NBCustom Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Hvor stor forskjell vil dette gi? altså med 2.65 utveksling på 3.25 Noen som kan regne/evt har erfaring med disse utvekslingene som kan si litt om hvorfsn endringene vil bli? eller hvor store da sånn ca:P
2000Touring Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 2,65/3,25= 0,82 dvs en forskjell på 18% Om utgangspunktet er diffen med utveksling 1:3,25, og du går over til diffen med utveksling 1:2,65 vil følgende skje uten at jeg har de eksakte tallene for din bil: - Bilen vil akse dårligere - Om turtallet i 100km/h i utgangspunktet er 3500omdr/min, vil det med ny utveksling bli (3500*0,82) 2850 omdr/min - om bilen er sprek nok vil du kunne oppnå høyere topphastighet Erfaring med akkurat disse utvekslingene - nei. Jeg har derimot erfaring med å gå fra 1:3,64 til 1:3.91, på en 2000Touring fra 1971, og der merker du forskjell - men med motsatt fortegn av hva du tenker... Raskere aks, høyere turtall og lavere toppfart. Her er forskjellen bare 8-10%
NBCustom Skrevet Februar 28, 2012 Forfatter Skrevet Februar 28, 2012 2,65/3,25= 0,82 dvs en forskjell på 18%Om utgangspunktet er diffen med utveksling 1:3,25, og du går over til diffen med utveksling 1:2,65 vil følgende skje uten at jeg har de eksakte tallene for din bil: - Bilen vil akse dårligere - Om turtallet i 100km/h i utgangspunktet er 3500omdr/min, vil det med ny utveksling bli (3500*0,82) 2850 omdr/min - om bilen er sprek nok vil du kunne oppnå høyere topphastighet Erfaring med akkurat disse utvekslingene - nei. Jeg har derimot erfaring med å gå fra 1:3,64 til 1:3.91, på en 2000Touring fra 1971, og der merker du forskjell - men med motsatt fortegn av hva du tenker... Raskere aks, høyere turtall og lavere toppfart. Her er forskjellen bare 8-10% Tusen takk for et meget godt svar! Setter pris på det.
Ballder Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Hadde en e34 525 med den utvekslingen (minnes det var 2.64. Men men..) Og den passerte lett 240km (målt med gps) uten at turtalls sperren slo inn. Husker dessverre ikke eksakt turtall. Den diffen fikk seriøst juling på en fornuftig måte, og viste aldri tegn til havari på de to årene jeg hadde den. Bilen var forøvrig mappet til 340hk ett eller annet ved 1.2 bar. men ble kjørt på 1,4-1.5 bar i mitt eie
TheEspenK Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Jeg fant denne for en stund siden uten å huske hvor: RPM x Dekkdim x 3.6 / ( utveksling 5gir x utveksling bakaksel x dekkhøyde) = Eks 98 528I dekk 205/60-15 gir 5 1:1 bakaksel 2.93 1000rpm x 2.05dekk x 3.6 / (1x 2.93 x 60) = 41.97 Ved 1000omdr på 5gir gjør en 98 e39 528i 41.9km/t hvis den har 205/60-15 dekkdim. Bare å putte inn egne tall
Bjrnar89 Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Jeg fant denne for en stund siden uten å huske hvor: RPM x Dekkdim x 3.6 / ( utveksling 5gir x utveksling bakaksel x dekkhøyde) = Eks 98 528I dekk 205/60-15 gir 5 1:1 bakaksel 2.93 1000rpm x 2.05dekk x 3.6 / (1x 2.93 x 60) = 41.97 Ved 1000omdr på 5gir gjør en 98 e39 528i 41.9km/t hvis den har 205/60-15 dekkdim. Bare å putte inn egne tall Endrer til lavprofil: 205-30-15 (1000 x 2.05 x 3.6) / (1 x 2.93 x 30) = 87,9 km/t. Farten blir vel mindre jo mindre høyde det er på dekket? Her får man over dobling av farten :/
Aroid Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Begynn med tallet 60 - dette får en når en regner gjennom alle verdiene i kjeden med normale benevnelser. 60 x Hjulets rulleomkrets i meter (kan også regnes ut teoretisk fra dekkdimensjonen) / Utveksling i bakaksel (sluttutveksling) / Utveksling på det aktuelle giret i girkassen = Svaret blir hastighet i km/h pr 1000 r/min Vist man har dekk 225. 45. 17" ~1.993m og 5gear er eks 0.73 60*1,993/2,65/0,73 = 61km/t - 1000rpm i 5gear.
TheEspenK Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Vist får en det Bjrnar89........................ Jeg fant formelen et eller annet sted på bimmers og lykkelig uvitende regnet jeg litt med den hjemme. Men ja du har jo helt rett! Drøyt å bli tatt i å ikke kontroll-regne når en er 41år Aroid, stemmer dette? 528 igjen 2.93 og 1:1 5te 205/60-15 = 197 rulleomkrets. 60 x 1.97 / 2.93 / 1 = 40.31 528 har da 40.31km ved 1000 på 5te
Aroid Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Vist får en det Bjrnar89........................ Jeg fant formelen et eller annet sted på bimmers og lykkelig uvitende regnet jeg litt med den hjemme. Men ja du har jo helt rett! Drøyt å bli tatt i å ikke kontroll-regne når en er 41år Aroid, stemmer dette? 528 igjen 2.93 og 1:1 5te 205/60-15 = 197 rulleomkrets. 60 x 1.97 / 2.93 / 1 = 40.31 528 har da 40.31km ved 1000 på 5te Ja stemmer det.
TheEspenK Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Vist får en det Bjrnar89........................ Jeg fant formelen et eller annet sted på bimmers og lykkelig uvitende regnet jeg litt med den hjemme. Men ja du har jo helt rett! Drøyt å bli tatt i å ikke kontroll-regne når en er 41år Aroid, stemmer dette? 528 igjen 2.93 og 1:1 5te 205/60-15 = 197 rulleomkrets. 60 x 1.97 / 2.93 / 1 = 40.31 528 har da 40.31km ved 1000 på 5te Ja stemmer det. Takker, kjekt å ha en sånn liten formel-samling
Joachim_M5 Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Mye lettere å bruke tabellen litt ned på sida i linken jeg legger ved, da ser man hastighet på alle turtall i alle gir! http://www.autopower.se/tips/default.asp
TheEspenK Skrevet Mars 1, 2012 Skrevet Mars 1, 2012 Mye lettere å bruke tabellen litt ned på sida i linken jeg legger ved, da ser man hastighet på alle turtall i alle gir! http://www.autopower.se/tips/default.asp Da regner jeg med superturboD er like fornøyd som meg. Nyttig den autopowersiden joacimM5, vært der fler ganger og kikket på "begagnat" men den viste jeg ikke om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå