Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal etter planen i gang med omfattende rustfjerningsjobb i sommer, og som med mange e36 er det rust i nedkant av dørene. De fleste anbefaler å bytte dører, men jeg er skeptisk til dette også, siden jeg ikke vet hvor mye rust det er på innsiden av falsen i en annen brukt dør. Alternativet er selvfølgelig å kjøpe ny dør, men 4 stk nye dører blir fort en del lapper.

Tenkte litt på syredypping. Hvilken syre brukes til syredypping av karosseri? Jeg satt og funderte på om det lot seg gjøre å brette opp falsen på dørene litt, lage til et lite bad og sette nedkant av dørene ned i syre. Deretter kanskje fylle falsen med noe rusthindrende middel (brunox?) og klemme falsen sammen igjen etter rengjøring, og toppe det hele med å fylle døren med penetrerende olje for å hindre at det kommer ny rust nedi falsen. Alle dørene mine er i veldig god stand ellers, så det er litt synd å kaste de bare pga rusta i falsen. Noen innspill på dette?

Skrevet

tror nok å stelle i stand dette prosjektet fort blir dyrere enn å kjøpe nye dører.

+ med så mye syreinnkjøp + diverse andre ting risikerer du vel PST på døren :) hører de har trappet opp fra dvalen de hadde før 22. juli

Skrevet

Tja, er det så kostbart for litt syre da? Trenger jo ikke så voldsomt mye. :D Hehe ja, du sier noe der. Blir jo fort 5 lapper for en ny dør, og med fire nye dører + bagasjelokk blir det fort kostbart. Tenkte også på å brette opp falsen og sandblåse godt innvendig, burde vel gjøre samme nytten det også?

Skrevet

sandblåsing er vel like effektiv som å fjerne rust ved hjelp av syre.

Ville heller sandblåst skikkelig og gått over igjen for å forsikre seg om at du fikk tatt alt, pusse ned for så å syrebehandle/rustbehandle og deretter grunning.

Det burde vel holde lenge

Skrevet

Ja, så lenge det ikke bobler frem igjen etter ett drøyt år slik som når et "proft firma" skulle fikse det samme. De pussa vel sikkert bare utsiden. Skal du ha noe gjort skikkelig må du gjøre det selv har jeg funnet ut.

Nå har jeg ikke sett så nøye på falsen, men hvordan bretter man den ut? er den bare klemt sammen med kitt mellom platene? Trengs det noe spesielt verktøy for å gjøre jobben lettere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...