Gjest erlinge28 Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Skulle kjøre hjem fra jobb imårest, og da jeg satte bilen i revers for å rygge opp innkjørsel, var det så å si ingen revers..har alltid vært fin og tight kassa, men nå helt plutselig funker ikke revers. Virker helt fin i drive, så hva kan jeg gjøre for å feilsøke etter problem? Best og bare bytte til manuell med en gang? Har hørt at disse automat kassene på e34 og e39 er noe dritt, men trodde ikke den skulle ta kveld på den måten..kassa har rullet 300.000km. Svar mottas med takk!
OKSE Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 300 000Km for ei automatkasse er ikkje gale, har sikkert vore påpassa då? Det billigaste alternativet er sikkert å få tak i ei brukt girkasse.
hauken Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Tds har altfor svak kasse,og reversen ryker først,sa han som skulle ha 25t for å overhale min kasse...
Gjest erlinge28 Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Skal sjekke om giroverføringa er riktig justert, og om den er riktig, tror jeg nesten det er billigst og best å bygge om til mamuell..ser på noen tråder at automatkassa kan ryke på 150.000km også, så da vet man jo aldri om det kan skje igjen hvis jeg feks. kjøper ei brukt automatkasse..
OKSE Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Det er viktig med oljeskift på automatkasser, uansett kva produsenten seier. Det er ikkje noko som heiter livstidsolje, oljen blir skitten av clutchene inne i kassa og det blir avleiringar. Det er no sjølvsagt at ein må vedlikeholde ei automatkasse slik som ein gjer med ein motor, alle skifter olje på motoren vil eg tru. Ein annen ting er at det er mange verksted og hobbymekanikara som skrur ned bunnpanna, skifte oljefilter og fyller på ny olje. Då har ein skifta knapt halve oljemengda, oljen som ligger i converteren og oljekjølaren er ikkje skifta.
hauken Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Ombygging til manuell på e39 er visstnok en svært omfattende jobb har eg hørt
Gjest erlinge28 Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Hva legger du i omfattende jobb? Har en kompis som har bygd om til manuell på en e34 525tds (den girkassa jeg tengte å bytte til) og det gikk forholdsvis greit..er forresten motoren fra en e34 som står i min e39. så motorene er samme iallefall.
hauken Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Da min kasse røk,spurte eg om de var billigere å bygge om til manuell enn å overhale,de ble dyrere å bygge om fikk eg til svar.Har ingen kunnskaper om sånt,men de var iallefall en Bmw expert som sa det.
Aroid Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Vist du skal bygg om så må du ha donor bil. Må flyttes over pedal sett,clutch sylinder master og slave, gir overføring, clutch, svinghjul, girkasse og mellom aksel. Må også lur motoren at den trur den står i Drive.
Gjest erlinge28 Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Har ikke tenkt å sende bilen på verksted for å bygge om, så det blir nok ikke så dyrt..har funnet komplett donor bil, men det er e34, så jeg skal ringe gs imorgen for å høre hva de har å si..har hørt om det å lure hjernen til at den står i Drive, tror ikke det skal bli noe problem..vi får se imorgen..men må nok ha en annen mellomaksling..hadde vært greit å hørt med noen som har prøvd dette før kanskje? Altså fra e34 til e39..
Aroid Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Du må nok ha gir overføring,pedal sett, med clutch sylinder og mellom aksel fra e39 Jeg er ikke sikker om e34 og e39 har samma type gir overføring system heller på gearkassen kan hend du må bygg om der fra ny til gammel type. Du må no ikke bruk 525tds gearkasse. Kan no bruk fra m50 serien
Gjest erlinge28 Skrevet April 10, 2012 Skrevet April 10, 2012 Grunnen til at jeg hadde tenkt å bruke e34 525tds manuellkasse er fordi en kompis har en liggende. Får ta en runde på huggeri å sjekke, men tror mellomaksling blir det største problemet..var ikke samme delenr på e34 tds kassa å e39 kassa iaff..sjekket opp mot en e39 520i også, men ingen som stemte..
Gjest erlinge28 Skrevet April 10, 2012 Skrevet April 10, 2012 Mellomaksling som skal passe er på tur fra GS. Drar på huggeri imorgen for å hente pedalsett og giroverføring, og girkasse har jeg fått tak i av en kompis, så da tror jeg ikke det skal bli så stort problem alikevell!
Gjest erlinge28 Skrevet April 16, 2012 Skrevet April 16, 2012 Da har jeg begynt på ombyggingen, men er det noen som vet eller vet om noen som har prøvd å bytte fra automat til manuell på E39? Er litt spent på hva jeg skal gjøre for at hjernen skal tro at bilen står i P..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå