Gå til innhold

E39 - 523iaT - noe "defekt" med girkassen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg kjøpte en 523iaT(97') for en tid tilbake hos en her på forumet, og med det var det en ting med girkassa(dette kan jeg ikke si sikkert, kan være clutch og for det jeg vet) som fulgte med. Han fortalte hvordan det var og hva han TRODDE hadde gjort at det var slik som det var; Han fortalte det at han hadde kjørt og tatt nedi med olje-pluggen til girkassa, og etter det kjørte han 2 km ca før han så streken bak seg å kjørte kjapt inn på en bensin stasjon for å få det fiksa. Jeg kan ikke huske om dette var det som var starten på det, men husker han sa det var det han som sagt TRODDE var årsaken.

Uansett, her er greia;

Når du står i Park og skal sette i Drive, revers, fra revers til drive og vica versa, så tar det et par sek(dette kan variere, av og til ikke i det hele tatt, men tar litt tid når det er i Reverse den er) før den tar.. Som at det tar litt tid før den løser inn.. Noen ideer om hva som kan forsake dette?

Dette er ikke noe som plager meg, jeg klarer fint å leve med det, men er det noe som kan bli skikkelig dårlig "in the long run"?

Det kan også skje når du står i drive å stopper for eks en rundkjøring, og skal kjøre deg inn igjen etterpå.. Som at den ikke løser inn å du får rykk i bilen da du har pedalen litt langt inne og ikke får den ut igjen før den faktisk starter å ta. Samme kan skje om du er for kjapp å trykke in gassen når du har satt den i Drive eller Reverse.

Litt vanskelig å forklare dette, men om det er noen spørsmål videre så spørr i vei!

Er dette noe jeg burde ta på verksted å få fiksa, er det noe som kan leves med hva?

Hater å skulle bli lurt om det er noe, spesielt om det er en her på forumet.. :P

Siden jeg kjøpte den har jeg ikke kjørt den så lang, ca 500 km. Den har nettopp passert 175 000 på meteret.

Takker på forhånd for all hjelp!

///Frank

Skrevet

Fulgte det med clutch til automat?oljepluggen til girkassa sitter oppe på siden av kassa så det skal egentlig være umulig å kjøre den nedi så det lekker,noe som ikke stemmer her,for din egen del håper jeg ingen har lurt på deg en defekt automatkasse.

Skrevet
Fulgte det med clutch til automat?oljepluggen til girkassa sitter oppe på siden av kassa så det skal egentlig være umulig å kjøre den nedi så det lekker,noe som ikke stemmer her,for din egen del håper jeg ingen har lurt på deg en defekt automatkasse.

Fulgte ikke med noe som helst.. Tror egentlig ikke han var ute etter å lure meg, men vet ikke jeg :s Er jo mulig.. Han virket som en real selger, og ville ikke noe "vondt" ment på en måte.. Så vet ikke :s Bilen går som et skudd når den først er i gang, det er bare denne greia her :s

Det med pluggen var vertfall det han sa når vi prøve kjørte den :s

Skrevet

Var nok oljepluggen på motoren han mente som hadde lekkasje 2km,prøv en reset av automatkassa med minuskabel på batteriet av i ca 30 minutter,er det ingen forandring ville jeg sjekket oljenivå på kassa så fort som mulig.

Skrevet
Var nok oljepluggen på motoren han mente som hadde lekkasje 2km,prøv en reset av automatkassa med minuskabel på batteriet av i ca 30 minutter,er det ingen forandring ville jeg sjekket oljenivå på kassa så fort som mulig.

Olje på kassa skal være ok, da den var på service 3 dager før jeg kjøpte den for å sjekke sånt osv.. Hvordan gjør jeg det du forteller med reset av kassa?

Skrevet

Jeg ville tatt et oljebytte på kassa, da dette kan gjøre en gammel kasse til "ny" ved bare denne servicen.. STM i Sverige hvor jeg overhalte min anbefaler å bytte olje hver 50.000 km tross for at BMW sier det er livstid olje på kassa. ;)

Skrevet
Jeg ville tatt et oljebytte på kassa, da dette kan gjøre en gammel kasse til "ny" ved bare denne servicen.. STM i Sverige hvor jeg overhalte min anbefaler å bytte olje hver 50.000 km tross for at BMW sier det er livstid olje på kassa. ;)

Ja, men som jeg sa, den var til service i februar å mener det ble byttet.. Skal ta en titt i boken å se, så poster jeg senere..

Men i konklusjon, jeg burde ta den inn på verksted for å få det sjekket?

Edit:

Den var inne til Olje-service på 174 285, til dato er den rett over 175 000..

RÅD?

Edit: går gjennom kvitteringer osv for versket før jeg kjøpte den, 1 feb i år var den på sjekk, og 8 feb hos "bilservice VEST AS" ble det byttet olje filter og fylt 6,7 liter motorolje blandt annet, men det kan jo være oljeskift vell?

Skrevet

Sjekk nivået ja... Hadde samma problem, var for lite olje og derfor bygget trykket seg opp senere, da forsvant dette med at den hoppet sent i gir og hang igjen når man stod i ro mens man gasser så man fikk et rykk når den hoppet i gir.

Veldig mange mennesker og verksteder mangler kompetansen man skal ha når man skifter olje/fikser på girkassen. Dette bør du kanskje gå ut ifra hvis dette problemet viser seg å være lavt oljenivå :)

Skrevet
Sjekk nivået ja... Hadde samma problem, var for lite olje og derfor bygget trykket seg opp senere, da forsvant dette med at den hoppet sent i gir og hang igjen når man stod i ro mens man gasser så man fikk et rykk når den hoppet i gir.

Veldig mange mennesker og verksteder mangler kompetansen man skal ha når man skifter olje/fikser på girkassen. Dette bør du kanskje gå ut ifra hvis dette problemet viser seg å være lavt oljenivå :)

Du aner ikke hvor mye det gir meg ro! Takk skal du ha, skal ringe verksted idag!:)

Skrevet

Da har jeg mekka time hos et verksted nære meg imorgen, så får vi ser hva de har å si til det! :) Han var enig med at det kunne være lite olje på girkassen, om ikke det så skulle de sjekke med sånn diagnose greie! :)

Takk for hjelp, melder ifra imorgen eller på Torsdag! :)

Skrevet

Bra :) ikke gøy å kjøre rundt med den følelsen nei :)

Det som gjør at mange mekanikere glemmer å fylle riktig oljenivå er at man på autkasser skal fylle opp og kjøre gjennom alle gir i 10-20 sekunder for så og etterfylle igjen. Gjerne med en 3 etterfylling etter 30-70 kjørte km, men da er man kanskje litt pirkete :)

Skrevet
Bra :) ikke gøy å kjøre rundt med den følelsen nei :)

Det som gjør at mange mekanikere glemmer å fylle riktig oljenivå er at man på autkasser skal fylle opp og kjøre gjennom alle gir i 10-20 sekunder for så og etterfylle igjen. Gjerne med en 3 etterfylling etter 30-70 kjørte km, men da er man kanskje litt pirkete :)

Uansett, så var forige service sktremt dårlig. De fylte 3 liter.. Siter sitt. Kassa er som gull nå!:)

Takk for hjelp og tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...