Gå til innhold

TV2 Hjelper deg - Tilbakeskruing av kilometerstand

Erebus
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som så programmet på torsdag, hvor NAF stilte i studio og tok til orde for et nasjonalt register over bruktbiler mtp kilometerstand. Dette for å unngå den omfattende svindlingen som foregår og samtidig koster bilkjøperne mange tusen kroner.

Jeg må si jeg reagerte sterkt på arrogansen til representanten til Statens Vegvesen (husker ikke hva hun heter i farten). Intet snakk om å vurdere det engang, dette var bilistenes problem.

Selvsagt tenker vedkommende på hva et slikt register kommer til å koste i kroner og øre. Til det er det bare å si at det finnes x antall milliarder i inntjente bilavgifter som ikke brukes til bilrelaterte formål. I tillegg er det overveiende sannsynlig at et slikt register ikke vil koste spesielt mye. Km-stand kan legges inn online ved hver eneste EU-kontroll. Om ikke annet, vil det forhindre at biler plutselig har 100k færre kilometer på telleren når bilselgeren har tryllet med datamaskinen sin. Eller rettere sagt, det vil være mulig for potensielle bilkjøpere å avdekke nettopp dette.

Selv tør jeg ikke annet enn å kjøpe biler fra seriøse merkeforhandlere. Jeg innbiller meg ihvertfall at dette ikke er et problem hos dem.

Andres erfaringer med dette?

En ting er sikkert. det er altfor mange BMW`er her til lands med 150-200.000 på tellern, og da i særdeleshet E30 og E34`er! Mange av disse har nok i realiteten gått 300-400.000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til di som trodde dette ikke var noe kjent fenomen ,så kan vi vel se at dette gjelder vel alle merker og årsmodeller .

Leasing biler som er 3 år og kjørt 60000 km på tellerverket ..........

Regreim havari på 90-100000 km så har vel bilen i virkeliheten kjørt dobbelt så langt .

Er nok mange som kjører rundt med feil km stand og ikke vet om det.

Men km er bare et tall ,se heller på standen av bilen .

Di fleste får sperre når dem ser km stand på nermere 200000 km .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten er jo sjelden interessert om det ikke er penger å tjene. Se bare på regnr databasen. Før kunne man søke opp GRATIS på vegvesen.no, i dag må man betale penger for å sjekke det via SMS, og får enda mindre opplysninger.

Forøvrig burde det lages et slik system så vi får ordning på dette en gang for alle.

Men når det kommer til gamle biler som E30 og E34 spiller det liten rolle om bilen har gått 200 eller 500k, det er tilstanden på bilen som er viktig. Det er jo det som skiller bilfolk fra Ola og Kari - evnen til å se forbi km standen. Det er jo nærmest pandemi mot å kjøpe bil over 200k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som så programmet på torsdag, hvor NAF stilte i studio og tok til orde for et nasjonalt register over bruktbiler mtp kilometerstand. Dette for å unngå den omfattende svindlingen som foregår og samtidig koster bilkjøperne mange tusen kroner.

Jeg må si jeg reagerte sterkt på arrogansen til representanten til Statens Vegvesen (husker ikke hva hun heter i farten). Intet snakk om å vurdere det engang, dette var bilistenes problem.

Selvsagt tenker vedkommende på hva et slikt register kommer til å koste i kroner og øre. Til det er det bare å si at det finnes x antall milliarder i inntjente bilavgifter som ikke brukes til bilrelaterte formål. I tillegg er det overveiende sannsynlig at et slikt register ikke vil koste spesielt mye. Km-stand kan legges inn online ved hver eneste EU-kontroll. Om ikke annet, vil det forhindre at biler plutselig har 100k færre kilometer på telleren når bilselgeren har tryllet med datamaskinen sin. Eller rettere sagt, det vil være mulig for potensielle bilkjøpere å avdekke nettopp dette.

Selv tør jeg ikke annet enn å kjøpe biler fra seriøse merkeforhandlere. Jeg innbiller meg ihvertfall at dette ikke er et problem hos dem.

Andres erfaringer med dette?

En ting er sikkert. det er altfor mange BMW`er her til lands med 150-200.000 på tellern, og da i særdeleshet E30 og E34`er! Mange av disse har nok i realiteten gått 300-400.000...

Husk at i Norge er alle offentlige etater sterke motstandere av bil, derfor fortjener man å bli lurt om man er så dum at man vil køpe en slik unødvendig ting. NAF er i mine øyne heller ikke mye bedre i mange andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...