Gå til innhold

Valg av bilsterio

Anbefalte innlegg

Som emnet tilsier, så lurer jeg på hvordan man skal velge seg et godt anlegg!

Mulig jeg er dum, men er sikkert fler enn meg som lurer, så hvis noen kunne vært snille og forklar, så ville dette blitt satt stor pris på!

Hvordan velger man riktig anlegg? Med tanke på alle spesifikasjonene. Hva vil max watt, rms mm. tilsi? Hva er det man burde se etter?

Har også lest at man burde styre unna diverse merker, slik som Boss. Men hvilke merker er det som er de "beste"? (Noe som er rimelig og meget godt, ikke et merke som man må selge bilen for å få råd til)

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks watt er ein meiningsløs info som eg aldri ser på.

Rms kan ein sjå litt på. Er greit at forsterkeren klarer å gi nok effekt til høgtalerene. (særligt for dei som skal spille høgast muligt)

Høgtalere mrd masse watt liker eg ikkje. Dei trenger masse strøm. Da må du ha kraftig forsterker. med kraftig forsterker må du og oppgradere dynamo og batteri.

Er bedre å sjå på høgtalere som har høg følsomheit.

Og so er det vel sånn at jo dyrare jo bedre. Men lyden er jo litt forskjelligt ifra merke til merke, so det er greit å høyre på lyden først.

i ein bil er det ikkje alltid so lett å få eit bra lydbilde, so høgtalerplassering + demping er eit par ting ein bør sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Pioneer/Alpine cd-spiller med high-volt linjeutganger og grafisk equalizer

-Focal/JBL/Infinity Kappa/Harman Kardon/DLS komponentsett fremme

-Rockford/Dynabel forsterker til frontsett og monoblokk til subwoofer

-JL/JBL/Hertz 1stk 15" som får spille inn i kupeen, i lukket kasse eller portet kasse med lav tuning

Alt dette er bare eksempler, som vil gi tilfredstillende lyd.

-Når du kikker på antall watt er det RMS som gjelder. Er det bare god lyd og ikke "høyest mulig volum" du er ute etter, så driter du i watt bortsett fra når det gjelder forsterkere. Velg ut høyttalere av merker som nevnt ovenfor. Heller en billig høyttaler fra et bra merke, enn en dyr høyttaler fra et dårligere merke. Velg gjerne høyttalere med høy følsomhet (f.eks Sensitivity: 93dB 1w/1m). Infinity Kappa er fine når det gjelder dette ;)

-Når det gjelder valg av forsterker, velg noen som leverer en del mer enn høyttalerne trenger, fra et merke som er kjent for lydkvalitet. Dette for at forsterkerene ikke skal gå varm, men jobbe lite og ha full kontroll over lyden, uten noe støy eller forvrenging. Dynabel og Rockford Fosgate er merker som lager rimelige og gode forsterkere.

-Pass på at signalkabler og høyttalerkabler blir liggende så godt isolert som mulig fra strømkabler. Dynamostøy (hyling i høyttalerne) er en grusom ting å oppnå. Litt lydisolasjon er også å anbefale, men mange biler er bra nok isolert fra før til vanlig bruk.

Håper dette var til hjelp, send gjerne en PM for flere tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har kommer frem til to kasser jeg står mellom.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29267696

eller

http://www.dynabel.no/Shop/Product/dyna ... %22/DY9162

den siste er det den doble kassa.

Var i Sverige i sta og så etter noe jeg likte, det var disse to jeg kom frem til, men stoler ikke på personellet på TV-boden eller Nordby digital. Han på Tv-boden sa jeg skulle bruke en 250 W(rms) 2 ohms forsterker på en 4 ohms 400 w (rms) basskasse. Dermed prøver jeg å spørre noen som virker som har peiling;)

Noen av disse to du kan anbefale fremfor den andre? og har noen noe peiling på hvordan forsterker jeg trenger til dem?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...