Gå til innhold

e46 318A går ujevnt etter nytt innsattsfilter


Stava
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Idag var jeg å skaffet meg et nytt Pipercross innsatsfilter fra gs til min 318 e46. Jeg merket at dette var en liten centimeter større en det orginale jeg hadde, men fikk lurt det som noe lunde inn og alt såg tett og fint ut. Da jeg startet opp og begynte å kjøre litt for å teste, så merket jeg at akkuratt som den ikke kom noen vei da jeg ga gass, og tenkte dette hadde noe med at den kanskje var litt for stor.

Så da tok jeg det ut igjen og satt i det orignale og gadd ikke gjøre noe mer med det. Da jeg skulle kjøre igjen, så merket jeg at bilen ikke ville gi noe fra seg når jeg gav gass (den var fortsatt varm) og etter litt kom det feilmelding fra girboksen. Bilen vill ikke bytte gir når jeg drar på (trykker ned "kickdownen"), den bare bygge sakte men sikkert opp turtallet. Hva skjer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen din gikk i nødmodus (tror den låser seg i 3 eller 4 gir) og det er ikke noe skyld i innsatsfilteret.

Du får koble fra batteriet i en halvtime og krysse fingrene på at alt blir tilbakestilt og at girkassen fungerer etterpå uten å gå i nødmodus igjen. Gjør den det så er det sikkert noe galt med girkassen/hjernen/absføleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min 318, dog en E36

Fikk stadig melding om feil på kasse og den låste seg i 4 gir, altså nødmodus.

Jeg hadde bilen på diagnsoe og fikk beskjed om at det vare DME, altså hjernen som var kaputt.

Det visste seg å være heeelt feil.

Kjørte hjem igjen(på nødmodus) og parkerte i gårdsplassen. Bestemte meg for å sjekke over alle kabler i motorrom for å utelukke feil her.

Jaggu fant jeg ut at + kabelen, altså hovvedtilførselen til girkassen var løs. Strammet denne og feilen kom faktisk aldri tilbake. Kjørte bilen i 2 år etter dette, så solgte jeg den til en kompis. aldri skjedd for han heller.

Tipper det som skjedde var at girkassen mistet strømmen i et lite sek, derav nødmoduset.

Siden kabelen var løs skjedde jo dette hver gang jeg var ute å kjørte.

Det flaueste var jo at mekanikerne på BMW-verkstedet ikke fant ut av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom historie:) Men når du sier +kabelen, mener du direkte på batterie da? eller som du egentlig sier en egen kabel ned til girkassen?

Som jeg nevnte tidligere så har jeg ikke mye peiling på "nyere" biler, men kan litt mer om min tidligere audi 80 fra 1992 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værst tenkelig er jo at girkassa er kaputt og må byttes.

Ny koster denne litt over 30000,- til din bil, men å få tak i en brukt er jo selvfølgelig å fortrekke.

men nødmodus er jo til for å ikke skade selve kassa.

Hva som forårsaker nødmoduset vil nok mest sannsynlig komme frem ved en diagnose(ikke i mitt tilfelle da :roll: ) så du få en pekepinn.

Men vil anbefale deg om du er litt handy, eller få en kompis til å se over alle koblinger, kabler osv ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at jeg er litt handy ettersom jeg er utlært industrimekaniker:).

Wow, altså det går an å kjøre bilen, men med en gang etter oppstart så fjusker og "gjynger" den en del, men så plutselig etter et par min så er den ok kjørbar. Det har også kommet opp et varselys på eksosen? Men jeg har tenkt og trodd det hele var feil blaning av bensin og luft og at tennpluggene har blitt sota eller noe? Men jeg er ingen bilmekaniker:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell er bilen?

Ang varsel på lambdaverdier: Sjekk den tykke slangen i bakkant av motor, som går inn på toppdekselet. Ofte blir disse som tyggis og da bør den byttes. Da bytter man også pvc-ventil i samme slengen.

Det er også typisk med feil på luftmassemåler på disse. Enkelte ganger hjelper det å dra ut stikket / kabelen på den. Hvis den da blir fin så ligger problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2000 modell.

Det skal sjekkes! Jeg har prøvd X antall ganger å ta ut stikket på måleren, til ingen nytte. Skal kjøpe en flaske med elektrospray og se om det fynker.

En dag igjen før jeg har time hos Meca. Håper jeg slipper denne timen! [-o<

Men syns det hele er litt rart at det skjedde etter jeg prøvde med nytt innsatsfilter. Kan det være selve måleren som har tatt kvelden og gir feil signal ( som gir feil blanding, der av sotet pluggene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg håpte og hadde en misstanke om, det var luftmassemåleren som hadde tatt kvelden, (i en viss grad). Fikk montert nye for 3000kr og nå går bilen slik den skal, og kanskje en smule kjappere:D Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...