colaja Skrevet Februar 23, 2012 Share Skrevet Februar 23, 2012 Hei, har lyst til å kjøpe meg en E46 320D, dette vil bli min første bil så er ganske fersk når det gjelder bil. Lurer på hva som er viktig å se etter og om dette er en bra bil. Bilen koster 95 000. Og er veldig fin å se på (på bildene vertfall). Vil gjerne vite litt om hva som kan være feil og ting som er viktig å se etter, eller høre etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heatstroke Skrevet Februar 24, 2012 Share Skrevet Februar 24, 2012 Dette forumet har en søkefunksjon som fungerer veldig bra! Du hadde nok funnet ut det du trenger der, men jeg kan skrive det jeg kommer på. Det meste selvopplevd etter at jeg overtalte mamma til å handle 02 320d touring. Jeg er ingen mekaniker, jeg har ikke stor kunnskap om fagbegreper eller lignende, men jeg gjør så godt jeg kan for å bli forstått. først og kanskje mest avgjørende du bør finne ut er om den har "subframe disaster", dette betyr at bakstillingens innfestning til chassis (tror jeg det er?) løsner (mest vanlig på modeller produsert FØR 2000/2001). Symptomer kommer i form av KRAFTIG dunk ved giring eller når du slipper gassen for så å gi på igjen med en gang, også mener jeg å ha lest at bilen kan oppleves som vinglete. Dette kan du finne mer om ved å søke på "e46 subframe disaster" på youtube. visstnok krevende å fikse. resten av det jeg kommer på er stort sett småting. rust i falser, se under kanten på panseret, dørene og baggasjelokket (rundt glasset på luka hvis touring) kranglete sentrallås på spesielt varme/kalde dager, symptom her var at bilen låste fint med ett klikk på nøkkelen, men noen ganger måtte man trykke langt og lenge før den låste opp igjen. Dette kom av ett gåent relè på grunnmodulen. denne delen koster egentlig 4,5k + programering, men hvis man kjenner noen som er dreven på fin lodding kan man kjøpe dette releet for ca 200kr inkl frakt fra usa. vibrasjoner i rattet ved bremsing, dette kom av gåene/slitne bakre foringer på bærebro foran. grei jobb. hvis det er touring du skal ha, så kan du oppleve at glasset på bakluka låser seg opp av "egen vilje" til stadighet. dette kan såvidt jeg har forstått forårsakes av enten gåen microbryter på glasset, eller ledningsbrudd i luka. gåen viftemotstand, symptomer på dette er ujevn gange på varmeapparatet og det kan være at bilen er tom for strøm da den har stått over natten, bytte av viftemotstand er en grei jobb og motstanden koster rundt 1000kr hvis jeg husker rett. du sier at du skal ha diesel, på disse er det veldig viktig å bytte veivhusventilasjonsfilter og olje+filter jevnlig. Hvis motoren har gått over 200t km med dårlig vedlikehold kan det forekomme at turbo tar kvelden. såvidt jeg har forstått er ikke det der veldig uvanlig. tung bil, kjenn så godt du kan etter tegn på dårlige foringer, bremser eller støtdempere/fjærer. autopower.se har forresten noe de kaller "begagnatguide" som betyr "bruktguide", der finner du mye bra informasjon om ting å se etter på brukt bmw. Det var det jeg kom på. Hvis dette så avskrekkende ut kan jeg legge til at bilen er fantastisk komfortabel! Vanvittig god å kjøre, føles veldig kompakt og velbygd. Jeg synes støynivået er veldig bra! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå