Gå til innhold

Hvilken motor er å foretrekke i e30?


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om motorbytte i e30en etterhvert. Valget står hovedsaklig mellom s38 og s50. Hvis man tar hensyn til holdbarhet etc. Både med og uten pustehjelp, hvilken er å foretrekke og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S50 er mer lineær effektkurve, der S38 er muskelmaskin med litt M20 kick i turtallsregisteret rundt 4000.

Kan være lurt å holde seg til 3.6n om du skal ha S38 siden blokkene på 3.8L ofte har små sprekker. 3.8n er en motor som ble strukket litt for langt i forhold til effektuthenting, ut fra grunnkonstruksjonen og teknologien som var tilgjengelig da de lagde den, etter min mening.

Jeg ville handlet meg S54, det finns neppe mer optimalisert rekkesekser i verden. Og jeg tviler på at vi vil se en bedre i fremtiden, i serieproduksjon. Mye sintere enn S50 orginalt. Leveres med bedre dimensjonert innmat enn S50 også. S54 blir "smallblock" chevyen for oss BMW trimmere i framtiden, som LSx motoren er for amerikanerne. En relativt holdbar plattform for uthenting av avsindige effekter. Hvis du studerer S54 motoren ser du at de har flyttet over grunnkonstruksjonen til å evolusjonere i sine S65 og S85 motorer, som i praksis er bygd på samme prinsipp, mye turtall, lite volum, tighte klaringer og masse effekt med vanos og ca like mye Nm som Hk.

S50/S54 er også mer plassvennlig og enkel å få plass til i E30 motorrommet. Ser ganske OEM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar oddis! Med s38 er det vel egentlig kun å shimse ned traversen noen mm for å få igjen panseret, og bruke m30/alpina motorlabber for å få den i. Og utenom dette er det vel kun å lage et nytt stikk til ledningsnettet på bilen. Forholdsvis enkelt og plug'n'play.

Mellomaksling og eksos må jo byttes/tilpasses uansett hvilken motor jeg velger.

Ved s54 må vel innsug bygges om/bygges nytt eller så må jeg bytte bkf. I tillegg er det problematikken rundt EWS2. Når det kommer til skruing, og tilpassing skal jeg nok få det meste til, da jeg syns jeg er flink til å få ting til å passe.. Men akkurat denne EWS biten virker som en vanskelig utfordring for meg. Jeg har fått med meg at jeg må sende vekk hjernen for å få vekk sperren, eller konventere til datasprut? evt flytte over tenningslåsen og kjøre med nøkkelen i tenningen hele tiden, men det er som jeg har forstått ikke helt problemfritt det heller..

Et kjapt budsjett for meg slik jeg ser prisnivået ligger på motorene+ arbeidet som må gjøres, så regner jeg med at en s38 koster ca 25-30 000 startklar i bilen, uten spesielt mye "mikkmakk".

s54 koster anslagsvis fort 45-50 000, og er vesentlig mer krøll for å få start.. Er disse pengene virkelig verdt det? Det er da spesielt holdbarhet jeg setter som prioritet (derfor også jeg ikke er spesielt giret på b38)

Hvis noe først går galt, for meg som kun er hobbymekaniker, og aldri har åpnet en motor før, er det ikke lettere for meg å starte på s38 enn s54?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S38 er mer lettskrudd når du først skal åpne motor pga. vanos, men alt utvendig er alfa omega hva du velger.

S38 er trang å få nedi E30n, og alt passer såvidt og må bankers/moddes dit. Spesielt lite plass mellom motor og radiator. Elvifte og muligens litt modding av termostathus-armen. Noen bygger radiator i frontramma for å få bedre plass. Hør f.eks med Jørgen_A her inne for spesifik modde-detaljer på S38n.

På begge motorene må du uansett lage noe overganger til oljekjøler for få den i korrekt posisjon. Alt etter hvor bra du vil at innstallasjonen skal være.

Det kreves også noe grenrørsmodding på begge motorene.

Viktigste er å få tak i en god S-motor. Disse er dyre å overhale, og skal du først overhale lønner det seg å kjøpe oppgraderte deler (som får trimme-hormonene til å løpe løpsk).

S54 er ikke så avansert lenger nå som man får sendt hjernen til reflashing der man tar bort alt av sensorer til drivverk og diverse CANbus interface og kjører orginal elektrisk gasspedal. Men som du sier, det er enda et hakk dyrere enn både S50 og S38.

Et argument er at S54 motoren egner seg til videre overlading orginalt, noe ikke S50 og S38 gjør, ettersom de er veldig marginalisert i innmaten (les: marginalisert stempelkonstruksjon). S54 motoren leveres også med MLS pakning orginalt som gjør at den er meget godt forbredt til overlading. Så kan du reflashe orginal ECUn til f.eks ESS spec om du går for kompressorsats en gang senere. Og da har man 500-550hk.

Spørs hva du vil.. er du rundetidsjager er ihvertfall S38 klart ulempelig kontra de to andre.

På S50/S54 er det samme problematikken med bremseservo. En 02tii eller en enkelbelg Golf 1 forsterker (tii'n er dobbel i dybde) er ofte valgt som bremseservo. Evt. E24/E28/E32 hydraulikkbrems.

S38 må også moddes i innsuget, men ikke så mye som S50. Å tilte motoren godt over mot passasjerside hjelper også endel, og man kan ende opp med å tilte og kappe bare litt i innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg swapper heller motor fra prius i e30en enn s14 ;) en ordentlig bmw SKAL ha 6er.

Takk for gode tips oddis! Det er altså slik og forstå at s38en er vesentlig annerledes enn m30 da? Jeg må bygge custom motorlabber og girkassefester for å kunne tilte motoren nok da?

Jeg jobber jo på et mekanisk verksted, så å bygge et nytt innsug skal være overkommelig også. Kan jeg da slippe unna med orginal bkf? med s54?

Ved eventuell kompressor senere, vil det da bli problemer for meg hvis jeg tilter motoren?

de fleste monterer vel kompressoren på høyre side.

Pris for en reflashing?

Jeg bygger for en blanding av rundetider og sladding.. Blir med delrin foringer nå i første omgang, så stivt og hardt blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M30 har i praksis lik blokk som S38, og trenger samme motorfester. Det finns noe alpina "M30 i E30" labber å få kjøpt i Tyskland vet jeg, og så lager Jørgen og Anders det til deg (JAAS Performance).

På S50/S54 motor bruker du E36 6 cyl motorfestearmer, der trenger du ikke å lage custom. Og evt. E28 535/M5 gummiputer.

Det er stort sett samme prosess og problemstillinger du må gjennom uansett om du bygger S38 eller S50/S54. Men S38n er større fysisk og tar mer plass framover og du får noe verre vektfordeling.

Angående innsug på S54 så er det et minimalt problem. Sett dit en hydraulikservo eller noe ala Golf/02 tii, så er problemet løst, samt tilt motor litt over med en spacer på motorfeste f.eks.

Alt avhenger av hvor mye tid du vil legge i det. Så vil det være folk som mener den ene løsningen er bedre enn den andre. Men jeg mener at så lenge du ikke skal kjøre rundetid og racing vil det spille nada rolle hvordan du plasserer motoren i motorrommet. En dedikert baneracer vil uansett senke og flytte tilbake motor så mye som overhode mulig. Og da tar ting 5 ganger i tid.

Angående kompressor så kan du jo bare kikke på Thunegutt sin tråd, han har jo gjort nettopp det.

Ta kontakt med Timo på E30.de (webmaster) så dirigerer han deg til han fyren som reflasher og gir priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg swapper heller motor fra prius i e30en enn s14 ;) en ordentlig bmw SKAL ha 6er.

[-o<

Å, dine ord varmer mitt hjerte!!! Ta også kast den riskoker firrer i en datsu eller noe!!! Klart, den har 700 hk til slutt og sist, men da på likemye ladetrykk som f1 fra 80 tallet, og like mye nm som en halvsliten taliban esel. Og register som ser ut som morrabrød.

En gjennomført bmw SKAL ha 6´r eller åtter eller tier eller tolver :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg swapper heller motor fra prius i e30en enn s14 ;) en ordentlig bmw SKAL ha 6er.

[-o<

Å, dine ord varmer mitt hjerte!!! Ta også kast den riskoker firrer i en datsu eller noe!!! Klart, den har 700 hk til slutt og sist, men da på likemye ladetrykk som f1 fra 80 tallet, og like mye nm som en halvsliten taliban esel. Og register som ser ut som morrabrød.

En gjennomført bmw SKAL ha 6´r eller åtter eller tier eller tolver :lol:

Nei.. KUN 6er.. Og med polizei brillene mine på, uten overladning. V8 etc handler kun om å levere et produkt ihenhold til hva hovedvekten av markedet forventer, og ikke ut fra hva som er bmw i mine entusiast øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddis, det blir foreløbig uaktuelt og flytte torpedovegg etc. I tilfelle går jeg hele veien med rørramme, men det ligger noen år fram i tid hvis det i hele tatt skulle bli aktuelt. Selvom jeg også vet at vektbalansen i bilen blir best slik. Hadde jeg tenkt utelukkende på vekt/effekt, ville jeg nok vurdert m52 og overladning, men som skrevet tidligere, er driftsikkerheten noe jeg foreterekker framfor det siste av ytelse i en eller annen form. Meste parten av begrunnelsen ligger i At jeg må bli en langt bedre sjåfør enn jeg er nå, for å kunne bruke protensialet i bilen likevel. Vil e30 ix bkf fungere? Jeg ser at den er langt mindre i diameter enn vanlig e30, og noe mange som bygger m50 benytter seg av. Hcordan er det med bunnpanne, peilepinnerør etc.? Likt som ved swapping til m50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ls44mm: Eneste prius som har turbo fyrer med diesel da :s

Skjønner at du må ha penisforlenger med det språket der :)

Beklager for ot..

Hæ? Diesel? Prius? Snakka vi ikke om s14 firrer? Skjønte ikke den jeg :(

Skjønner at du må ha briller med den lesingen der :lol:

Ja, beklager ot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om en orginal e30m3, eller gjennomført forsøk på å være det, så er det greit nok.. For min del skal e30 bli en lekebil. Både ved isbanekjøring, sladding og rundetider. Jeg er derfor mest interessert i en motor som leverer mest "gøy" pr krone inkl holdbarhet. Hele bilen blir et kompromiss, noe motoren også må bli. Muligheten for å tvinge mer effekt senere vil jeg heller ikke slå fra meg.

S14 er en bra motor på mange måter, og om den hadde hatt 300hk orginalt til en ok pris, så ville den vært aktuell pga vekt osv. Men jeg syns ikke at prestanda fra noe annet enn r6 hos bmw leverer det jeg ønsker, og da spesielt s motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...