Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge dette ikke går utover hjulbuene på bilen så mener jeg at dette er lovlig. Men du må få dette godkjent :=)

I mitt vognkortet står det med 195/65 R16 Men jeg kjører med 225/45/18.

Skrevet

Rulleomkrets her er innenfor 1,5 %, så den er ikke noe å bry seg om.

Du kan forsøke å få det godkjent hos Statens vegvesen, men jeg ville latt det være, da det kan være de spørre etter papirer på 4-hjulskontroll, i tillegg til TÜV-papirer på felgene.

Skrevet

Tviler på de sier noe som helst.

Med mindre dekkbanen stikker utenfor skjermkanten, de ser dekket er slitt, eller at det er ekstremt lite klaring mellom skjerm og dekk, har de igrunn ingen grunn å bry seg.

TÜV på felger er noe de færreste får med og bryr seg heller lite om dette.

Eneste "problemet" du muligens vil få er på EU-kontroll. Da vil du få en toerfeil med 'feil dekkdimensjon' eller noe slikt.

Det er ikke verre enn å legge om til f.eks vinterdekkene, hvis de har en godkjent dekkdimensjon.

Når jeg tenker meg litt om, hvis du har brukerhåndboken til din bil, sjekk hva som står der angående lovlige størrelser på felger og dekk.

I boken til min E46 står det lovlige dimensjoner fra 15" og opp til 17".

Kanskje dette kan brukes som godkjent dokumentasjon for å få ført inn flere felger inn i vognkortet?

Skrevet

Så lenge man er innenfor 5%-regelen og ting ikke stikker utenfor hjulbuene er det ikke noe å bry seg om. Jeg fikk eu-godkjent min E39 i vinter med 195/65-15 dekk, noe som er en dimensjon som ikke står på typegodkjenningen eller i vognkortet. Men LI er godkjent og rulleomkrets er bare 2,8% mindre enn standarddim.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...