Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å kikker litt på en 316 E30 1990 hos en bilforhandler. Er jo en relativt gammel bil, og selvfølgelig er det rust på den. Utseendemessig er det kun litt overflaterust.

Jeg lurer på om dere har noen tips til hvor jeg skal se etter rust neste gang jeg skal se på den? Og ellers andre ting jeg bør spørre om. Bærebruer og foringer feks? Hva er typiske feil på en slik bil?

Om det viser seg at det er null rust, hvilken pris ville dere gidd om den hadde gått 252 000km?

Hilsen førstebilskjøper :)

Skrevet

Hei.

Det du kan begynne å se etter er rust i kanaler, under teppet bak fører og passasjer stol (generelt under hele om mulig).

Om det er takluke så sjekk rundt denne.

Jekkfester rundtom er jo greit at er hele.

Bakplata kan fort være runsta istykker, samt indre hjulbuer og batterikassa bak (om det står bak på en 316).

Du kan ta en titt i motorrom for å se litt rundt der, spesielt rundt dempertårna (dette gjelder dempertårna bak også)

Er nok en del andre ting du bør sjekke, så greit ha den oppe på bukk syns nå jeg om det finnes muligheter for dette.

Det er jo en gammal bil, så her vil du alltids finne humbug og skavanker.

Hva ligger den ute til? Med tanke på at det er en 316 som har gått 252tusen.

bruktbil selgere er alltid slue, ha det i bakhue :)

Og lykketil med ditt førstebils kjøp!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Skal ha den opp på bukk ja, så skal nok få sett skikkelig på disse tingene du nevner!

De kjøpte den fra en bilforhandler i Trondheim, fikk pruta den ned fra 35000 til 16000. Deretter brukte de 16000 på å få EU godkjent den. Så kostprisen ligger på 32...

20 000 kr var ikke aktuelt, så planen var å by 24 om det viser seg at den er i tipp topp stand.

Skrevet

Personlig ville jeg ikke gitt 32tusen for en 316. selvfølgelig, det kommer jo helt ann på teknisk stand og utseende. men så er det meg da, hadde ikke kjøpt en 316 uansett :P

Prøv å finn ut av hva som ble byttet før EU-OK, evt også hør om du kan se mangellappen fra år dem kjøpte den.

Men det ringer jo en bjelle når dem fikk pruta fra 35 til 16 tusen :D

Skrevet

men tanke på at bilen er nylig eugodkjent, så er det nok mest sansynlig rust du skal se etter tenker jeg, eventuelle sprekker/skavanker i karossen. Kommer jo litt ann på hvem og hvor den har vært på eu-godkjenning henn.

Men kan du ikke slenge opp link til evt annonse?

Skrevet

De har ikke lagt ut den ut på nett pga latskap! :)

Tror nok det er rust som blir viktigst å se på ja, samt se hvilke slitedeler som har blitt byttet ut og ikke. Hva jeg muligens blir nødt til å skifte i nærmeste framtid..

Er det mye trøbbel med disse bilene egentlig? Min far er helt klar på at disse bilene bare er trøbbel, og at det er kun japansk som fungerer :P

Skrevet

Er det mye trøbbel med disse bilene egentlig? Min far er helt klar på at disse bilene bare er trøbbel, og at det er kun japansk som fungerer :P

Faren din har faktisk rett, Men det gjelder kun 316, og det kommer av motoren som står i denne modellen, m40b16 Regreim MÅ byttes hver 40.000km eller før. de tikker som faen, og de er skikkelig daue. Absolutt ikke noe jeg hadde betalt mer enn 5.6000,- for.

M40 motoren er uten tvil den verste motoren til Bmw.

Som nye var de også som regel veldig dårlig utstyrt. så de er egentlig ikke noe å ha, med mindre du liker å bytte regreimer og kun skal ha den fra a til b.

Skrevet

Ja, M20'n er egentlig en veldi fin motor. Men her også kommer ventiltikking fort om du ikke behandler med kjærlighet. Fint å få flyt på olja samt varme på motor og oljeskift når tiden er inne for det. Men dette er jo generelle regler uansett motor og bil..

Konklusjon: finn deg en 320 og stell pent med den.

Skrevet
Har sett mangen bra 316 gått for 6-7 tusen, så hadde ikkje betalt meir enn det ;) Men anbefaler ein 5 serie med m50 motor asso 24 ventiler vist du vil ha noe som varer.

Rustfrie 316 gått for 6-7 tusen? Feilfrie? :shock:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...