Gå til innhold

S38b38 m5 motor i e30. Ingen gnist, men det meste er ok.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har klart og rota vekk det verdifulle A4 arket eg fekk med av forgje motor eiger som stod kva ledninger som skulle i kva. Da fra motor, og til det orginale elektriske stikket i bilen. Var det kun 5-7 ledninger som var vesentlig viktige og koble om eg husker riktig? Og resten unødvendige og koble til? Stod i 25 motor, så blir vel fra S38b38 til m20b25?..

Står litt fast her, og begynner minke på andre ting som må gjøres før oppstart. . . :-/

Takker så meget på forhand om nokon gidder hjelpe meg litt her:-)

Mvh Bjarte Åberge:-)

link til prosjektet:

http://212.20.196.86/forum/viewtopic.ph ... 38692afb15" onclick="window.open(this.href);return false;

Skrevet

det sto der så jeg. noen e30 har ikke speed puls i stikket. da er det bare og koble seg inn på brun/rød ledning bak på speedo inne i bilen med den som er svart/hvit. helsvart skal til svart ledning under dashen på den svarte ledningen i den kontakta med 3 ledninger i. da funker turteller i org speedon.

Skrevet

Sjå der ja:-) Veldig nyttig tråd det der:-) No hiver eg meg på da i måro så får me sjå om eg får kobla da riktigt:-)

Ja fint når det meste i speedometeret funker:-)

Så mange tusen takk for hjelpen:-)

Mvh Bjarte:-)

Skrevet

Har funnet ut av det meste til S38b38 motoren og fargene osv.

Men har ikkje blitt mye klokere på det som står i bilen. I stikket er det kun 10 forskjellige ledninger "pinner", og veldig få av fargene eg fant på nette stemmer overens med di som er på stikket...

Er litt blank på dette, og ikkje lett med halvbra oversettelse fra tysk til norsk..:/:p

Skrevet

Han som hadde den før sa det var en 316 fra start av. Men med 325 donor bil. Var ikkje sikker på kva dei hadde gjort med hoved ledningsnettet med stikket. Men var ganske sikker på at det var 325 der og.. Men trudde dei hadde litt fleire ledninger i stikket sitt en 10 stk bare? Og siden fargene ikkje gjekk heilt overens (for meg) hvertfall, tenkte eg kansje det var noe annet.. Kan jo og ha nappet utav div unødvendige pinner i stikket da tidligere. Men legger ut eit bilde av korleis stikket fra bilen ser ut undenfra:

m8xg12ibmjh2hrbb3bsj.jpg

0t9btgzcq2pez56xxut1.jpg

8olia0a50wjga3hy7p2u.jpg

Og var ein del av oversettingen fra tysk til norsk gjennom Google translate greiene eg ikkje skjønte. Som :

2 bl / dere Statisk Oljenivået (ordet DERE eg ikkje heilt ser kva farge det er) Gul kansje?

GN / hv Diagnostisk kontakt for tenning ( HV eg ikkje klarer finne ut kva farge det skulle vert..)

Og fant heller ikkje Starter og Tenning fra S38b38, kva ledninger det var.

Muli eg berre kobler opp fra invendigt sjølv da det er startknapp og ingen tenningslås i bilen..

Og er vel ikkje alle som er like viktige og betydningsfulle ser eg..

Takker for svar og hjelp:-)

Mvh Bjarte:)

Skrevet

Kan stemme med det 88 bis 94, altså det nederste stikket på tegningen ja.

Var 2 stk som var litt merkerlige.. Men kan koble opp strøm på systemet og se kva det evt kan vere.. Tenkt ein del på dette i gårkveld og natt, så har hvertfall satt meg greit inn i dette til "nestegang";-)

• 2 weeks later...
Skrevet

Takker for mye hjelp og veiledning thorbis:-) Heilt konge, og har virkelig satt meg inn i detta ledningsnette til b38. Men har søkt, målt og funnet ut div ting som kansje kan få motoren til å ikkje starta..

Eine Jordings Motstanden "inn" til hjernens ledninger er død. Så ingen kontakt på andre siden av den. (den sorte "boksen på det første bildet nedenfor..

Eller eine "Vanos" Sensor til kammene, som er heilt oppe med toppen. 2 stk, eine av dei er muligens ute av funksjon..

Ellers er han som hjelper meg redd for at hjernen kan ha tatt skade eller er ødelagt på eit vis.. :-/

Vist hjernen er feil med, evt kor masse vil det da CA koste med ein brukt? Sikkert få igjen og verdi på ein sån vil eg tru?

Kva annet kunne det kansje vert da?..

Har tatt oppigjen alle jordnings loddingene, da dette ikkje var av topp "kvalitets arbeid" fra før.. Var 2 ganske dorlige jordings "overganger" der som Kansje kan ha gjort noe. Og har skikkelige hylser til og lodde sammen med, så blei enormt bra etter det:)

Skulle vert avgårdekåre og kjørt 1 runde i powerdrit no, men ikkje eit "sjokk" at det ikkje blei da... Men kjekt og få den klar fortest mulig selfølgelig:) Og sikkert div. andre ting eg må gjera etter motoren er i orden, ting tar jo tid, og er synd det ikkje er fleire timer i døgnet;-)

Takker masse for svar/hjelp :-)

qf6ts7l9tps4eylcm216.jpg

0wsbaqld8n9d5qhk189n.jpg

Skrevet

Då har eg forhøyrt meg ein del med tidligere eiger, og kom over at kansje eg hadde kobla eine ledningen feil.. Minus kontaktene til coilene har vert på pluss kontakt... Og ikkje rart det da ikkje har gått veien.. Har vel da mest sannsynligt tatt knekken på hjernen og da?

Men er hvertfall glad for at eg fant ut av kva som var feilen..

Så ja tar oppigjen div koblinger og legger opp rød farge til pluss og brun/sort til jording... typisk når ein gjør sånne feil som dette, og er fort og koble feil for ein som meg når div røde ledninger skal på jord osv;-)

Men takker så masse for hjelpen eg har fått:-) Fant og ein hjerne her inne til 2500, så finner ut i morgen om eg trenger kjøpe da, var og redd for at dette var dyrere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...