Gå til innhold

airbag lampa lyser, og rattet hekter litt BMW E36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår skrudde jeg av rattet og sentrerte det slik at når rattet er midt på så kjører den rett frem istedet for å svinge. Det fungerte helt perfekt helt til idag når jeg oppdaget at airbaglampa lyste?? skrudde av airbagen igjen og prøvde å sette airbagkoblingen på nytt. men den lyste fortsatt? hva er det jeg eventuelt har gjort feil? eller hva er galt.. hmm?

også plutselig så når jeg vridde på rattet så kjennes det ut som rattlåsen var halveis på, den hekter iblant også knaker den, rattet kan fortsatt snu rundt men hekter iblandt? hva kan det være og hvorfor :o

Bilen er en BMW E36 1993 COUPE, 320i om det skulle ha noe å si :P

takk på forhånd :)

Skrevet

når jeg snur om på rattet så rører blinklysbrytern og vindusviskerbrytern på seg? som om rattet skulle hekte i dem? men hvorfor, jeg har ikke rørt annet enn koblingen til airbagen og snudd rattet rundt for å komme til skruene bak på for å ta av airbagen?

er sikkert ikke svære problemet, men jeg skjønner ikke hvordan det oppsto. så om noen har noen tips? eller erfaring med lignende bare siifra :D

Skrevet

fant ut av hvorfor rattet hekta.. men da lurer jeg på en ting? hva kan være grunnen til at airbaglampa lyser etter at jeg har tatt av og montert rattet på nytt?

Skrevet

Ja det er derfor.

Når du skal tukle med Airbag kontakter må du ta av - polen på batteriet først. Da unngår du Airbaglyset i dashbordet, denne må du resette med diagnoseutstyr. Carsoft, eller ODB Reset tool.

Skrevet

Større er nok sannsynligheten for at sleperingen er ødelagt. Når jeg var av med rattet fikk jeg også samme problem.

Det er en slags opprullet flatkabel inni rattet som kobler mot airbag, horn og evt multifunksjonsknapper, denne kan ha blitt skadet om den har kommet i feil posisjon når du satte på rattet igjen.

Denne kan taes av og kontrolleres, men er litt ekkelt å få den ut/inn, men lar seg gjøre. Test å se om hornet ditt virker også, gjør det ikke det er sjansen større for at det er denne kabelen.

Men som sagt over her, så kan lampa også komme av at du eventuelt ikke har koblet av batteri.

Skrevet

lampen kommer nesten garantert opp hvis man tukler med airbag uten å frakoble batteri først.

Systemet er lagt opp slik at hvis det kommer feilmeldinger eller tull med airbager så lyser airbaglyset til du har resetet feilkoden. Dette er fordi man skal komme seg til verksted og fikse feilen istedenfor å slette å glømme.

I ditt tilfelle virker nok airbag helt fint, men du får alikavel feilmelding pga airbag har blitt koblet ut i en liten periode.

mange her på forumet har slike diagnoseverktøy som kan slette feilkoden, et verksted kan også gjøre det, men tar typisk rundt 600-1000kr

Skrevet

å pokkern :P koblet den av med polen av ja. men startet bilen uten airbagen for å teste om rattet sto i riktig posisjon.

Tuten fungerer utmerket. så det er nok det at jeg startet bilen uten airbagen imontert.

da har man lært noe mer da også :)..

takker for svar !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...