Trond_1970 Skrevet Februar 18, 2012 Skrevet Februar 18, 2012 Hei Har en e61 2008 520dat. I vinter når det ble ca 10 minus ute begynte batterilampen å lyse når dørene/tenningen sto oppe noen minutter etter at motor var slått av. Etter dette har det blitt mer frekvent og endel ganger har jeg opplevet at bilen har slått av det meste av elektroniske system når bilen har stått rolig over helgen, og komfort access'en åpner ikke dørene automatisk. Ingen startproblemer, men må stille inn klokke/dato på nytt. Jeg får opp feilmelding i check controll'en om at bilen har slått av electronic consumers has been shut off to preserve energy consumption. Hadde bilen hos BMW/Bavaria som tok diagnose. Denne indikerte at starter burde byttes da den trakk for mye strøm ved start. Dette trodde de ikke var rett, ikke jeg heller da den starter strøkent og kun har gått 69.000. Deres forslag var å skifte "intelligent battery system", batteri-kabel og gjerne oppdatere programvare på bilen samtidig. Til den nette sum av ca. 7500. De var ærlig på at dette var en gjetting om hva som var problemet. Bilen er brukt-importert så fabrikk-garanti er kun 2 år. Så jeg må evnt. gå på den som importerte bilen og bruke forbrukerkjøpsloven å argumentere for at elektriske deler er ment å vare over 5 år. Kan jo sikkert bli gjenstand for litt krangel... Uansett noen som har hatt lignende problemer og har skiftet IBS og eller programvare? Er det noen forskjell på biler levert til det tyske markedet m.h.p batterimålingen og de som er levert direkte til Norge. Er jo noen kulde-grader forskjell som sensorer må/bør ta hensyn til. Er vel ingen lett måte å oppgradere programvare i bilen selv heller? Trond
Trond_1970 Skrevet Februar 18, 2012 Forfatter Skrevet Februar 18, 2012 Må innrømme at jeg ikke har ladet det, men de sjekket ladespenning/voltnivå på Bavaria...
todleif Skrevet Februar 18, 2012 Skrevet Februar 18, 2012 Feilen du prater om er typisk når batteriet er litt dårligt. Har du ein del småkøyring og bruker ein del strøm om vinteren, blir det ikkje bedre. Vedlikeholdslading av batteriet er nokre ganger om vinteren er ikkje dumt. So du kan teste dette først.
Trond_1970 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Skrevet Februar 20, 2012 Batteriet var på 12.1 volt etter lading i ca. 12 timer. Etter 1/2 times kjøring til jobben lå det på på 12.2. Ladespenning på ca. 14.8. Et velladet batteri ligger vel på en 12.7-12.8, kanskje bytte batteri. Er det vanlig å sette inn noe større en 80ah for nordiske forhold vs. Tyskland?
todleif Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Eg trur at maks batterispenning er ca 12,68v. (kan vel måle litt høgare ubelasta etter lading) Ved 12v har batteriet berre 25% kapasitet av eit fullada batteri. Høyres ut som om batteriet ditt er dårligt. Kva slags lader brukte du? Kan hende 12 timers lading er litt lite. (men tviler på dette) Du kan sette inn større batteri, men må antagligt programmere dette. Har sett fleire tråder om dette. (so andre kan sikkert gi meir info om dette)
Trond_1970 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Skrevet Februar 20, 2012 Hei, brukte en standard gammeldags lader (ikke smartlader), men den skulle gå opp till 100 ah. Ser Thorsov selger et 100ah Varta batteri til 1769,-. Og ja det er nok av tråder her om at denne typen bil bør reprogrammeres ved batteriskifte. Man bør vel til og med gjøre det dersom man bytter til et helt likt batteri fordi ladespenningen bør reduseres i forhold til det gamle.
todleif Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Sjekk den andre verdien på batterier og. Bør iallefall være like høg som det er på originalt batteri. Blir bilen ståande ein del + småkøyring, kan det være greit å vedlikeholdslade batteriet for at det skal vare lenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå