Gå til innhold

Teroretisk topphastighet i forhold til utveksling og dekkdim


Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet og prøvd å regne ut teoretisk topphastighet på bilen min i forhold til utveksling og dekkdim. en evighet, men jeg blir ikke klok på disse formlene.

Så, er det noen der ute med mer kunnskap enn meg som kan regne ut dette for meg?

Girkasse, 5. gir 1:1

Diff, 1:4,44

Dekkdim 215/45-17

Hva blir da den teoretiske toppfarten ved 6250 rpm på motoren?

Edit: Fant ut av cet. Hadde blingset på et komma og syntes det var litt rart med en toppfart på 167000 km/t på en 318... :lol:

Legger ut formelen her i tilfelle noen andre skulle trenge den.

Motor rpm / girutveksling / diffutveksling x rulleomkrets / 1000 x 60 = Toppfart.

Med mine tall ble dette da: 6250 / 1 / 4,44 x 1,9644 / 1000 x 60 = 167,blablabla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er en bil du har i daglig drift er det ikke å anbefale med slik utveksling. Du vil få en rask bil og 167 km/t er nok i det daglige, men du vil ved en hastighet på 83,5 km/t få et turtall på 3125 rpm og det er veldig slitende å høre på i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne utvekslinga på e30 318is, fungerte greit det men mest fordi jeg traff mere passende turtall ut av svingene... Åssen motor er det snakk om?

Du vil sikkert få inntrykk av at det går noe bedre men jeger ganske sikker på at hvis du tar tida fra 0-160 så vil du komme dårligere ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er en bil du har i daglig drift er det ikke å anbefale med slik utveksling. Du vil få en rask bil og 167 km/t er nok i det daglige, men du vil ved en hastighet på 83,5 km/t få et turtall på 3125 rpm og det er veldig slitende å høre på i lengden.

Hehe, jeg har kjørt rundt i et år med en gammal japsepickup med manglende bakpotte og mellompotte som var sprengt etter tidenes ettertenning, så litt bråk er jeg ikke redd for.

Jeg har hatt denne utvekslinga på e30 318is, fungerte greit det men mest fordi jeg traff mere passende turtall ut av svingene... Åssen motor er det snakk om?

Du vil sikkert få inntrykk av at det går noe bedre men jeger ganske sikker på at hvis du tar tida fra 0-160 så vil du komme dårligere ut..

Det er en M43B18 det gjelder. Og den trenger sårt litt bedre aks. Jeg kunne forsåvidt gått for en 3.91 diff, men mener jeg trenger ny mellomaksling og drivakslinger også da, så virker som mer pell :P

Hvordan det evt vil bli med tida fra 0-160 er kan jeg ikke uttale meg om for jeg har ikke prøvd, men 0-140 f.eks vil jeg tro går merkbart kjappere. M43 motoren har jo maks effekt på 5500 rpm og maks moment på 3500 etter hva jeg har lest/erfart. Har jo merket at det ikke skjer noe særlig før 3-3500 rpm så vil ha en bil som er så turtallsvillig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...