Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Fikk plutselig startproblemer med min BMW E46, M43 motor. Jeg startet den en ettermiddag, startet helt uten problemer, og etter en liten stopp et sted ville den ikke starte selv igjen. Vi måtte da dytte den igang, og da gikk den helt fint og som den skal.

Tenkte batteriet først, så jeg ladet det hele natten, men ville fortsatt ikke starte neste morgen. Har også prøvd ved hjelp av startkabler til ingen nytte, så batteriet kan vel utelukkes. Når jeg prøver å starte kommer det ingen lyd, men hvis man holder på det grønnet relèt i boksen på høyre side under panseret, kjenner man at det veksler over. De 4 første gangene hørte man også et litt kraftigere klikk når man prøvde å starte, noe jeg ikke lenger hører. Har aldri hørt at den prøver å dra igang etter at dette skjedde, noe den forrige starteren gjorde når den begynte å ta kvelden (har nemmlig byttet starter for 1 års tid siden, dog til en "ny" brukt)

Har også hatt ut dette releèt og prøvd det manuelt og målt på det, uten at jeg er sikker på hva det er til. Innslagsreleèt/startrelè sitter vel på selve starteren har jeg skjønt, og er ikke så lett å finne ut av om er i orden vil jeg tro. Gikk etterhvert grundigere til verks, og etter hva jeg kan kjenne og se sitter alle kabler som de skal på starteren. Fikk etterhvert målt på den også, og til vanlig har jeg 12V mellom motor/jord og plusstilkoblingen på starteren. Når man prøver å starte får jeg 0V, helt til man slipper nøkkelen igjen. Kan dette stemme? Jeg ville trodd det skulle vært motsatt egentlig. Har dessuten jordforbindelse til 2 av de andre mutterne på starteren.

Har forresten prøvd gamle triks som å banke og slå litt på starteren, sette bilen i gir og vugge fram og tilbake til ingen nytte.

Kan det virkelig være starteren som er gåen igjen? Var et mareritt å bytte den sist, så vurderer å sette det bort denne gang.

Ekre

Skrevet

Kan legge til litt for å kanskje hjelpe andre med lignende problem etter at jeg har funnet og rettet feilen;

Ringte inn til et BMW verksted og la ut om problemet, og fikk da et tips om at jeg kunne prøve en startkabel fra gods/minuspol og til motorblokka. Når jeg gjorde dette ble det endelig liv i startmotoren igjen. Da måtte det selvfølgelig være dårlig jording av motoren som var problemet.

Etter litt leting fant jeg en liten lask som gikk fra karosseriet og til motorfeste nede ved høyre framhjul. Tok av denne, pusset og vasket rent både kabelsko og gods, og strammet godt til igjen, og da var alt i skjønneste orden. Kabelskoen på motorfestet var festet på feil side av øret på motorfestet, noe som gjorde at den fikk lite kontakt med metall, og det kom fort irring og skitt mellom der (byttet motor forrige sommer, må ha blitt festet feil da).

Når er alt i orden, og føler jeg var heldig som slapp så billig unna, var klar på å sende den på verksted for å bytte starter igjen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...