D.Toft Skrevet Februar 24, 2012 Skrevet Februar 24, 2012 Hei Godtfolk får meg en E39, m52b20 i morgen, og denne har div feil. ABS lys lyser. Airbag lys lyser. knekt bakfjør. sentrallås på passasjerside fremme funker ikke. fukt i brønnene på sidene bak. tungstartet når varm, selger mener det er veiv og/ eller kamsensor som er gåen. den dauer når den står for lenge på tomgang, pga veiv/ kamsensor? MÅ det diagnose til for å finne ut feil på abs og airbag? finnes det billige og gode diagnoseutstyr på ebay som jeg kan bruke selv? EDIT: sjekket under setene i dag, under passasjersetet er det kaos, klippte ledninger og løse stikk under førersetet er det 2 løse stikk, bla ett gult ett, men finner ingen plass der dem hører hjemme..
Mikael-B Skrevet Februar 24, 2012 Skrevet Februar 24, 2012 For å få en pekepinne på hvilke komponenter som kan være gåene, er det lurt å ta diagnose. Men det du kan gjøre, er å gå over alle 4 ABS sensorene, sjekke kontaktene for irr, ledningene for brudd, og måle motstand i hver sensor. Disse skal ligge på over 1-2 K Ohm, og opp mot 3-4 K Ohm. Får du ikke kontakt med ABS ved diagnose, pleier det å være modulen som enten ikke får signal eller er gåen. Når det gjelder airbag, er det flere forskjellige ting som kan være galt egentlig, men som oftest sensormatte i seter eller sensor til beltespenne. Event. om de har tatt av ratt før, og ikke sletta feilkode. Du får tak i stort sett alle varianter av diagnose utstyr på Ebay, carsoft 6.5 er den meste brukte og den simpleste..
D.Toft Skrevet Februar 24, 2012 Forfatter Skrevet Februar 24, 2012 takk for gode tips skulle hatt diagnose utstyr som ikke trnegs å koples til pc, da jeg ikke har laptop eller gidd å bære pc ned i garasjen vil ikke en feilkode leser finne spesifikk problem, eller bare at det er ett problem? skulle sikkert hatt en feilkode leser/ sletter og da..
D.Toft Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Skrevet Februar 25, 2012 ser nå at asc lyset lyser, samsvar med abs kansje?
haakonhauk Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Hadde en e39 520 for litt siden. Da fikk jeg opp det samme lyset som deg, at abs og asc lyser. Tok diagnose på bilen og der sto det at abs sensor var ødelagt. Bytta den, men lyset forsvant ikke. Målte deretter slik som Mikael-B sa, og fant ut at det var abs pumpa som var ødelagt, sure penger.. Visst du har samme problem så er det lurt å fikse det så raskt som mulig. Jeg kjørte med dette problemet ganske lenge og det gikk utover girkassa etterhvert, ble tregere giring (automat)
D.Toft Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Skrevet Februar 25, 2012 da er det bare å måle sensorene mine, bare eg finner kontakten til dem er første gang eg skrur e39. bilen blir heldigvis ikke til daglig bruk før den er eu godkjent, og må jo fikse abs da er automat jeg har og.
D.Toft Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Skrevet Februar 25, 2012 er det dem her som er abs pumpe? http://www.schmiedmann.no/5_serie/E39/r ... 1.htm#1354 http://www.schmiedmann.no/5_serie/E39/r ... tm#1941438
dag sverre lange Skrevet Februar 26, 2012 Skrevet Februar 26, 2012 For å få en pekepinne på hvilke komponenter som kan være gåene, er det lurt å ta diagnose.Men det du kan gjøre, er å gå over alle 4 ABS sensorene, sjekke kontaktene for irr, ledningene for brudd, og måle motstand i hver sensor. Disse skal ligge på over 1-2 K Ohm, og opp mot 3-4 K Ohm. Får du ikke kontakt med ABS ved diagnose, pleier det å være modulen som enten ikke får signal eller er gåen. Når det gjelder airbag, er det flere forskjellige ting som kan være galt egentlig, men som oftest sensormatte i seter eller sensor til beltespenne. Event. om de har tatt av ratt før, og ikke sletta feilkode. Du får tak i stort sett alle varianter av diagnose utstyr på Ebay, carsoft 6.5 er den meste brukte og den simpleste.. skal ligge rundt 1 K ohm. Kan i tillegg dreie hjulet rundt og du skal få et lite utslag ved og måle spenning...
D.Toft Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 målte abs følerene i dag, alle 4 ligger på ca 800 ohm. og speedometer virker.
D.Toft Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 men siden speedo funker, vil det da si at abs modulen ikke er deffekt?
huldra66 Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Nei , spedometer går på den venstre bak , ( så da er iverfall den iorden ) men en av de andre kan lage samme problem , min hadde feil på Venstre fremme , det kan som sagt også gå utover giring ( girer tregt og vil ikke gire opp )
D.Toft Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 hmm, kjørte den ikke så mye, men på kald motor girer den litt tregt, så regner me oljen er gammel og tykk. når den ble prøvekjørt, så var motor varm og den girte fint og silkemykt
Mikael-B Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 skal ligge rundt 1 K ohm. Kan i tillegg dreie hjulet rundt og du skal få et lite utslag ved og måle spenning... Kan fint ligge opp mot 3,5 K ohm uten at det gjør noe. Målt flere sensorer som er både 3,2 og 3,3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå