mussa Skrevet Februar 16, 2012 Share Skrevet Februar 16, 2012 Heisann, jeg er ny bruker her inne som har eid en BMW X3 i et drøyt halvår nå. Dette er min første BMW og her er historien om min X3 på godt og vondt! Begrunnelsen for å kjøpe ny 4x4 i denne prisklassen var å ha et trygt og godt bilhold, har hatt flere 4x4 før med diverse lykke/ulykke.. Hovedkonkurentene til BMW`n var jo RAV4, CRV etc, men etter å ha lest diverse rapporter om driftsikkerheten på X3`n var det jo ingen reel konkuranse lenger! X3 skal være driftsikkert, billig i drift (I forhold til eks. Forester Turbo, Cherokee 4.0L osv), mye penere enn RAV4 og de andre i dette segmentet og god å kjøre. Endte med en facelift X3 med en del kilometer på telleren, men som hadde fulgt servicer og virket som var godt tatt vare på! Veldig pen utenpå og inni!! Bilen er en 2.0i, altså bensinmotor.. Går faktisk på 0.66 på langkjøring, det er svært imponerende på en liten "suv" med 4x4 og bensinmotor! Stemningen var høy den dagen jeg henta BMW`n, var på storservice dagen før jeg hentet den og alt var bare velstand. En uke gikk og det var bare velstand.. Så, en dag, på vei hjem fra jobb så slo radioen seg av, det begynnte å lyse diverse lamper og bilen stoppet.. Fikk bilen på verksted, de kjørte diagnose som viste feil i "power supply", etter litt testing kom de frem til at det var batteriet som var ødelagt så de satte inn et nytt, slettet feilkoder og sjekket på nytt, alt var i orden.. Ble mye kjøring i perioden i etterkant, litt diverse bilder: "Fotoshoppa" : Så startet det å komme en og annen feilmelding igjen, spesiellt dekktrykk-kontroll og 4x4 symbolet.. Feilen var ikke konstant, kom når den hadde lyst.. Så startet bakluka å gå opp av seg selv, skiltlys forsvant på den ene siden (Satte inn ny pære uten at det hjalp).. Dette skjedde såpass sjelden at jeg ikke orket å gjøre noe med det! Feilmelding for defekt pære kom selvsagt og var stort sett til stede hele tiden.. Vinteren kom og jeg satte på vinterdekkene jeg fikk fra bilbutikken: Dårlig bilde, men enhver kan se at de hjula så rare ut, litt små! Dagen etter jeg hadde satt disse på ringte bilbutikken og lurte på om jeg hadde satt på vinterdekkene.. Joooo, men de ser litt små ut var mitt svar... Du har nok fått med feil dekk osv, så jeg dro ned samme kveld for å få de bytta.. Fikk da orginale X3 felger med bra piggfrie dekk! Veldig bra! For 3 uker siden stoppet bilen igjen, eller det vil si, den sto på tomgang mens elektronikken levde sitt eget liv.. Fikk start på den igjen, uten feilmeldinger, men det andre skiltlyset begynte å blinke og bakluka levde sitt eget liv! Man fikk ikke åpnet den med knappen på bakluka, men den åpnet seg med glede når jeg var ute å kjørte!! Demonterte hele bakluka omtrent i går for å finne denne: Dette er kontakten til bakluka og skiltlysene.. 4 ledninger og en kontakt som så ut som den hadde liggi på bunn av sjøen i 30 år! Her var det ikke mye å rope hurra for! Verste jeg har sett på en såpass ny bil! Hadde vel en lignende kontakt på en 1985 modell Suzuki SJ413 en gang.. Det ble å lodde inn nye ledninger og kontakt! Satte alt sammen tilbake på bilen, bakluka fungerer, skiltlys fungerer, men fikk fortsatt feilmeldning på lyspære... Trodde jeg skulle gå i spinn i noen minutter der.. Gikk rundt bilen, alle vanlige pærer fungerer.. Så sjekket jeg tåkebaklys, der var det selvsagt en pære som ikke lyser! Det betyr at jeg må av med alt inne i bakluka igjen.. Kan vel i skrivende øyeblikk ønske å sende den "canbus" lys-sjekk og diverse annen elektronikk et visst sted, men alt i alt liker jeg fortsatt BMW`n veldig godt! Stort sett bra materialer i bilen, tight skrudd sammen (Selv om noen av disse bitene ikke helt er godkjente i mine øyne på en 5 år gammel bil..), 4x4 fungerer veldig bra osv! Håper det går bedre fremover, skal se på den "defekte" lyspæra i morgen og bytte den hvis den er ødelagt! Uansett, det kan stort sett bare bli bedre.. Skal sies at jeg har hatt 8000 gode kilometer med bilen i mellom disse tulledagene! Fortsettelse følger! Hilsen Marius! (som tydligvis har kjøpt en av de ytterst få bilene med masse tull) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mussa Skrevet Februar 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2012 Kan forøvrig legge til at bilen sliter kronisk med dugg i begge frontlamper! Hørte med verkstedet og fikk beskjed om å bruke bilen mer.. Hehe.. Nu vel.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Telcontar Skrevet Februar 16, 2012 Share Skrevet Februar 16, 2012 grattis og velkommen til forumet . Var ikke langt unna kjøp av X3 selv, men den ble solgt foran nesa på meg Håper du slipper flere problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Februar 16, 2012 Share Skrevet Februar 16, 2012 Grattis med ny bil! Jeg er 99.9% sikker på at du har en 2007 modell som er produsert i 2006. Faceliften kom fra 2007. Hvis du er nyskjerrig så kan du sende meg de siste 7 i chassinr så kan jeg finne ut av det for deg. Jobber med BMW! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mussa Skrevet Februar 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2012 Takker folkens! Knall med slike forum! Håper det går problemfritt fremover jeg også.. Hehe.. Har en svigerfar som har en 3-serie fra 2007-2008 som er strålende fornøyd også, den har stort sett vært problemfri.. Hadde 6 fine mil i dag uten noe som helst tull også, så i morgen kommer eksamen! Da bærer det fra Kongsberg til Oppdal, noen øl og overnatting der før snuten går mot Mo i Rana på lørdag! Neste søndag går det straka vegen fra Mo til Drammen! Håper for guds skyld den ikke begynner å tulle på veien.. Er knall med en bil man sitter høyt i, med god bakkeklaring og 4x4 som faktisk oppfører seg som en god personbil på vanlige veier! Har en lekebil også, til å kaste rundt tette svinger, men det er ingen BMW.. (Mazda Miata med diverse) Grattis med ny bil! Jeg er 99.9% sikker på at du har en 2007 modell som er produsert i 2006. Faceliften kom fra 2007. Hvis du er nyskjerrig så kan du sende meg de siste 7 i chassinr så kan jeg finne ut av det for deg. Jobber med BMW! Det er godt mulig, har lest et sted at faceliften var tilgjenglig fra oktober-ish 2006.. Bilen min ble solgt fra Billia på Lierstranda 14. desember 2006.. Har ikke vognkortet inne, men det er en 100% facelift fra topp til tå.. Har sett flere BMW`r som har dugg i frontlyktene, er det et spesielt svakt punkt på lyktene? Har fått tips om å ta av tetteringen til pærene eller borre hull i lykta, men det må da gå an å få disse som de skal være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 17, 2012 Share Skrevet Februar 17, 2012 Dugg i BMW sine lykter er og forblir et problem på de fleste modeller. Mye av grunnen er at xenon ikke gir like god varme som halogen, og det da er lettere for å samle seg fuktighet. En annen ting, som er viktig å sørge for, er at ikke luftehullene til lykta er tette eller at det sitter igjen plugger i disse (mest på uorg lykter). Kan også være dårlig pakning rundt glasset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mussa Skrevet Februar 27, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2012 Okei, har sett en del BMW`r med duggproblemer ja.. Skal sies at jeg ikke har Xenon desverre, men lyktene mine er orginallyktene.. Skal se etter om jeg finner noen luftehull! Etter å ha kjørt 235 mil siste uka så er det fortsatt dugg i de.. Har hatt en flott tur med X3`n denne uka, tur-retur Mo i Rana! Overnattet på Oppdal på vei nordover og kjørte straka vegen ned igjen i går.. Fikk feilmeldinger i Oppdal, kjørte den varm, stoppet og startet den igjen så var alt velstand.. Kjøpte meg et voltmeter på Biltema i Mo som jeg koblet opp til en sigarett-tennerkontakt! Denne fungerte utmerket og viste 14v når bilen var varm eller det var varmegrader ute.. Så en dag var det 7 minus og dette skjedde: Startet opp bilen, voltmeteret gikk så langt det går, altså over 16v, for å så gå til 11v, opp til 16v igjen, så 11v og ble værende i det området, med feilmeldinger igjen.. Virker som om den "overlader" før en bryter slår inn og stopper lading, prøver igjen med samme resultat og slutter å lade rett å slett.. Når bilen er kjørt varm får et par minutters pause så går den rett til 14v og fungerer utmerket.. Har i hvertfall fått identifisert noe av problematikken, så gjenstår det å se hva som er galt.. Dynamoen skal i følge selger jeg kjøpte bilen av være ganske så ny.. Sitter lade"regulatoren" i dynamoen på disse bilene? Litt bilder fra roadtrip`n må til, klokket inn 235 mil denne siste uken, samt det ble en god del mil på bilen til samboeren også der oppe (Kjører Mini Cooper, som også er et BMW-produkt vel..) Oppdal: På skisenteret i Oppdal så jeg en fet BMW 3-serie forrige helg, den var rød og så entusiast-eid ut, noen her? Så bar det nordover, godt å ha komfy 4x4 da gitt: Sørover kjørte jeg store deler av nord-trøndelag og sør-trøndelag "sammen" med en BMW 530d på prøveskilter, noen her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mussa Skrevet Mars 5, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2012 Ny dag, nye muligheter.. (og rariteter..) Har puslet litt med X3`n igjen i dag.. Tenkte å ta av dekslene til hovedlysene for å få luftet ut dampen fra innsiden av lyktene.. Høyre side gikk som en drøm, var bare å løsne på spylertanken, hekte av en ledning og voalà.. Så kom venstre side.. I følge instruksjonsboka var det bare å hekte av med skrutrekker.. Det skal sies at bildet av luftfilterboksen i instruksjonsboka ikke akkurat var lik den som sitter i bilen! Umulig å få en skrutrekker eller en hånd bare nedi der.. Da startet oppdrag luftfilterboks.. Tok av røret til LMM og "cold air".. Der spotta jeg et drøyt møkkete luftfilter som ikke så ut i det hele tatt.. Etter å ha tatt av motordekselet, litt silikon-spray og en del plundring fikk jeg ut hele luftfilterboksen.. Snål innfestning på den med to gummipropper den skal skli av.. Tok ut luftfilteret og det så sånn ut: (Har ikke herpet det eller noe, det var sånn det lå i boksen) Filteret er orginalt BMW, produsert i april 2006 og jeg kan ikke se at dette noen gang har vært byttet, litt kleint i og med at bilen har vært på alle servicer og gått 174500km nå.. Siste service var august 2011, der ble det angivelig (ikke?) utført en Service inspeksjon 2 eller hva det heter, den mest grundige av de.. Tror de tok litt lett på den oppgaven........... Renset også spjeldet til innsug da det var et ganske bra belegg på det også.. Gode råd ble dyre, bilen er i "daglig" bruk og jeg trenger å få luftet lyktene godt, så da ble det å bytte over luftfilteret fra Miata`n til BMW`n! Veit det er en del luftmengdemålere som ikke liker slike filter, men det er ikke nylig oljet inn eller noe annet skit, skal uansett godt gjøres at det blir værre enn det det var.. Råne X3: Tok en testrunde med det åpne filteret og forsto raskt at det ble frigjort litt mer pulver i motoren.. Ikke så rart da det gamle filteret var potte tett og ødelagt.. Blir å få tak i et orginalt filter igjen og sette alt sammen til sånn det er ment å være fra BMW sin side tror jeg.. En møkkete, men ikke fullt så astmatisk BMW X3 med allerede mindre dugg i lyktene: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mussa Skrevet Mars 11, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2012 Hjalp stort å lufte lyktene! Ikke noe dugg igjen nå.. Gjorde seg med en dag med bilvask også, ble straks mer anstendig når 3 kilo nordnorsk E6 forsvant.. Fikk vaska lekebilen også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Mars 11, 2012 Share Skrevet Mars 11, 2012 Hehehe..dette var underholdende lesning Marius. Du skriver godt! Synes du tar dette svært sporty, det er en herlig innstilling til livet! Lekker bil har du også! Og en perfekt sommerbil Lurer på om denne bmw`en ble skrudd sammen under en viss oktober-feiring i tyskland! Fingrene er krysset for at det bare blir velstand fremover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mars 12, 2012 Share Skrevet Mars 12, 2012 fin bil og bra tråd. kjedelig når nyere biler tuller også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mussa Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2012 Hehe.. Takk folkens! Ser alltid lyst på livet, har en jobb som forteller meg at en bil som har et dårlig luftfilter ikke er så galt når alt kommer til alt.. (Nei, jeg er ikke prest, eller religiøs.. ) Har hatt mange gamle og mildt sagt utslitte biler tidligere da jeg var innom et par studier før jeg fant ut hva jeg skulle bli når jeg ble stor.. Den første bilen jeg kjøpte, eller rettere sagt arvet, som ikke var fra 80-tallet, var en 96 modell Ford Fiesta i 2003-2004.. Da var jeg..23-24 år gammel liksom.. Hadde egentlig håpet å slippe tull med en nyere bil, men men, noe skal man ha å gjøre.. Greit at bilen står litt også da, bensinen er jo så dyr om dagen.. Første skikkelige bilen jeg kjøpte var i 2006.. En 2001 Mazda MX5 1.8 Sport med 42k km på telleren.. Den lille røde er en USA importert MX5 (Miata i USA) fra 1990 som har ca. 300 000km på baken, men er tight og fin, bedre enn mange ganske nye biler jeg har prøvd faktisk.. Skal sies at den "kun" har drøye 200 000km på telleren, men en eller annen luring fant ut at bilen var mer verdt hvis han skrudde den 100 000km tilbake.. Kosmetisk kirurgi er jo flott.. Har hatt 2 reprasjoner på den i løpet av de 4 årene jeg har hatt den, en lambdasonde og slavesylinder til clutsjen.. Kostet til sammen 730.- i deler.. Ikke dårlig.. Det ble litt svevende off-topic på morgenkvisten.. Når det gjelder X3`n så har jo verkstedet som hadde service på den sist krysset av for å ha byttet luftfilter.. Er etablert kontakt med de, avventer svar.. Skal sjekke nå om det er mulig å bytte den luftfilterboksen til en pre-2007 modell da jeg tror den har samme fester, men er mye mindre i fysisk størrelse, mindre juggel.. Dessuten har den klipset på topplokk, så det tar 3 minutter å komme til filteret i stedet for...3 kvarter... Ser jo pent ut da: men: Skulle forøvrig ikke forundre meg at denne ble skrudd sammen i festlig lag nei.. Vet noen av dere om man kan bytte ut den Valeo-dynamoen med en Bosch? Har litt mer og god erfaring med Bosch.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mussa Skrevet Mars 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2012 Bilen har gått problemfritt siden turen i nordlandsturen! Nå må jeg snart øke kilometerne på forsikringa (Snart kjørt 12000km) Var på høgger`n forleden for å finne noe deler til en gammel Mondeo jeg og huseier`n her hadde dugnad på.. Fant et Thule skistativ til rails som så stort nok ut til å gå på X3`n.. Så fant jeg nøklene til det, så jeg skrudde det av og fikk det for "vekslepenger".. Gikk på bilen med ca 2mm til overs på bredden, perfekt! Fikk seg en ny vask utenpå og inni, på med påskestativet hvis det er noe snø igjen til påsken da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjartand Skrevet Mars 27, 2012 Share Skrevet Mars 27, 2012 Flott bil du har og en gøyal "artikkel". Synd du har hatt mye problemer, men har lest at elektronikken er svak på denne modellen. Mye trøbbel med ledninger og hjerner. (typisk nybiler) Hva er dine framtidsplaner med bilen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen lysholm Skrevet Mars 30, 2012 Share Skrevet Mars 30, 2012 Hei, Fin bil. Har også en X3 som jeg er meget fornøyd med. Hatt den i 3 år. Har dessverre også fukt i den ene frontlykten. Hvordan fikk du den venstre lykten (v/luftfilter) av? Vet du om det er lufting noen steder på lykta eller er den hermetisk lukket? Har du en kort DIY om hvordan man tar av/ut frontlykten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå