nordbo Skrevet April 27, 2012 Share Skrevet April 27, 2012 Så nettopp en video på YouTube om bytting av bremseklosser på E39 ifm at jeg skal bytte skiver og klosser i helgen. En ting jeg reagerte på i filmen var at han påstod du måtte løsne lokket på mastersylinder (et reservoir man kommer til under luftfilteret) for å unngå å introdusere luft i bremseledningene når man klemte inn stempelet i kaliperen. Er det nødvendig? Har aldri gjort det ved bytte av klosser på noen av mine tidligere biler. Når man klemmer inn stempelet skyver man jo bare bremsevæske tilbake i retning reservoiret. Skjønner ikke helt hvordan man skulle få luft i systemet av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 27, 2012 Share Skrevet April 27, 2012 Dette hørtes litt spesielt ut. Men er jo ikke verre enn å lufte bremsene som er en mye mindre operasjon etter skifte, hvis det skulle være nødvendig. Jeg har dog aldri gjort det ved skifte av klosser på mine E39. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet April 27, 2012 Share Skrevet April 27, 2012 Jeg løsnet lokket da jeg byttet bremser etter anbefaling fra en eller annen guide. Å fjerne kupefiltboksen over reservoiret tar maks 1 minutt uansett, så det var ikke noe å lure på egentlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nordbo Skrevet April 27, 2012 Forfatter Share Skrevet April 27, 2012 Jeg skrev forresten en kommentar med samme spørsmål under selve YouTube videoen, men hadde ikke regnet med å få noe svar. Fikk svar 30 min etterpå: It's not 100% necessary. but as the fluid decreases there is air on top of it. I open the reservoir so that as I force the pistons back in the pressure created by having the cap on doesn't force that trapped air into becoming an air bubble. Another thing you can do is just open the bleeder screw as you push the pistons in. This way you get the old fluid out and then just top off the reservoir. It's a good idea to change your fluid and bleed the system with each change or every two years anyways. Siden det bare tar noen minutter å løsne luftfilterboksen, og Hollabaloo har hørt det samme, får jeg gjøre det bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F10 Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 Men det er lurt å skru av lokket på beholderen da det går mye lettere å presse stemplene tilbake. Det er bare et lite hull du skal presse luften/evt. bremsevæsken ut av Og så har du kontroll så bremesvæsken ikke renner over. Bremseæske er ikke noe særlig bra for lakken. Men med det samme du holder på er det lurt å skifte bremsevæsken. Skal jo byttes annethvert år alikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå