raymondlund Skrevet Mai 19, 2012 Skrevet Mai 19, 2012 Noen som har vært borti dette før? Virker som automatn hopper ut av 1 gir når jeg kjører sakte, mot fartsdumper feks. Er også små "rar" på giring å pådrag...girer opp og ned å vil liksom ikke bestemme seg får hvilket gir den skal ha.
trex Skrevet Mai 20, 2012 Skrevet Mai 20, 2012 Ikke så lett å skjønne hva du mener med hoppe ut av gir. Kan det tenkes at når du slipper gassen mot en fartsdump, så girer bilen til 2. gir? Tommy.
raymondlund Skrevet Mai 21, 2012 Forfatter Skrevet Mai 21, 2012 nei, d er heller slik at når man gasser på etter humpen så ern i nøytral...å plutselig tar den tak. (som om du slipper clutchn på en manuel bil). svært ubehagelig egentlig.
OrjanBmw Skrevet Mai 21, 2012 Skrevet Mai 21, 2012 Tyder på lavt oljenivå hvis du mener at den "nøkker tak" når du gir litt gass fra stillestående. Tyder mao. På lavt trykk pga oljenivå som igjen ikke gir nok trykk i "trommelen"
raymondlund Skrevet Mai 22, 2012 Forfatter Skrevet Mai 22, 2012 Takker for svar! Ja, den nøkker tak...men ikke bare fra stillestående, den er også slik ved sakte kjøring. Skal sjekke oljenivå ikveld.
OrjanBmw Skrevet Mai 22, 2012 Skrevet Mai 22, 2012 Hadde det samme, viste seg å være lav oljenivå. Var en til som hadde samme problem for ca en uke siden også. Det var og lav olje
F10 Skrevet Mai 22, 2012 Skrevet Mai 22, 2012 Automatkassene er bygd opp av planetgir som er i konstant inngrep, på samme måten som en T-Ford. På T-Forden ble giringen foretatt av pedalene som "la til" bremsebånd. På automatkassene styres dette hydraulisk av oljetrykk. Får du for lite olje, mister du trykket og giret går i fri. Er kløtsjene i kassa utslitt, får du heller ikke bilen i gir. Defekte kløtsjer sees på giroljen og kjennes også på lukten. Kløtsjene slirer ikke som en manuell kløtsj ved igangsetting og slites normalt ikke. Det som kan ødelegge automatkasser er overbelastning (varmgang), for mye olje, eller for lite olje. Når kløtsjene slites eller metallet i drevene slites, vil det oppstå forurensing av oljen. Andre mekaniske feil kan jo selvsagt oppstå. Styringsenheten for eksempel. Eller momentomformeren, som forøvrig også er en komplisert sak med skovler og høyt trykk. På de første automatkassene (de hadde ett planetgirdrev, dvs. 2 gir framover, direkte og ett reduksjonsgir + revers), ble giringen styrt av (under)trykket i manifolden. Vi som er litt eldre husker amerikanske biler med vakumpussere. Moderne automatkasser styres på en helt annen måte. Prøvd forklart enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå