Gå til innhold

Løsne justering for spissing ? (fast rust, nøkkel glipper)

Anbefalte innlegg

Skrevet

E39, Nettop bytta demper og "Nav"(aluminiumen som alt sitter i) og Hjullager, og nå er spissinga helt vill, gjetter på at variasjoner i støpen/oppborring i det brukte navet jeg satt inn er årsaken.

Låsemutteren på styrestaget løsnet rimelig greit, og jeg får greit holdt igjen på ytre stang, men 16 fast nøkkelen som jeg så skal vri på det indre leddet med, den må jeg bruke en helt enorm kraft på, og når jeg så gjør, så gir stålet etter og jeg lurer på om gapet i nøkkelen fjærer litt også (den er kjøpt på biltema ja, men ikke av de billigste, og var den beste av de 3 jeg hadde og velge på).

Så for å unngå alt for runde hjørner så måtte jeg bare gi meg. Samme problem på begge sider. Og jeg har mekka noen år, så den glipper ikke pga meg men pga kombinasjon av stor kraft og mykt stål og åpen nøkkel.

Varme med propanbrenner har jeg også prøvd (uten å smelte plastikk eller aluminium), den ble vel ikke helt rødglødende, men fikk nå en rødtone.

Hamring med kobberslegge er også prøvd.

Rustløser (5-56) er også prøvd (står nå).

Etter jobb har jeg tenkt og prøve igjen med ett monster av ei rør-tang, men da kommer jeg garantert til å deformere stålet, så da kommer jeg ikke til med noe standard nøkkel etterpå.

Stanga er ikke smal nok til at jeg kommer inn med dyse nøkler, og dem har jeg dessuten kun i 15 og 17 (ikke 16).

Det enkleste hadde trolig vært å kjøpe ny komplett stang med kule (koster ikke stort), men slikt tar jo tid og få fram med posten fra koed, så da er jeg uten langkjørbar bil en uke til.

Alternativt kan jeg gi opp og sette tilbake det gamle navet, da blir det trolig nesten riktig.

Nei !,.... jeg skal ikke ha noe jul-kontroll på noe verksted. :-)

Hvis noen har erfaring med å bytte komplett stang, så hører jeg gjerne om det også :-)

Gode råd for å få feste godt nok til å drei innerstanga med 100Nm++ ?-)

Skrevet

Neeeei,.... antar du mener den ringen utenfor låsemutteren,.... den skal altså (aheeeem), bankes i retning mot styre-kula antar jeg. ....... Sto ikke noe sånt i noen av E39 bøkene mine, men er mye som ikke står der.

Er det helt standard at den skal bankes/skyves utover ?

Øyner ett lite håp i fortvilelsen her nå :-)

Skrevet

Hvis jeg forstår rett så har du løsnet låsmutter/kontramutter, men klarer ikke å vri/justere styrekula på styrestaget? Hvis det er det som er problemet så ville jeg prøvd å varme med skjærebrenner eller propanbrenner på styrekula. Bare pass på at det ikke blir så varmt at fettet begynner å renne ut av mansjetten på kula. Syns riktignok at det var litt rart at spissinga skulle bli feil pga skifte av støtdemper og hjullager.

Skrevet

jeg ville tatt av indre leddet og. og så satt den i en skrustikke og brukt en svær tang. og i nød varmet forsiktig. fordi disse kan sitte noe inn i helvi.....

Skrevet
Neeeei,.... antar du mener den ringen utenfor låsemutteren,.... den skal altså (aheeeem), bankes i retning mot styre-kula antar jeg. ....... Sto ikke noe sånt i noen av E39 bøkene mine, men er mye som ikke står der.

Er det helt standard at den skal bankes/skyves utover ?

Øyner ett lite håp i fortvilelsen her nå :-)

Det stemmer :) Tror det løser seg for deg nå

Skrevet

Jippi :D

Jeg trodde den ringen var noe de hadde sveist på for å ha noe å lage ordentlige gjenger i. At det var en klem-hylse ville aldri ha falt meg inn, og enda mindre at den skulle av innover (ingen flens).

Den skal altså skyves innover mot låsemutteren (som en da naturlig må skru tilbake litt først).

For å løsne den prøvde jeg først med kobberslegga uten at det skjedde noe, så med ei vanlig cr-v vannpumpe-tang som bare glapp. Så tok jeg den halvmeter svære vannpumpe-tanga mi, klemte godt til og dreide litt, og vips, der løsna hylsa gitt, og dermed lott stanga seg skru (den stanga som er hovedsakelig inne i mansjetten).

At jeg varma hylsa med propanbrenneren dagen før kan jo kanskje ha hjulpet litt. Men obs at har blitt fortalt at aluminium bråsmelter så sikkert lurt og være forsiktig.

Mest trolig årsak til at jeg måtte justere er nok forskjeller i støpen da jeg bytta hele aluminiums huset som kulene og hjullageret og demperen er montert i. ... Ellers er også filosofien min at om noe må justeres, så er det noe som er feil en vei.

Så her ble jeg spart for 3-4 dagers venting på nye deler, og fikk kjørbar bil igjen. Så tusen takk for hjelpen !!! :mrgreen:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...