egenvekt. Sjekka opp skiltnr på mekonomen på 328

Skrevet

Spiller ingen rolle for deg hva den 328en veier, du må gå ut i fra vektene som står i DITT vognkort. Så du trenger ikke bruke tid og energi på å finne det ut.

Skrevet

Jeg vet det :) men hvor mye mer veier motor, gir og drivverk da? Sø jeg vet hvor mye jeg har å gå på

Noen tips for å lette vekten?

Skrevet

Nei, ikke bygd enda :) heller ikke kjøpt delebil.

Så får bare veid is'en..

Men hvor mange kg mer kommer bilen til å veie etter alt er flyttet over? 80-90kg?

Skrevet

Det vet jeg ikke, men kan bruke min M3 som eksempel da. Det er jo 4 cyl bil det også. For at jeg skulle komme under tillatte aksellaster så måtte jeg fjerne alle asfaltmatter inni bilen, ta ut teppe, ha på 16" felger og jorde tankmåleren slik at den viser nesten full tank.

Jeg vet ikke hvor mange kg jeg sparte på det, men fra bilen hadde 4cyl og 17" felger til 3.2l med 6 trinns kasse og 18" felger var den faktisk hele 120kg tyngre.

Felger veier MYE, det gjør også orginalt eksosanlegg. Det nye jeg bygde veide mindre enn det orginale jeg hadde til S14 motoren.

Andre plasser man kan spare vekt er jo på fronten f.eks, bare slegne på en jalla plastikk styling front. Carbon panser, ut med stereo, reservehjul, alt som er i bagasjerommet, lite spylervæske osv osv.

Det lille du sparer her og der blir mye til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...