Gå til innhold

Noen med innsikt i tøyning og utmatting her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker litt på en ting. E36 M3 GT/LW og IS class 2 har alle det frontsverdet for å gi ekstra marktrykk på bane eller ved høye hastigheter. Mange setter på en slik Rieger "GT" leppe for at det ser kult ut, og bygge mer på leppa, men ingen gjør det jo pga marktrykket (nokså sikkert ikke bevisst i hvertfall), men hvis man kjører 200-250 med ei slik leppe på, hva er "sjangsen" for at leppa, evt fangeren vil bli plastisk deformert eller evt knekke? I konstant fart, SKAL det jo holde, men ved humper motvind etc, blir jo påkjenningene mye høyere. Den orginale innfestningen er jo 3 metallfester som holder sverdet på plass, noe som hjelper betraktelig på utmattingen av plastikken...

Noen som har noen idèer?

Skrevet

Plastikk er et stoff som tåler forholdsvis lite belastninger uten å bli plastisk deformert, i forhold til stål og aluminium.

Selvfølgelig vil det nok oppstå en del belastninger som kommer fra vibrasjoner og vindmotstand.

Det blir nok litt vanskelig å regne seg fram til kreftene som oppstår på sverdet.

Når det gjelder hastighet og vindmotstand, øker motstanden i 3. potens i forhold til hastighet.

Eks: Hvis det trengs 10hk for å nå 50 km/t, trengs det 80hk for å nå 100km/t.

Dvs. at vindmostand er forholdsvis høy i 200-250 km/t.

Jeg tror nok heller avskjæring i skruene (skjærspenning forårsaket av vindmotstand og vibrasjoner) er mer fremtredene enn kreftene som virker på selve plastikken.

Skrevet

Ja, jeg vurderte å lage en modell i CFD, bare for å sjekke hvor mye jeg måtte dimensjonere skruene i, men tror nok det skal gå fint uansett hva jeg gjør... er jo ikke ofte man kjører så fort uansett, men er jo fint om det holder skulle man "få et innfall"

Får regne litt på det :-)

Takk for svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...