Gå til innhold

Tips til god lyd og kobling av stereoanlegg.


Anbefalte innlegg

det har med tynne og tykke tråder inni kabelen igjen. joda, dimensjon på org kabel er sikkert bra nok, men uansett, den er ikke gjort for raske strømmer, slik som en bilforsterker trenger. strøm må også transporteres, og her handler det også om fart. men org kabel er jo like gammel som bilen, og med så mye tempsvingninger den har vært med på, så er jeg ganske sikker på at du vil tjene på annen kabel uansett. ja det er en del jobb, men som selv sier, har man lagt mye jobb ellers, så er det dumt å ikke bytte all kabling uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dynamoen skal lade batteriene ja, men batteriene skal jo være store nok til at forsterkerne ikke trenger å stjele ladestrøm eller strøm fra andre komponenter som lys, styreenheter osv :) Og den originale kabelen er jo overdimensjonert til de grader, er jo en grunn til at det ikke er sikring på den. Om den er irret/ødelagt så blir det jo noe annet såklart, men å si at forsterkerne skal få strøm fra dynamoen blir jo feil :) Det er jo nettopp derfor man oppgraderer batterier. Ellers kunne man KUN oppgradert dynamo da, og bare hatt originalt batteri, hvis man allikevel må ha bilen i gang for å få max spenning. Så jeg tror nok fortsatt ikke at den kabelen trengs å byttes ut, men mindre den er irret/defekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har litt rett og litt feil. dynamoensutgift er å levere strøm når den går. punktum. viss ikke, så tapper du batteriet for strøm under kjøring. setter du i et større batteri, da må du også ha større dynamo. det er dette mange gjør feil. folk må sette seg inn i strømmens verden. det er ikke bareå bytte d ene eller d andre. alt ska harmonere. se på folk som driver med db, er ikke bare batteribytte der gitt ;) joda, skikkelig batteri gir strøm som f.... men hva pokker hjelper d, om du ikke at dynamo til å lade dem opp igjen ????? et batteri gir ca 12.6v, og en dynamo14-15 volt, åssen skal du få batteriene til å gi alt til ampene da?

Idag så er børster og laderegulator samme sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en ting til. kabelen til starter er dimosjonert til ekstreme strømmer, at det ikke er sikring kommer av at det blir noe problematisk, er en del parametere som spiller inn. har sagt det før, du kan ikke sammenligne kabel til starter og til bilstereo. da kan du like godt bruke såkalte truckkabler da. det har med raske transienser å gjøre. men du gjør akkurat som du vil. fungere gjør det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri nevnt kabelen til starteren, kun kabelen fra dynamo til batteri. Om man må oppgradere dynamo kommer jo an på bruken til hver enkelt person. Hvis man hører på moderat volum til vanlig, og har et strømtrekk på kanskje 50A så klarer den originale dynamoen fortsatt fint å holde batteriet fullladet, og om man drar på skikkelig innimellom så klarer den fortsatt å lade opp igjen batteriet og holde det fullt når man skrur ned igjen volumet. Men selvfølgelig må man oppgradere dynamo hvis man skal ha mange 100 Ah. Til mitt bruk vil jeg klare meg fint med 140A originaldynamo til 200Ah, sålenge jeg da kjøper børster med 15V regulator. Og til å være et anlegg som ender opp på 6kw så er jo det bare bra. Dog kan jeg jo ikke spille på fullt i flere timer, verken med bilen i gang eller skrudd av. Men er jo ikke ofte man har et 800A strømtrekk i mer enn noen sekunder om gangen, enten det er konk eller for gøy.

Men du ga meg en oppvekker på spenning fra dynamo i forhold til fra batteri, så selvfølgelig - jo større dynamo jo mindre spenningstap ved høye volum. Og det merker man jo, som nevnt tidligere, god forskjell på :) Så da har jeg fått opp øynene litt mere i dag og, hehe. Og det er jo det man har diskusjonsfora til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, du sier at du ikke prater om kabelen til starter, det gjør du, for den går fra batteri, til starter så til dynamo, så kabelen vi prater om er til begge deler gitt. neida du trenger verken bytte det ene eller det andre, men du vil uansett bytte til større dynamo, noe du bør. Nå husker jeg ikke formelen i hode,men tror ikke du har et strømanlegg som gir deg 6kw gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med irr i kabelen har mye å gjøre med kvaliteten på kabelen:) har man en skikkelig kabel som er 100%oksygenfri så skal det litt til før den irrer.(den vil såklart gjøre det over tid)

å skifte kabel fra dynamo til batteri er absolutt et pluss:)

blir litt teknisk nå men bær med meg..

en original kabel har noen få tykke kordeller(de kobberstråene)

denne fungerer vel og bra til å frakte den strømmen bilen skal ha, men det mange ikke vet er at strømmen går i den ytterste delen(rundt hver kordell) å ikke i hele kordellen/kobberstrået.

derfor er det bedre å bytte til en såkalt "bilstereokabel" som, har flere tusen kordeller på samme tverrsnitt(mm2) den vil fremdeles frakte like mye strøm, men den leverer den fortere da den har mer "plass" til elektronene.

dynamoen skal somsagt over levere strøm til hele bilen og den leverer som vanligst amperen/strømmen i en spenning på rundt 14,4 volt.

det som da skjer når du durer igang stereoen er at denne da leverer den strøm den har ekstra(etter alt det bilelektriske har tatt sitt) til forsterkeren(e) når spenningen da synker til batterinivå(12.6-12.7) så tar batteriene over(for nå er det i hovedsak tomt for strøm fra dynamoen)

derfor er det ekstremt viktig å ha en godt/riktig dimensjonert strømbank/batteribank.

det er grunnet dette folk bytter til større dynamoer for å rettogslett få et større overskudd av strøm å ikke nå grensen til dynamo fullt så fort:)

med en større dynamo vil man kunne spille høyere å få mer effekt ut av forsterker:)

i opeln jeg bygget anlegg i hadde jeg en batteribank på 420aH denne ble ladet av en dynamo på 100A gikk fint det(minste spenningen jeg var nede i var 12.5volt) en mindre dynamo må rettogslett kun ha mer tid for å lade større batterier thats it:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i opeln jeg bygget anlegg i hadde jeg en batteribank på 420aH denne ble ladet av en dynamo på 100A gikk fint det(minste spenningen jeg var nede i var 12.5volt) en mindre dynamo må rettogslett kun ha mer tid for å lade større batterier thats it:)

Og dette er et håndfast eksempel på det jeg sa tidligere. Man trenger ikke flere 100A dynamo for å kunne drive et stort anlegg, sålenge man har nok strømbank og høy nok spenning.

Og nå forstår jeg litt mer om hvordan kablene fungerer, så da blir det å oppgradere denne/disse til sommeren :) Takk for utdypet info fra dere begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i opeln jeg bygget anlegg i hadde jeg en batteribank på 420aH denne ble ladet av en dynamo på 100A gikk fint det(minste spenningen jeg var nede i var 12.5volt) en mindre dynamo må rettogslett kun ha mer tid for å lade større batterier thats it:)

Og dette er et håndfast eksempel på det jeg sa tidligere. Man trenger ikke flere 100A dynamo for å kunne drive et stort anlegg, sålenge man har nok strømbank og høy nok spenning.

Og nå forstår jeg litt mer om hvordan kablene fungerer, så da blir det å oppgradere denne/disse til sommeren :) Takk for utdypet info fra dere begge :)

det er sant men for å få høy nok spenning(typ 14volt) så er man avhengig av en større dynamo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...