Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, stefaren min var inne hos gs idag med bilen, som er en 2008 525dx, som har gått ca. 80k, fordi vi hadde oppdaget en liten oljelekkasje.

Fikk nå vite at turboen er gåen, og at vi må ut med ca. 18000kr for å fikse det.... (Ny turbo, veivhusventilasjon, rensing av systemet) Trodde turbo kostet mer?

Det jeg lurer på er om dette skal dekkes av 5-års garanti? Bilen er importert fra Tyskland.

Skal prøve å ringe Strandveien auto (bmw importør), men vet ikke helt hva vi har rett på her?

Stiller meg også tvilende til kvaliteten på e60, faren min har en 2007 530dx som har gått 55k, fikk vite at girboksen var ødelagt forrige uke (dekkes av garanti).

Skrevet

Samme skjedde med min turbo. 77k. Bilen var 5 år og 3mnd.

Fikk ikke dekket noe som helst.

Jeg skal bort i fra BMW nå, og det er helt sikkert!

Nå blir det noen form for japse, Honda muligens.

Sitter med unger og huslån og full pakke. Da er det skummelt å ha en nyere BMW som familiebil, da dette er og kommer til å være en potensiell utgiftbombe av dimensjoner.

Skrevet

Hva er årsaken til disse turbo havariene? Er det veivhusventilasjon som ikke blir byttet i tide? Longlife oljeskiftintervaller?

Skrevet

Veivhusventilasjon ble faktisk byttet for 5000km siden, etter normert serviceintervall, olje blir også byttet minst en gang i året, men det kan jo være slik som du sier at intervallene er for lange.... Utrolig kjipt ihvertfall

Skrevet

Er ikke noe dårligere enn noe annet. Alle bilmerker er det feil på og skift av automatkasser på garanti er ikke uvanlig. Har kassa først greid seg å gått langt er den stort sett bra og går leeenge.

Turbohavari skyldes ofte lange intervaller og tette tilførselkanaler i motoren. Tror det i noen tilfeller også kan være turboen i seg selv som er litt dårlig. BMW går ofte 150-200 tusen (bra) Andre bilmerker har noen motorer med gjenganger ras på under 100.000 km og andre motorer fra samme leverandør (annen turbo) som går 200-300 tusen.

En turbo er en slitasjeutsatt del og vil sannsynligvis ikke vare motorens levetid. Veivlager gjør det som snurrer maks 6-7000 omdr., en turbo's lager derimot snurrer med 100.000 omdr. ++ og det er stort sett lageret som er årsaken og da blir skovlen slakk og slår inntill huset i turboen. Det koster å kjøre dieselbil i lengden da det er mange utsatte komponenter som med tiden vil gå i stykker i forhold til en bensinmotor som er en mye enklere konstruksjon. Nesten alle disse utenpåliggende komponentene skyldes krav til utslipp og det må neeeed skal man få lov til å selge dieselbiler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...