Gå til innhold

Defekt spenningsregulator? BMW X3 2007 mod..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har en BMW X3 E83, facelift, 2.0i (bensin ja) med et "mystisk" problem..

Har to ganger opplevd at bilen stopper opp (går på tomgang, så vidt før den stopper helt og gir uttrykk for at den er tom for strøm!)

Hadde bilen på verksted der de sjekket feilkoder og hentet ut en drøss med koder som tydet på strømleveranse, mer vet jeg ikke.. De konkluderte med at batteriet var gåent, så de byttet det, slettet koder, startet bilen, leste av diagnose igjen og alt var bare velstand..

Det varte i 2 mnd.. Da fikk jeg feilmelding på dekktrykk-kontroll og 4x4.. Denne kom gjerne når det var kaldt i lufta.. Kjørte bilen varm, stoppet og startet den, og de forsvant..

Disse feilmeldingene kommer og går, gjerne når det er kaldt ute..

Så stoppet bilen igjen nylig og jeg fant ut at jeg får heller lete litt selv enn å bruke tusenvis av kroner på diagnoser og leting på verksted..

Fant en kontakt i bagasjeluka som var helt ødelagt av vær og vind, fikset denne selv med en kontakt som garantert overlever bilens levetid! En ting som kunne være årsak til feilmeldingene tenkte jeg..

Forrige uke kjørte jeg Drammen-Mo i Rana og tilbake.. Fikk feilmelding igjen i Mo, og etter litt grubling kjøpte jeg meg et voltmeter på Biltema jeg koblet til en sigarett-tennerkontakt!

Den viser i +-grader ca 12.5 v uten motor i gang og stabiliserer seg raskt på 14v når bilen går, uansett belastning (Fjernlys, tåkelys, setevarme osv..) Ingen feilmeldinger..

Så i minus 7 grader: 12.5v før oppstart. Når bilen starter går bunner jeg voltmeteret, altså over 16v før den dropper til 10.5-11v, hopper opp til 16v igjen og dropper til 10.5-11v igjen og blir i det området (Virker ikke som den lader) Under oppstarten får jeg feilmeldinger, jager på tomgang de første sekundene, radioen slår deg av og på++ (rene discoteket med lyseffekter..)

Slår av alt som bruker strøm og kjører bilen forsiktig varm for å så slå den av og på.. Feilmeldingene forsvinner, men den viser fortsatt ca 11v.. Lar bilen stå noen minutter og starter den igjen og den viser 14v (som den skal)!

Har også målt med multimeter på batteriet under oppstart og har fått målinger opp mot 19v i korte perioder.. Voltmålingen går opp og ned som en yoyo disse gangene feilmeldingene i dash`n kommer..

Ble mye tekst, men men..

Har søkt litt og det kan virke som en defekt spenningsregulator?

Sitter det Borsch eller Valeo i denne bilen?

Sitter spenningsregulatoren på selve dynamoen? Han jeg kjøpte bilen av fortalte at dynamoen var nylig byttet på garanti når jeg kjøpte bilen..

Med denne informasjonen, kan de hos BMW fikse det uten at det koster skjorter i bøtter og spann?? Hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...