Mattae Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Hei har nylig handla meg en 2005 modell 320i med nesten 200k km på klokka. men syns den bruker veldig mye olje. har ikke kjørt den veldig mye så kom det opp at oljenivå var på minimum og at jeg måtte fylle en liter olje(er elektronisk peilepinne) så jeg stoppa på shell og helte på en liter 5w30(som hadde spesifikasjonene som stod i boka) kosta 339kr for en liter... deretter viste oljenivået at det var på fullt slik det skal være. men nå i bilen står det at det er ca 3/4 olje. syns det virker veldig rart. har ikke sett noe til oljelekkasje under bilen og har ikke sett noe røyk fra eksosen eller lukt. ser castrol sin side anbefaler 0w30 olje. er jo veldig tynt det. tenker å kanskje gå får noe tykkere olje feks 5w40 men vet ikke om jeg tørr det mtp oljekanaler og slikt. har og tenkt på å ta et oljeskift med vanlig olje. ikke longlife. noen som har vært borti dette, evnt om det er elektroniske oljepinnen som er noe unøyaktig?
Hauso Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Du behøver ikke være bekymret for at 5w40 blir for tykk for oljekanalene dine hvertfall. "peilet" du olje når motor var kald? Olja skal jo være i bunnpanna for at en vanlig peilepinne skal vise riktig hvertfall. Vet jo ikke hvordan en elektronisk peilepinne funker jeg, men vil jo tro at det ligger en sensor i bunnpanna eller noe et sted Ville tro at du merker det på røyk osv om den brukte så mye som du sier her. Den skulle i såfall sotet igjen..
Mattae Skrevet Mai 14, 2012 Forfatter Skrevet Mai 14, 2012 "peilepinnen" fungerer kun når motoren/olja er varm. er meninga å måle imens bilen er i gang virker det som værtfall. men skal ta å prøve igjen i morgen å lese av når bilen ikke er i fart, men sviver. på plan flate ofc.
knut_olestad Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Er det vanlig peilepinne og? Stoler ikke på de elektroniske..
Mattae Skrevet Mai 14, 2012 Forfatter Skrevet Mai 14, 2012 jeg har ikke funnet en under panseret og i følge boka så står det under bensinmotorer at måleren er elektronisk. mens diesel har vanlig gammedags måler. stoler ikke på den elektroniske helt jeg heller... det som gjør det litt vanskelig.
Mattae Skrevet Mai 23, 2012 Forfatter Skrevet Mai 23, 2012 nå står oljenivået i følge måleren på midt mellom fullt og minimum....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå