Gå til innhold

Tips til god lyd og kobling av stereoanlegg.


Anbefalte innlegg

nei er ikke til alle biler dessverre, jeg hadde 525 tds tidligere og der var det en valeo dynamo, fikk ikke tak i no større reg til den git :( men mange har derimot bosch, og da blir det andre boller. man trenger ikke en justerbar regulator, går lenge med en som gir fast 15v :) men ja, er nok for litt viderekomne. tok det opp alikevell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nei er ikke til alle biler dessverre, jeg hadde 525 tds tidligere og der var det en valeo dynamo, fikk ikke tak i no større reg til den git :( men mange har derimot bosch, og da blir det andre boller. man trenger ikke en justerbar regulator, går lenge med en som gir fast 15v :) men ja, er nok for litt viderekomne. tok det opp alikevell :)

hehe:) ja har valeo selv på 540n så den blir det litt vanskelig med.. fatter ikke hvorfor bmw bruker 14volt regulatorer å ikke 14.4 f.eks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok 15V regulator på meg og, når jeg får byttet til 140A dynamo fra en nordic utgave :) For det er vel Bosch det? På full guffe nå, med 4,5kw RMS, faller spenningen på headunit ned på 11,9 på det værste (på tomgang, uten å gi gass). Og det er jo totalt uaktuelt, så blir et batteri til også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei er ikke til alle biler dessverre, jeg hadde 525 tds tidligere og der var det en valeo dynamo, fikk ikke tak i no større reg til den git :( men mange har derimot bosch, og da blir det andre boller. man trenger ikke en justerbar regulator, går lenge med en som gir fast 15v :) men ja, er nok for litt viderekomne. tok det opp alikevell :)

hehe:) ja har valeo selv på 540n så den blir det litt vanskelig med.. fatter ikke hvorfor bmw bruker 14volt regulatorer å ikke 14.4 f.eks....

Jepp, noe idiotisk. men man kan antagelig bygge om da, viss man skaffer en justerbar regulator ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok 15V regulator på meg og, når jeg får byttet til 140A dynamo fra en nordic utgave :) For det er vel Bosch det? På full guffe nå, med 4,5kw RMS, faller spenningen på headunit ned på 11,9 på det værste (på tomgang, uten å gi gass). Og det er jo totalt uaktuelt, så blir et batteri til også :)

Jepp, 140A dynamoen til e34 er bosch, så da er det bare å kjøre på. men til deg ville jeg ha kjøpt meg justerbar ;)

du har selvfølgelig bytta alle kabler til dynamo, og bytta ut jordingen til batteriet?

Også kjent som Big3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140A jeg har også men den er valeo..men det er E39 velogmerke, jepp alltids mulig å modifisere:)

på full guffe med gamle forsterkeren min(B2 Audio M12) ca 8000wrms så datt spenningen ned på 12,5volt:)

dette uten tb3 kun oppgrradert jording og 53mm2 pluss og minus fra koblingspunkt fremme til batteri bank bak(3x odyssey pc2150s) og en original dynamo på 100A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på e39 og e34 serru. så vitt meg bekjent, så er det bare tds`n som har valeo.nå skal ikke uttale meg om 540. for det vet jeg ikke

Men 518 til 525 bensin har bosch :)

hehe jepp:) forhåpentligvis så går det vell ann og bytte litt over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok 15V regulator på meg og, når jeg får byttet til 140A dynamo fra en nordic utgave :) For det er vel Bosch det? På full guffe nå, med 4,5kw RMS, faller spenningen på headunit ned på 11,9 på det værste (på tomgang, uten å gi gass). Og det er jo totalt uaktuelt, så blir et batteri til også :)

Jepp, 140A dynamoen til e34 er bosch, så da er det bare å kjøre på. men til deg ville jeg ha kjøpt meg justerbar ;)

du har selvfølgelig bytta alle kabler til dynamo, og bytta ut jordingen til batteriet?

Også kjent som Big3 ;)

Har kun oppgradert jordingen til dynamo jeg, fra motor til chassis. Den originale strømkabelen fra dynamo er jo 65mm2 eller lignende, samme kabelen som sitter der om det er 140A. Så den originale holder i massevis i disse bilene. Jorder også rett i batteriet, så har ikke hatt noe behov for å oppgradere jordingen til batteriet heller. Hadde klart meg ei stund til med original dynamo til mitt bruk og, men er jo godt å ha litt skikkelig lading for å være på den sikre siden :) 4,5kw RMS ble ihvertfall mye for ett batteri, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig med deg der Julian, det er fordi at en kabel aldres og fordi en kabel i bil er gjort for store strømmer, men ikke raske. titt på en kabel for bil og en for stereo, så ser du at du har mange kardinaler (eller hva d nå heter) i en stereokabel, mens i en bil kabel er dem grove. er en grunn til det serru. men viktigste er å tenke på at en kabel aldres, spesielt i en bil ;) da tenker jeg på oksidering osv. og ja, dette har jeg selv erfart. en audi jeg hadde, så hadde kabelen oksidert i stykker langt inni kabelen, og det syntes ikke med øyet. tok den ut og bøyde på den, da gikke den rett av. så big3 er en god regel :)

Ingenting er bedre en den svakeste lenken i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti endel ulumskheter ang. Oksidering av kabler.. husk at blir dette galt nok så vil man få varmgang i kabelen og dette kan i værste fall føre til brann...

til bruk i selve motorrommet vil jeg anbefale å bruke en kabel med tinn eller sølvlegering da dette er mye bedre i fuktige områder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve motorrommet vil jeg anbefale å bruke en kabel med tinn eller sølvlegering da dette er mye bedre i fuktige områder:)

Dette bør man bruke i hele bilen, da fuktighet oppstår overalt i en bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve motorrommet vil jeg anbefale å bruke en kabel med tinn eller sølvlegering da dette er mye bedre i fuktige områder:)

Dette bør man bruke i hele bilen, da fuktighet oppstår overalt i en bil ;)

har brukt rene kobberkabler(merk av god kvalitet) i mine biler før å har aldri slitt med irr/korrosjon:)

men er enig i at det er likegreitt å bare kjøre likt hele veien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, rart det da, for det er jo ikke så rent lite med temratur svingninger i en bil ;) men uansett, så hadde jeg gått for sånne kabler overalt, men.....dette er en også en smaksak, og dem irrer over tid. så dette må nesten hver og en bedømme selv, både med og uten lommebok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på, siden endene på kabelen er helt frie for irr. Har dog sett det på lav-kvalitets strømkabler til bilstereo.

Hva er forskjellen mellom grove og tynne kardinaler (eller hva det nå enn heter)? Kan det være irr inni kabelen selvom det ikke er noe på endene?

Jeg mener nå fortsatt at den kabelen som ligger der originalt er overdimensjonert og mer enn bra nok for de originale dynamoene til disse bilene, men selvfølgelig, er de irret innvendig så er det jo ikke igjen mye nytte i de. Derav spørsmålet over :) Er jo litt jobb å bytte denne, men så er det jo lagt ned mye jobb i andre ting i bilen min og, så må jo bare gjøres hvis det er til noen nytte :) Bra info dere kommer med her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...