Jump to content

Bilen går varm og ''koker'' over, men vannet er kaldt! e34


marsla
 Share

Recommended Posts

Bilen min har nå stått stille i rundt to uker fordi jeg måtte bytte bensinpumpe så har ikke kjørt den før istad og da gikk den varm etter 3 min. Siste gang jeg starta bilen så måtte jeg ta ut radiatoren til tining, fordi jeg hadde på for lite frostvæske så vannet hadde fryst (blitt til ''slush'').

Når jeg skrudde opp ekspansjon-lokket litt så merka jeg det var mye større trykk enn det har vært tidligere + at det rant da vann ut under radiatoren. Så kjente jeg på vannet og det var lunket eller kaldt og ikke kokende som jeg trodde det skulle være. Noen som aner hva dette kan være? Vannpumpa?

Link to comment
Share on other sites

Kan tyde på at det kan være en isklomp/blokasje i vannsystemet...

Eller at du har sprekt topp/toppakning siden du får så høyt trykk!

Det som et også kan være er, vannpumpe som du sier. Orginale vannpumper har en svakhet, det er at skovlehjulet er laget i plast og vist at bilen har gått litt eller at du har prøvd og starte bilen med slush/is i vannkanaler så kan vannpumpen ha røket. Jeg ville skrudd ut denne og sjekket, er det +grader der bilen står? Så du er sikker på at du ikke har mer is i kjølekanalene påmotoren?

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet ikke bilen før jeg hadde tint hele radiatoren og hatt på kjølevæske. Bilen står ute og er plussgrader nå så burde vel ikke være is, men tar vel litt lenger tid å tine is inni blokka enn et par dager med opp og ned med blått og rødt på gradestokken, så kan vel som du sier, være en liten isklump et sted?

Link to comment
Share on other sites

mest sannsnylig IS, men er jo et kjent fenomen at e34 vannpumper er laget av tyggis. så ja de går i stykker lett.

hadde et problem der vannpumpe vifta var knust, tok meg flere timer å plukke ut all plast delene som lå inni vann rørene.

Kjøpte da så en aftermarket som var laget av metall :) synd motoren allerede var ødelagt, så har ikke fått brukt den nye vannpumpa egentlig.

Link to comment
Share on other sites

mest sannsnylig IS, men er jo et kjent fenomen at e34 vannpumper er laget av tyggis. så ja de går i stykker lett.

hadde et problem der vannpumpe vifta var knust, tok meg flere timer å plukke ut all plast delene som lå inni vann rørene.

Kjøpte da så en aftermarket som var laget av metall :) synd motoren allerede var ødelagt, så har ikke fått brukt den nye vannpumpa egentlig.

Kopi av det som skjedde meg meg også. Orginale vannpumpa løste seg opp og delte seg rundt om i vannrør.

Link to comment
Share on other sites

Bilen fiksa seg selv uten at jeg bytte vannpumpe eller termostat, så var nok bare noe is. Nå har den helt fin temperatur når jeg kjører, men når jeg stopper blir bilen varm igjen etter noen sekunder. Det virker som termostaten ikke slipper ut vann på tomgang, fordi temperaturen blir helt normal og fin igjen med en gang jeg starter å kjøre. Noen som har vært borti dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...