Gå til innhold

***Kekkonen's E39 Touring***


 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da var det min tur til å lage en "skrytetråd" av bil og prosjekt;)

Kjøpte i høst min første Bmw E39 520iAT (Shadowline) 1998 mod .

Bilen ble kjøpt hos en forhandler og var/er en utrolig ryddig bil til tross for sine snart 280000 på veien.

Den var voksenkjørt og mer eller mindre helt original foruten 18" M felger og hvite blink foran og bak.

Ikke er den fullspekket med topputstyr heller men den har en del + sort skinn med "maritime" innslag :P

Det ble tittet på flere biler før jeg til slutt bestemte meg for denne, rett og slett fordi den var hel og uskrudd av unge "bakgårdsrever" som ofte gjør gull om til bly når det kommer til bil og smarte ideer. (No offence til forumets seriøse unge bimmere, men det er faktisk forskjell på ungdom/voksenkjørt:) Tilløp til rust på fordører og bakluke fantes i små millimeter størrelse men vinterens salt har sørget for at det nå har blitt betydelig mer synlig rust.

Så denne sommeren blir det å få lakkert bakluka og nedre del av fordørene på begge sider.

Utover det så har jeg fått ros og skryt av andre for at jeg har en utrolig hel og pen bil. :)

Har ikke gjort noenting med bilen i vinter annet enn hyppig bilvask, men siden jeg har falt så sterkt for den som jeg har så blir det nå å beholde bilen og sette mitt eget preg på den.

Legger foreløpig ut ett par bilder av hvordan bilen så ut den dagen den ble kjøpt i høst, de "gubbete" M felgene er solgt og nye er kjøpt inn.

Venter bare på to nye framdekk som kommer neste uke og senkeskåler som skal få lov til å slippe fronten ned ett par cm ;)

I vinter har bilen gått på 15" alu med standard dekk...så stuket er ganske gubbete akkurat nå :P

Planen foreløpig er følgende:

-Etter vinterens harde medfart på bil og lakk er det straks duket for lakkrens, polering og voksing

-Senkeskåler fremme, da bakkeklaringen gir plass til en hel (uheldig) syklist imellom dekk og metall ;)

-Nye Zito felger.

-Maritime innslag i interiøret skal lakkeres sort med høyglans.

-Nye tekstilmatter er bestilt da de gamle er revnet og slitt.

-Lakkering av framdører og bakluke.

-Hengerfeste skal av og ny bakfanger på. Tidligere eier har hatt den glupe ideen med å montere fast hengerfeste og skjære ut ett megahull i fangeren. :roll:

-Vurderer sterkt riegerleppe til frontfanger og tåkelys i org. fanger. (Alle har M fanger, og jeg vil ikke være som alle dere andre.) :P

Slik var den når den ble kjøpt i høst.

5jwocgppb5fv4yw3ptxi.jpg

yflac5m5zvl02ffzvmlq.jpg

Sånn ser den ut pr. idag..uvasket for øyeblikket.

kduhtv531i3e6fskh5dy.jpg

sisjmn69frie68g36rt9.jpg

Nye Zito felger 8,5 & 9,5 x 18", dekkdim blir: 245/40-18 bak og 225/40-18 framme.

Håper disse kommer på i løpet av neste uke/helg hvis langtidsvarslet ser bra ut ;)

61qita73955mrvtj36ej.jpg

7qd1q4v5gkbly6jod9g5.jpg

Kommer til å legge ut bilder når jeg har fått lakkert marinelistene i bilen og når senk/felger er på ;)

Regner med at det kommer til å bli en betraktelig annen bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg idag vært hos Bavaria for å få "godkjent" fra de et oppsett på 8,5 og 9,5x18" på bilen slik at jeg kunne få det inn i vognkortet.

Ikke enkelt da ikke alle hos bmw skjønner problemet og ikke kan skrive ut ett papir mer enn det som ligger i data systemet.

De var enige i at bilen kunne ha det oppsettet men kunne ikke skrive ut og signere på det siden det i datasystemet på Touring ikke fantes.

Ergo, de turte ikke ta en egen avgjørelse annet enn hva BMV fabrikken hadde levert bilen med. :?

Noe irritert ringer jeg felgleverandøren og forklarer problemet og at jeg vil ha det inn i vognkortet.

2 minutter etterpå ligger Tüv-papirer til nedlasting på min epost. :applause:

Så nå er det bare å vente på de to siste dekkene, montere, ta med Tüv-papirer og rusle opp på biltilsynet og får det skrevet inn i vognkortet ;)

Bavaria kunne ikke skjønne at andre med Touring på forumet hadde fått noe skriv fra andre bmw forhandlere på at de godkjente dette oppsettet på touring selv om de mente at det passet...da de kun hadde lov til å forholde seg til oppsettene som fabrikken hadde levert på de forskjellige bilene...

Og dette var det 3 stk på Bavaria som nikket seg helt enig frem til #-o

Vel vel...jeg er iallefall forberedt og har fått papirene i orden før jeg monterer...så ingen skal stoppe denne karen i teknisk i etterkant og være "smart-ass" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dekka på felg og påmontert bil...blir vask/claying/lakkrens/polish & voksing av bil etter jobb inatt :D

Ser nå virkelig at jeg trenger senk foran....bak ligger dekka pent oppunder kanten men foran er det...tja, 7-8 cm klaring. :-k

Fatter ikke at bmw har laga bilen slik engang...er jo helt tragisk! #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dagen gått med til bilpleie og jeg må selv si at jeg begyner å bli temmelig fornøyd :)

Nå er det senk neste på lista ;) ...fra gubbebil til sommerbil...jeg digger våren!! og ikke minst..16 grader i skyggen idag 8)

Her er noen bilder av dagens resultat..syns selv at det har blitt en helt annen bil iallefall :)

h60px0f9i1bfzf5xuhcz.jpg

iq4r7gv8ipp917kahkv3.jpg

hr63j3sljgdtg6ie6fgp.jpg

2bcorxfe1nb8sm7945w3.jpg

x4f6h0la2dj9j0gx00x5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var senkesettet ankommet :D

Skal prøve å få tatt noen før og etter bilder....blir 40/30 senk.

Spacere bak blir vel heller ikke så dumt, lagt ut hjula 5mm nå men vurderer litt til..få senka først og se hvordan det blir med hjulbuene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden senking lar vente på seg til mandag grunnet stengt postkontor, så ble det litt annen småfikling idag..

Har fått gjort noe med det maritime innslaget i form av imitert treverk i bilen, ble ikke høyglans sort som planlagt men carbon istedet.

Nyrene fikk seg også en liten omgang med carbon...nyrene var liksom det eneste i chrome på bilen (bortsett fra felgene) og ble litt feil på en shadowline syns jeg.

Resultatene ble som følger:

9kbb649z9nf29b304ocp.jpg

Før - Chrome.

69i0i5aabhz87vemhg7o.jpg

Etter - Carbon.

5ab2tp38yp8250b82vrf.jpg

Montert på bil.

k6s68kublg19nrmxjmlq.jpg

Da var det slutt på å kjøre "båt" - Carbon på alle treverkslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...